Hvad gør jeg med min gamle alfa?

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Hvad gør jeg med min gamle alfa?

Indlæg af Erling » lør jun 27, 2015 8:33 am

Hej, mangler lidt "inspiration" til, hvad jeg skal gøre med min "gamle" pige.

Jeg har i dag to pige grupper der går i hvert deres bur. I det ene bur, bor alle mine tre gamle piger - De bliver alle 2 år til juli. Men to af disse har kun kort tid tilbage, idet den ene har en stor knude lige hvor halen begynder, og ja, knuden vokser. Dertil kommer, at hun konstant har mislyde fra vejrtrækningen af, men hvor dyrlægen har sagt, at yderligere medicinering ikke vil være gøre en forskel. Pige nr to virker frisk, men har også haft en del problemer med mislyde fra vejrtrækningen, men er dog medicineret mod dette, så det er ikke det egentlige problem. Mere træls er det, at hun i den sidste tid har tabt sig, uden at jeg kan se nogen egentlig grund. Så hendes alder taget i betragtning, og hendes fortsatte vægttab, så må det snart være hendes tid. Så derfor mister jeg inden for kort tid disse to piger, hvilket efterlader mig den sidste pige, som både er frisk og rask, sine snart 2 år til trods. ;-) En helt igennem sød pige - Og tilmed alfa på holdet, som jeg vil være virkelig ked af at skulle sige farvel til.

Men hvad vil være bedst at gøre? Vil det være en ide at tage en af de andre piger, og sætte hende sammen med den sidste pige på dette hold, indtil jeg mister min søde alfa? Men hvad vil der så ske med denne pige i stedet? Kan hun evt. bo sammen med den gamle alfa - Men være ude sammen med de piger hun kender i dag fra hendes gruppe, så en sammenføring med hendes gruppe igen, vil være lettere til den tid?

En anden mulighed er, at forsøge en sammenføring af min gamle alfa med de nye piger. Men hvordan vil en sådan gammel alfa tage dette?

Og endelig er der den tredje mulighed, at få nogle nye piger til min gamle pige. Men dette vil jeg helst helt undgå, idet jeg ønsker kun at have én gruppe, idet dette vil give mig meget bedre tid til dem alle. I dag har jeg to grupper, idet jeg ikke lykkedes med en sammenføring af de nye piger med de gamle piger, da der var alvorlige problemer med en af de nye piger og en af de gamle piger, som altså nu snart vil være væk.

Jeg ved godt, at det er mit ansvar og min beslutning i den sidste ende. Men håber på nogle ideer - Og meget gerne lidt indput på det jeg har tænkt indtil nu - Kan det lade sig gøre? Eller er det helt "hen i skoven"? Det mest ideelle ville jo være, hvis min gamle pige kunne komme ind i den anden gruppe, med de nye piger. Men som sagt, hun er alfa, så frygter at det vil være hårdt ved hende...

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvad gør jeg med min gamle alfa?

Indlæg af Lylle My » lør jun 27, 2015 11:51 am

Puha ja, det er det evige problem med to grupper, som man gerne vil "samle" til én. Jeg har været ude for det en enkelt gang med mine drenge, da jeg overtog en pensionistgruppe, der ikke kunne sammenføres med "de gamle". Da min rare gamle Freak var den sidste overlevende i sit bur, havde jeg valget imellem at forsøge en sammenføring med den anden gruppe, lade ham leve resten af livet som enerotte - eller få ham aflivet, så han ikke skulle blive ensom. Jeg ville også gerne nøjes med én gruppe, fordi det var så bøvlet at være nødt til at tage de to grupper ud på skift, så nye unger til den ensomme Freak var ikke LIGE dét, jeg ønskede allermest.

Men fordi han var en enormt menneskekærlig dreng, valgte jeg en "mellemløsning". Jeg lod ham være alene i pensionistburet, og lod hans bur stå åbent hele dagen, så han kunne løbe frit rundt på både sofaen og buret - men uden at kunne komme ind til den anden gruppe.
For at vænne ham til den anden gruppe - og samtidig give ham lidt selskab fra andre rotter - startede jeg med at tage "bundrotten" fra det andet bur ud sammen med ham hver morgen og aften, mens jeg sad og sørgede for, at det gik så fredeligt til som overhovedet muligt. Da jeg efter et stykke tid kunne se, at de ikke skændtes særlig meget længere, satte jeg dén rotte sammen med dem, der var næst-nederst i hierakiet. Der skulle selvfølgelig stadig holdes et vågent øje med dem, så der ikke opstod ufred imellem dem - men jeg kunne tydeligt mærke på Freak, at han havde stor glæde af at få en portion "sund stress" under sine daglige møder med rotterne fra den anden gruppe, og derefter kunne komme hjem til sit enebur og hvile ud. Selv om han selvfølgelig savnede en "puttekammerat", var han ikke nær så ensom, som han ville have været ved at være en 100% enerotte.
Det lykkedes mig aldrig at sammenføre ham så godt med den anden gruppe, at han kunne være sammen med dem inde i deres bur. Hvis han gik dérind, angreb de ham straks... men de fandt ret hurtigt ud af, at sofaen var "fællesområde", hvor det var MORS regler, der gældte. Og til sidst kunne selv min sure alfa acceptere at omgås med den enlige Freak... ihvertfald så længe jeg sad der og styrede slagets gang.
Det er muligt, at Freak med tiden KUNNE være blevet et fuldgyldigt medlem af gruppen - men efter to måneder måtte jeg desværre få ham aflivet på grund af kræft, så det satte ligesom en stopper for forsøget. :|

Men hunner ER jo normalt nemmere at sammenføre end hanner, så måske vil det gå en hel del lettere for din gamle dame? Og idéen med at anskaffe dig et par små babyer er faktisk rigtig god. Men måske ville det så være bedre at starte med at sammenføre dem med den store gruppe? Når de så er blevet accepteret af dem, kan du jo begynde med at lade ungerne mødes med den gamle dame udenfor buret et par gange om dagen - og måske endda lade dem komme på besøg inde i hendes bur med jævne mellemrum? Hvis du anskaffer dig et par unger allerede nu og sammenfører dem med gruppen, er der jo ikke noget der forhindrer dig i OGSÅ at lade dem lære din gamle dame at kende samtidig. Unger er jo mere åbne for at lære nye rotter at kende, så det BURDE være muligt for dem at vænne sig til, at selvom de bor sammen med den ene gruppe, så vil de samtidig kunne komme over til den gamle "børnehavepædagog" for at få en hyggelig legetime en gang eller to om dagen.
Du KAN så måske endda kombinere de to muligheder, så du efter nogle dage OGSÅ lader den lavest rangerende rotte fra gruppen komme med til "legetimen", imens du holder øje med, at der ikke opstår ballade. HVIS sammenføringen med de voksne piger så ikke bliver nogen succes, kan du jo bare fortsætte med at lade den gamle dame være børnehavepædagog for de små et par gange om dagen, indtil dén tid kommer, hvor HUN også må sendes over regnbuebroen. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Hvad gør jeg med min gamle alfa?

Indlæg af Erling » lør jun 27, 2015 12:56 pm

Hej Lille My, er meget glad for dit indlæg - Elsker altid at læse dine indlæg, for der er så meget du ved, og så meget du kan lære os, der ikke har din erfaring. :-)

Dit forslag, med at introducere med et par små nye piger, var faktisk lidt af det jeg havde i tankerne, for jeg har netop for nylig fået to RIGTIG SØDE små piger hjem, som jeg netop er i gang med at introducere til min anden pigegruppe, hvor de nu synes at være blevet accepteret af alle. Ved deres introduktion var det dog lidt "sjovt", at der var lidt "knas" med den af de lidt ældre piger, som også gav "knas", da jeg forsøgte at sammenføre hende med de gamle piger. Hun hoppede og hvæste af de nye piger, og viste ikke så lidt pels til dem! :shock: Og dette selvom hun altid har været "bundrotten" - Men måske netop også derfor (pga afmagt og frygt overfor de nye piger)? Alfaen i den nye gruppe gik dog straks ind, og beskyttede de nye piger. Så i dag synes alt går fint - Omend jeg har udskudt den endelige sammensætning, til jeg havde en dag eller to fri hjemme, bare for at være lidt mere "sikker". :-) Så min tanke var, at bruge den ene af disse helt unge piger sammen med den gamle alfa, men samtidg lade hende bevare tilknytningen til den gruppe hun nu er på vej ind i. Hun er stille og rolig - Men også meget nysgerig og ganske modig overfor nye ting. Den anden af de nye piger er en ren "krudtugle", med energi som en "atombombe"!!!! Og på sigt måske nok den kommende alfa?

Så indtil videre, vil jeg fortsætte min introduktion af de to nye piger til deres gruppe. Derefter vil jeg lade hende den rolige nye pige møde min gamle alfa, og så se hvad der sker? Heldigvis har jeg endnu lidt tid at løbe på, da min gamle alfa stadig har hendes to søstre at være sammen med - Omend det ikke er så længe endnu. :-(

Erling.

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Hvad gør jeg med min gamle alfa?

Indlæg af Erling » søn sep 06, 2015 8:18 pm

Vil da lige fortælle om resultatet af mine anstrengelser, ang. sammenføringen af min gamle alfa med de nye piger.

Som forventet, mistede min gamle alfa sine to søstre kort tid efter mit sidste indlæg. Dermed blev hun helt alene tilbage. Jeg begyndte med at introducere hende med den ældste af de nye piger, i håb om, at de ville kunne acceptere hinanden. De første gange mødtes de kun i kort tid, et par minutter. Da de havde accepteret hinanden, gik jeg videre, og introducerede min gamle alfa med de to helt nye piger. Igen brugte jeg samme fremgangsmåde, og de accepterede hinanden efter relativ få møder. Da min gamle alfa nu kendte både den ældre af de nye piger, og de to helt nye piger, lod jeg dem møde hinanden alle sammen ude. Og det gik faktisk fint, så længe de var ude og lege. Men mødte de hinanden, enten inde i buret af de nye pigers. eller i buret af alfaen, var der ballade. Så jeg endte med at putte dem allesammen ind i mit reservebur, hvor de straks falt til ro sammen. Efter at have boet sammen her et par dage, var der ikke mere problemmer, når de blev anbragt i deres varige bur.

Det bedste af det hele er faktisk, at min gamle alfa STADIG er alfa - Og tilmed en ELSKET alfa, som de ALLE holder meget af! Selvom hun er to år og to måneder gammel, kommer hun troligt hver gang der er ballade, for at "ordne" situationen. Og hun har stadig styrken til at sætte dem på plads - Selvom jeg klart kan se, hun ikke helt har sin gamle styrke. Men den manglende styrke opvejes til fulde af hendes stolte holding og autoritet!

På billedet ses den gamle alfa, som den flotte pige der står længst væk. De to midterste er faktisk de to helt nye piger - Virker større her på billedet, end de virker i virkeligheden... Men flotte er de! Og SØDE!!! ;)

*Billede virker ikke*

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvad gør jeg med min gamle alfa?

Indlæg af Lylle My » man sep 07, 2015 12:55 am

Det var en rigtig skøn update. Nej, hvor det glæder mig at det gik så godt, og de nu allesammen er blevet samlet til én stor, lykkelig familie. :)
:D Dét med, at du satte dem allesammen i et reservebur, som ingen af dem rigtig kendte i forvejen, i nogle dage - det var da en FANTASTISK god idé. Når man hører dig fortælle det, så er det jo indlysende at det må ha' været rigtig godt for dem at starte den sammenførte gruppe op i et helt nyt territorium, som ingen af dem "bestemte" over.
Dét tip bør da helt sikkert spredes til andre, der står i samme situation, som du gjorde. Det eneste det kræver er jo, at man har (eller kan låne) et ekstra bur, som ingen af éns rotter kender i forvejen. Det kan garanteret hjælpe med til at gøre en lidt vanskelig sammenføring lettere for andre rotteejere, ligesom det har gjort for dig. =D>

..og... KORS I HYTTEN... er det virkelig den flotte pige bagerst på billedet, der er så gammel? Hun ligner jo stadig en ungrotte - skinnende pels og klare, vågne øjne. :shock:
Gid JEG kunne komme til at se lige så frisk ud, når jeg engang bliver rigtig tudsegammel. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Hvad gør jeg med min gamle alfa?

Indlæg af Erling » man sep 07, 2015 3:23 pm

Tak for de søde ord. :) Og ja, hun ser stadig RIGTIG flot ud! Men hun har også altid gjort meget ud af sin pelspleje. Selv som ung, kom hun ikke ud fra sputnikken eller hængekøjen, før hun havde pudset sig GRUNDIGT! ;) Desuden, når de er ude, har jeg som oftest en balje med "opvaskevand", så jeg lige kan tage det værste skidt på hylderne og etc. Dette vand bruger hun også til at rengøre sin pels med. Den første gang jeg så det, troede jeg først at hun drak vandet... :( Men så så jeg, at hun straks bagefter pudsede sin pels, inden hun "drikkede" lidt mere vand, for igen at rense hendes pels. Så hun gør VIRKELIG noget ud af at holde sig ren og fin! ;) Og hendes holdinging er så stolt og fin, at jeg altid har kaldt hende for; "min lille dronning"! Jeg er så glad for, at jeg stadig har hende hos mig, idet hun også har hjulpet med at skabe en ro i gruppen af de unge piger, som jeg ellers ikke ville kunne få, idet de i starten tumlede mega meget rundt og "sloges" med hinanden. Siden hun er kommet ind i deres gruppe, er der som regel totalt TYST - Også om natten! Selvfølgelig leger de da med hinanden. Men som regel er det alm. leg, og ganske tyst. Så selvom jeg elsker ALLE mine piger! Så er min gamle alfa altså bare den bedste!!!!

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvad gør jeg med min gamle alfa?

Indlæg af Lylle My » man sep 07, 2015 10:29 pm

Erling skrev:Den første gang jeg så det, troede jeg først at hun drak vandet... :( Men så så jeg, at hun straks bagefter pudsede sin pels, inden hun "drikkede" lidt mere vand, for igen at rense hendes pels. Så hun gør VIRKELIG noget ud af at holde sig ren og fin!
:shock: Kors, ikke noget at sige til, at hun er din lille dronning. Det er godtnok første gang, jeg har hørt om SÅ renlig en rotte.
Tror du ikke, mine drenge kan komme i lære ved hende? De er nogle forbistrede grissebasser, som hverken har noget imod at ta' sig en lur i toiletbakken eller at hyggetisse på dén hylde, hvor de tilfældigvis ligger og sover. Når jeg tager dem ud, kan det somme tider føles lidt som at gribe fat om en våd karklud. :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Hvad gør jeg med min gamle alfa?

Indlæg af Erling » tirs sep 08, 2015 3:23 pm

Lille My, er du nu også HELT sikker på du ikke har nogle små grissebasser i stedet for rotter? :lol:

Den ene søster til min gamle alfa tilbragte en gang et par dage alene i sygebur, efter hun var blevet opereret for en knude. I bunden af buret havde jeg anbragt et fleece tæppe, så der ikke kom skidt til såret, og jeg samtidig kunne se på tæppet, om der evt. var blod? Heldigvis gik alt godt, og bortset fra at hun gnavede nogle af stingene op, gik alt fint (dumme pige...) :). Men det der overraskede mig mest, var at hun skubbede noget af tæppet til side i den ene ende af buret, så hun kunne lave pøller der - Og KUN der! Det var det eneste sted hun lavede pøller! Alle andre steder var der fint og rent!!!! ALDRIG har et bur været så nemt at holde rent!!! ;)

De har alle hver især deres små særheder - Ligesom vi også har vores... :D Nogle er bare nogle små svin... Mens andre bruger "timer" på den personlige pleje. Den sidste af disse tre søstre, som jeg havde fra dette kuld af, hun tog ikke soigneringen så alvorligt. Desværre har de det med at ligge i deres egen urin... Uanset hvor renlig de end måtte være, så synes de alle at ville gøre netop dette. Og min gamle alfa kan da også godt li at spise hendes mad, mens hun ligger i deres toiletbakke.... Så mere "renlig" er hun altså heller ikke. 8-[

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvad gør jeg med min gamle alfa?

Indlæg af Lylle My » ons sep 09, 2015 12:40 pm

Erling skrev:Lille My, er du nu også HELT sikker på du ikke har nogle små grissebasser i stedet for rotter? :lol:
Jeg HAR faktisk spekuleret lidt over det - men jeg tror det nu ikke, for jeg har da hørt at grissebasser faktisk er meget RENLIGE dyr, når det kommer til stykket. :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar