Stamtavle og rotter?

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Brugeravatar
RottenFelix
DTF Forum Medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons mar 09, 2016 6:09 am
Geografisk sted: Ribe

Stamtavle og rotter?

Indlæg af RottenFelix » man mar 14, 2016 3:58 am

Hej allesammen! :)

Jeg er ny på foraet og er helt ny indenfor rotte-verdenen.

Er der en (eller flere!) der kan fortælle mig lidt om hvordan det hele hænger sammen? Hvor langt tilbage går stamtavlerne? Hvor meget betyder det? Hvor stor betydning har det for prisen? Kan genetik virkelig betyde så meget? Nature vs nature?

Jeg har sikkert en masse andre spørgsmål også, som jeg ikke umiddelbart kan finde frem nu.. Men de skal nok komme!

Mvh.

meldielto
DTF Forum Medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs feb 25, 2014 6:51 pm
Geografisk sted: Danmark

Re: Stamtavle og rotter?

Indlæg af meldielto » man mar 14, 2016 10:44 am

Hej :D

Først og fremmest velkommen til!

Mange misforstår hensigten med stamtavler, og tænker at den er til stede, for at gøre rotten mere "fin" [-X Sandheden er, at vi opdrættere bruger stamtavlen til et utal af ting! Vi gransker hvert navn der står på en stamtavle nøje, når vi skal finde en date til vores rotte :) Stamtavlen er et redskab, der giver os mulighed for at holde styr på linjen bag rotten. Det giver os mulighed for at holde øje med om der skulle være opstået sygdom, aggressivitet, eller generelt uønsket adfærd hos en rotte i linjen, og dermed undgå at avle på uønskede træk :) Så kort sagt, hjælper stamtavlen os med at selekterer raske individer uden sygdoms- eller sindsproblem historik bag sig. Derudover har de fleste linjer også nogen kendetegn i forhold til deres adfærd. Det kan være at de er nogen rigtige puttegrise, meget slaskede, selvsikre og modige - you name it. Når man skal finde en date til sin rotte, kan det på den måde være oplagt ikke alene at matche den sammen med en rotte, hvis personlighed passer godt til ens egne, men også har en linje med generelle træk man ønsker hos afkommet og som er et godt supplement til ens egen. Derudover hjælper den også en med at forudse, hvad man kan forvente fænotypisk af aftegnet :)

Hvor langt stamtavler går tilbage er svært at svare på - nogen går kun få generationer tilbage, andre går utallige generationer tilbage. Det kommer an på mange ting, derudover bringes der jo ofte nyt blod ind, hvor at man vælger at sætte en rotte enten uden eller med en meget kort stamtavle, sammen med en rotte der har en lang og velkendt stamtavle :)

Min generelle holdning er at det virkeligt har en stor betydning. Jeg har mistet mange rotter alt for tidligt, fra privatpersoner eller foderopdrættere, på grund af sygdom eller sindsproblemer, som jeg ikke er i tvivl om at man med seriøst og fokuseret avl kunne have undgået. Dette betyder ikke, at jeg ikke har haft fantastiske skønne rotter, der ikke har været fra opdrættere af - men det overordnede indtryk har været, at de har måtte til flere dyrlæge besøg og oftest har haft en tidligere afsked end de andre (og når nu de kære rotter i forvejen lever i så kort tid, som de gør, er det jo ikke noget man foretrækker).

Enhver seriøs opdrætter tager omkring 200 fra sine rotter. Som opdrætter kan jeg sige at vi på ingen måde tjener på at have kuld :) Hos en seriøs opdrætter er der for det første lagt utallige timers arbejde i at få kuldet stablet på benene i første omgang, så de er sat i verdenen under så gode forudsætninger som der er muligt, derudover er du sikret rotter der er vokset op på et sundt og nærende grundfoder, supplement af alle former for sunde godbidder, daglig håndtering der sikrer tamme og opsøgende unger, samt det at du altid har en opdrætter i baghånden, der gerne hjælper med alverdens spørgsmål og henvendelser :)! Når ungerne fylder 5 og 11 måneder, indhentes der information om alle unger fra kuldet, her er det tanke på sundhed, sind og generel "kvalitet" af rotten. Derudover er det en krav, at opdrætter informeres omkring sygdom (f.eks. tumorer) eller død. På samme måde, vil købere af unger fra kuldet, blive informeret hvis der skulle opstå nogen former for sygdom eller sindsproblemer i linjen :) Så ja, man kan vel godt sige at det her en stor betydning for prisen, men 200 kroner er heller ikke mange penge :) Derudover vil man ofte skulle have et dyrlægetjek af rotter købt i dyrhandlen, for at få tjekket for diverse småkravl (lus, mider, skab) og deres generelle sundhed - og allerede der, er "pengene tjent ind".

Genetik spiller en stor rolle. Generelt er rotter sundhed bedre, end den var for 20 år siden, så "vi" er kommet mile vidt :) En anden ting der har en rigtig stor betydning hos rotter, er det der kaldes for epigenetik. Det at rotteungerne bliver håndteret meget, i en helt ung alder, og bliver passet kærligt af en rottemor der ikke stresser, er videnskabeligt bevidst for at have en stor effekt for, hvor tam og afbalanceret rotten vil blive som voksen.

Jeg tror jeg kom omkring det hele, ellers siger du bare til :lol:



Sætning slettet, da den overtrådte reglerne på DTF
Senest rettet af meldielto man mar 14, 2016 11:03 am, rettet i alt 1 gang.
Den bedste lyd i verdenen er gnasken af tænder

http://eifosrotter.weebly.com/

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Stamtavle og rotter?

Indlæg af Lylle My » man mar 14, 2016 8:34 pm

Jeg har aldrig selv avlet, men har købt rotter både fra seriøse avlere (med stamtavle) og fra dyrehandlere.
Alle rotter - specielt unger - er selvfølgelig helt vidunderlige... men efter min personlige erfaring er forskellen den samme, som man kan finde hos en hundehvalp, man ENTEN kan have købt i en god og anerkendt kennel... eller én, man har hentet fra en overfyldt hvalpefarm i Polen. :|

Rotteunger med stamtavle er selvfølgelig dyrere i indkøb, men det har nu altid vist sig at være en god investering for mig. Af dé unger, jeg har købt ved dyrehandlere, har jeg nemlig kun én gang været ude for, at jeg ikke efter en uge eller to var nødt til at betale min dyrlæge mellem 500 og 700 kr for at udrydde dé lus, pelsmider eller skabsmider, dyrene var invaderet af - og evt. få medicin til at helbrede deres lungeproblemer. #-o
Samtidig har fordelen ved stamtavlerotter været, at de dels er blevet håndteret kærligt af avleren lige fra fødslen, og derfor er fuldstændig trygge ved menneskers hænder... hvor rotter fra et useriøst opdræt tit kan være enormt nervøse overfor mennesker, og måske aldrig bliver 100% trygge ved hænder... og dels er risikoen for, at rotten som fuldvoksen vil udvikle aggression og begynder at angribe enten burkammerater eller mennesker, MEGET større hos ikke-seriøst opdrættede dyr. (jeg har selv kun været ude for uselskabelige eller direkte bidske bæster, når jeg har købt dyr fra dyrehandlere)

Som meldielto skriver, er en rotte med stamtavle ikke "finere" end enhver anden rotte. Det er nemlig ikke som med hunde eller katte, at der er forskellige racer. Alle tamrotter er af nøjagtig samme race som den udskældte vilde rotte, nemlig rattus norvegicus... der er bare forskellige farver, aftegninger og typer, og selv den mest skabede og dårligt avlede dyrehandlerrotte er nu engang akkurat lige så "raceren" som én, der har en kilometerlang stamtavle. :lol:
Forskellen ligger mere i, at man med en seriøst avlet rotte kan være rimeligt sikker på, at éns nye kæledyr vil være helt tryg ved at blive håndteret, allerede når man får den hjem... og fordi avleren har "luget ud" i de dårlige gener (ved kun at avle på de sundeste, venligste og mest afslappede dyr), er risikoen for at få en usocial eller sygelig rotte samtidig forsvindende lille.

..og så sørger en god avler selvfølgelig også for, at deres dyr straks kommer til dyrlægen, hvis de fejler ét eller andet. Derfor slipper man for besværet - og udgiften - ved selv at skulle tage sine nye familiemedlemmer en tur til dyrlægen for at få fjernet diverse sygdomme og parasitter, som man ellers tit kan få slæbt med hjem, hvis man køber en "billig" rotte i en dyrehandel - eller et andet sted, hvor det hovedsageligt drejer sig om at få flest mulige unger for så lille en udgift som overhovedet muligt. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
RottenFelix
DTF Forum Medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons mar 09, 2016 6:09 am
Geografisk sted: Ribe

Re: Stamtavle og rotter?

Indlæg af RottenFelix » tirs mar 15, 2016 4:55 am

Hej i 2!

Tusind tak for svarene - det hjalp mig meget hen ad vejen! Det var meget informativt, men skrevet på et nemt forståeligt sprog. :lol:

Jeg har efter lang tids spænding endelig fået erhvervet mig 2 små søde rotter! Jeg opretter en tråd senere idag, hvor jeg fortæller lidt om mine to små fyre, hvis i har lyst til at følge med! Jeg har sikkert også en masse spørgsmål til jer kendere.. :) Jeg har allerede en liste af spørgsmål nu, men jeg venter lige til senere, hvor jeg har fået alt nedskriblet, så i kan få hele smøren på een gang! Jeg købte dem ved en privat opdrætter, da det (som i skriver) sparer mig for en masse bekymringer for deres ve og vel på købstidspunktet. :D :D

Mvh Rottenfelix, der nu har fået 2 buddies! 8)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Stamtavle og rotter?

Indlæg af Lylle My » tirs mar 15, 2016 7:53 pm

:D Næh da, tillykke med dine splinternye, små babyer. =D>
Så snart du får taget nogle billeder af dem, må du MEGET gerne oprette en tråd inde i fotogalleriet, så vi andre rigtig kan dele glæden over de små pus med dig. :)

Hvis du ikke lige er klar over, hvordan man lægger billeder ind i en tråd hér på DTF, så er der en meget udførlig "arbejdsgang" i dette opslag: http://dansktamrotteforum.dk/viewtopic.php?f=17&t=31966
Det vigtigste man skal tænke på er, at billederne ikke må være bredere end 640 pixels - men i opslaget, jeg har linket til, er der heldigvis OGSÅ en god beskrivelse af, hvordan man kan indstille sin billedhost til at formindske alle éns billeder til rette forumstørrelse, allerede imens man uploader dem... og så slipper man for nogensinde mere at skulle tænke på, om størrelsen er korrekt. Dét går helt af sig selv. :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar