katrering, hanrotte sammen med hunrotter

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
kvik
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør sep 05, 2015 11:14 pm

katrering, hanrotte sammen med hunrotter

Indlæg af kvik » lør sep 05, 2015 11:19 pm

Hej

Jeg overvejer at få en han, og jeg har hunner i forvejen.

Først overvejede jeg 2, men så overvejer jeg nu måske at sætte hannen ind til hunnerne, og få ham kastreret inden.

Men jeg ved ikke helt hvor jeg skal gå hen, mht dyrlæge. Og hvordan det vil gå at have hannen sammen med hunnerne. Kan det gå lige så problemfrit som med bare hunner?

Er det nogen der har erfaringer med dette? og en dyrelæge i kbh i kan anbefale, med en rimelig pris.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: katrering, hanrotte sammen med hunrotter

Indlæg af Lylle My » søn sep 06, 2015 12:37 am

Jeg vil nu IKKE anbefale dig at anskaffe en han i dén hensigt, at den skal kastreres.
En hanrotte bør man nemlig KUN få kastreret, hvis valget står imellem aflivning eller kastration. Rotter kan være svære at bedøve, og en rottekastration er ikke helt enkel at foretage. Derfor er der altid en risiko for at miste rotten under operationen. :|
Så ville jeg snarere anbefale, at du følger din første tanke - og anskaffer dig to hanner, som kan hygge sig med hinanden. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

kvik
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør sep 05, 2015 11:14 pm

Re: katrering, hanrotte sammen med hunrotter

Indlæg af kvik » søn sep 06, 2015 1:14 am

tak for svar. Ja tænkte nok at det var mere kompliceret end som så....

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: katrering, hanrotte sammen med hunrotter

Indlæg af Lylle My » søn sep 06, 2015 2:29 am

:) Der er flere rotteejere, som har en kastreret hanrotte gående sammen med deres piger... men så er det normalt, fordi hannen er blevet aggressiv på grund af for mange kønshormoner, så valget netop stod imellem aflivning eller kastration. Efter kastrationen kan det være svært at sammenføre den med sin gamle drengegruppe, fordi den lugter og opfører sig anderledes end en intakt hanrotte... men så plejer en pigegruppe nu også at tage pænt imod den. Selvfølgelig skal de tit LIGE vise den, hvem der bestemmer, men efter ganske kort tid plejer den at finde sig til rette som en lykkelig kastrat med sit helt eget harem.

Men på grund af dén risiko, der nu engang ER ved narkose og kastration, bør man alligevel kun få det gjort som en sidste udvej. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar