"Fuld" rotte

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Buffymp
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: man jun 09, 2014 10:05 pm

"Fuld" rotte

Indlæg af Buffymp » lør jun 13, 2015 11:56 pm

Hjælp.....
Min ene rotte virker som om hun er fuld, hun falder ned fra hængekøjerne, det virker som om hun har besvær med balancen, hun er kun 1 1/2 år...
Hun spiser stadig gerne, og kommer når jeg kalder...
Men hun virker lige pludselig så gammel.... Er hun ved at blive syg, og ved at dø...???

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: "Fuld" rotte

Indlæg af Lylle My » søn jun 14, 2015 3:36 am

Åh nej da, stakkels pige. :(

Der kan være flere grunde til det, alt efter hvilke andre symptomer hun har.

Hvis det er kommet pludseligt, og hun har tumlet lidt forvirret rundt i kort tid - og derefter har været meget træt, har sovet lidt og derefter har opført sig helt normalt... så kunne det være at hun har haft et epileptisk anfald, og dét er ikke så slemt, selv om det kan være grimt at se på.

Hvis hun også har dét, man kalder headtilt, altså at hun går med hovedet drejet lidt til den ene side, så det ene øre ser ud til at pege mere opad end det andet, så KAN det være et neurologisk problem (f.eks. en hjerneblødning), men oftest er det på grund af en smertefuld mellemørebetændelse, og så må hun hurtigst muligt til dyrlægen, så hun kan få startet en antibiotikabehandling op og slippe af med smerterne.

Hvis hun ser ud til ikke rigtigt at kunne styre den ene side af kroppen, så er en lille hjerneblødning det mest sandsynlige. Sådan én kan IKKE helbredes, men langt de fleste rotter kommer sig overraskende hurtigt efter den... medmindre der ligefrem opstår flere blødninger i hjernen senerehen.
Tit vil man se efter en hjerneblødning, at rotten har svært ved at spise hårdt foder pga lammelser i den ene side af krop og hoved - og at den har svært ved at holde på sit foder med forpoten på dén side af kroppen, der er blevet mere eller mindre lam. Somme tider kan den også have en tendens til at holde den lammede pote knyttet og have svært ved at støtte på den.

Du kan læse om headtilt, mellemørebetændelse og hjerneblødning - og behandlingen af det - på Tamrotten.dk: http://tamrotten.weebly.com/headtilt.html

Endelig ER der selvfølgelig også en mulighed for, at hun simpelthen er blevet tidligt gammel og træt. Selvom de fleste rotter bliver omkring 2 år, så ER der også nogen, der bliver gamle og svækkede længe inden da. :|

I dit tilfælde ville jeg nok sætte hende i et mindre bur uden muligheder for at klatre op i højden (så hun ikke risikerer at falde ned og komme alvorligt til skade), indtil du helt sikkert har fundet ud af, hvad der er galt med hende... og hvis du IKKE har et passende sygebur, så må du ihvertfald sørge for at fjerne alle muligheder for, at hun kan klatre op i højden inde i buret... f.eks. ved at fjerne alle stiger, grene o.l, der kan lokke hende til at kravle op til de andre piger for at putte sammen med dem. I stedet bør du sætte foder og vand ned i bunden af buret, så hun kan spise og drikke dér, og ikke bliver fristet til at klatre op. Hæng også en hængekøje eller to så lavt, at hun har let til at komme op i den (højest 10 cm over bunden). Så risikerer hun ikke at komme til skade, hvis hun SKULLE falde ned fra den.
Hvis hun alligevel bliver ved med at prøve på at klatre opad, så må du fylde buret på kryds og tværs med hjemmelavede hængekøjer - brug f.eks. gamle t-shirts, håndklæder, viskestykker o.s.v, og hæng dem op i buret på en måde så du kan se, at ligegyldig HVILKET sted, den lille pige kunne tænkes at falde ned fra - så vil der altid være en hængekøje 5 - 10 cm. længere nede, som vil fungere som et sikkerhedsnet... Så lander hun jo blødt i dén i stedet for at falde hele vejen ned på den hårde bund og risikere at komme til skade.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Buffymp
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: man jun 09, 2014 10:05 pm

Re: "Fuld" rotte

Indlæg af Buffymp » søn jun 14, 2015 7:06 am

Tak for dit svar.... Det virker som om hun, ja, er fuld og lidt ved siden af sig selv.... Hun kan godt spise normalt, og også hårdt mad.... Hun har altid haft denne her tendens til at være lidt "tumpet", men det er jo det jeg ikke kan stå for ved hende, hun minder mig om den her mus der er med i askepot "Bum".... :D
Mad og drikke, får de nede i bunden af buret, og jeg har også en hængekøje der hænger langt nede, men, ja, hun vil jo op til de andre og putte....
Nu må jeg se hvordan hun klare det i dag, ellers har jeg et lille bur hun ikke kan kravle højt op i...

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: "Fuld" rotte

Indlæg af Lylle My » søn jun 14, 2015 1:51 pm

Det ekstra bur skal helst kun tages i brug hvis det er et problem, der er opstået ret pludseligt - så du kan sikre dig at hun ikke falder ned, indtil hun enten er blevet kigget på af en dyrlæge, eller indtil du har fået sikret det store bur mod faldulykker... Hun skal kun være ret kortvarigt derinde, for hun vil selvfølgelig blive ensom og trist, når hun pludselig ikke kan være sammen med sine burkammerater. :)

Nu hvor jeg har sovet på det, og også lige har hørt lidt mere fra dig om den lille dame, så er jeg kommet til at tænke på at der faktisk ER to muligheder mere for, hvad grunden til hendes usikkerhed kan være. Begge forekommer egentlig oftest hos store, tunge hanrotter, men KAN også sagtens forekomme hos hunrotter

Den ene mulighed kunne være at hun har fået dét, der kaldes "bumblefoot" - en dyb betændelsestilstand, rotter kan få under fodsålerne på bagbenene, som viser sig ved en hård, rødlig og kugleformet hævelse på fodsålen, evt. med et sår i midten. Dét gør enormt ondt at gå på, så rotten vil efterhånden blive meget usikker på benene, og vil med tiden ligefrem ende med at slæbe benene efter sig. Dét kan du selv lynhurtigt checke efter, ved simpelthen at kigge under hendes bagpoter, om der skulle være en cirkelrund, rød hævelse eller et sår under fodsålen.
Bumblefoot kan opstå, hvis rotten går på et hårdt eller ru underlag. Tremmebunde i buret er en hyppig årsag, men hos nogle rotter kan det også opstå ved noget så almindeligt som plastikhylder og plastikstiger, som har en rillet overflade for at forhindre rotten i at glide.

Hvis der IKKE er hævelser under hendes bagpoter, og hendes balanceproblemer er kommet "snigende" over en lang periode... så kan det også være, at hun med alderen har fået svage bagben. Det er et meget almindeligt alderdomssproblem hos rotter, men kræver ikke anden behandling end at man tager hensyn til rottens "handicap" ved at indrette buret, så den ikke kommer til skade hvis den skulle falde ned.
Hvis hendes svækkelse og "fuldskab" KUN viser sig ved at det er bagkroppen, hun har svært ved at styre, mens hun har fint styr over forkroppen, så kan det sagtens være dét der er galt. De svage bagben skyldes et langsomt henfald af rottens rygsøjle, så styringen af bagkroppen bliver dårligere. Det gør ikke ondt på rotten, og dens humør og energi vil stadig være i top - den vil bare ikke være så mobil længere, og vil typisk begynde at støtte maven mere og mere mod underlaget, mens den går rundt.
En rotte med henfald af rygsøjlen vil stadig have et rigt liv uden de store problemer, hvis man bare tager hensyn til at den har svært ved at styre sine bagben. Der vil ikke være grund til overhovedet at overveje aflivning, før det bliver så udtalt, at den slet ikke kan bevæge sig rundt længere, men kun kan ligge på samme sted og ikke længere er i stand til at holde sig ren. Når det når dértil, må man selvfølgelig give den fred - men dét kan faktisk tage LAAAANG tid, før det kommer så langt. Jeg havde en dreng engang, der begyndte at få svage bagben i en alder af 1 år og 3 måneder, og der gik faktisk et halvt år, før han ikke længere var i stand til at "glide" rundt på gulvet i fuld fart og more sig med sin bror, min hund og min kat... og da han endelig måtte aflives, var det på grund af en helt anden aldersrelateret sygdom - nemlig sukkersyge. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Buffymp
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: man jun 09, 2014 10:05 pm

Re: "Fuld" rotte

Indlæg af Buffymp » søn jun 14, 2015 4:19 pm

Sidder her og er helt ude af den.... Hun er kommet over i det lille bur, og det her går åbenbart stærk, hun kan næsten slet ikke gå, hun kravler men vælter, og det går meget langsomt, hun virker meget træt og afkræftet.... Har haft siddet lidt med hende, håbet jeg kunne berolige hende og give hende noget kropsvarme, men det vil hun kun i meget kort tid, så forsøger hun at vride sig løs ( ikke fordi jeg holder hende stramt, hun sidder ind til brystet af mig)
Hold nu op det gør ondt i hjertet på mig....

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: "Fuld" rotte

Indlæg af Lylle My » søn jun 14, 2015 8:28 pm

Åh gud, dét lyder godtnok en HEL del mere alarmerende, end det har gjort indtil nu. :shock:
Hun har vel ikke problemer med at trække vejret, vel?
Under alle omstændigheder lyder det til at hun har temmelig slemme smerter ét eller andet sted, så i dit tilfælde ville jeg nok få fat i en vagtdyrlæge, der kan undersøge hende - checke hendes lunger og undersøge, om hun måske kan være kommet til skade med ryggen, hofterne eller benene efter et fald... eller om der kunne være en sygdom, hun har haft held til at skjule, indtil smerterne nu er blevet virkelig slemme.
Hvis dyrlægen ikke kan finde en tydelig grund til at hun har det så slemt, må du nok se i øjnene, at det ER muligt, at du kun kan fjerne hendes smerter ved at give hende fred. Det er en forfærdelig beslutning at tage, men efter din beskrivelse kunne det godt lyde, som om hun har det MEGET slemt. :(

Skriv endelig, når du véd noget mere. Jeg er faktisk RET bekymret for den stakkels lille dame nu. :cry:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Buffymp
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: man jun 09, 2014 10:05 pm

Re: "Fuld" rotte

Indlæg af Buffymp » søn jun 14, 2015 9:18 pm

Jeg har tjekket poter, vejrtrækning, om der skulle være bylder eller sår, eller om hun skulle ha ondt.... Der er intet at mærke på hende..., normalt er hun en rigtig pivskid, og "skriger" altid op, hvis de andre har været lidt hårde ved hende.... Men hun siger intet, hun "snakker" dog med mig når jeg har hende oppe.... :)
Jeg tror desvære "bare" at hun er blevet gammel før tid.... Eller også har hun været mere end et halvt år da jeg fik hende....

Hun ligger i det lille bur og sover nu, ved siden af mig i sofaen, og hun kommer til at ligge ved siden af mig i sengen i nat... Jeg vil ha det bedst med at ha hende tæt på mig....

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: "Fuld" rotte

Indlæg af Lylle My » søn jun 14, 2015 10:25 pm

Hvis hun "snakker", når du har hende oppe, så kunne det nu godt lyde til at hun HAR problemer med vejrtrækningen. Rotter snakker nemlig ikke, medmindre de er forkølede eller har slim på lungerne pga en lungebetændelse.
Har du checket hendes vejrtrækning ved at trykke siden af hendes brystkasse helt tæt ind imod dine ører og lytte koncentreret i et stykke tid? Hvis der kommer bare den svageste klikke- eller pibelyd inde fra brystet, vil det være et ret sikkert tegn på, at hun har fået sig en lungebetændelse - og sådan én kan faktisk MEGET hurtigt tage livet af en rotte, uanset hvor sund og stærk den har været.
Men selv hvis man IKKE kan høre lyde, er det desværre ikke sikkert, at alt er ok. Rotter er jo helt fantastiske til at skjule sygdomme, og somme tider kan de "snyde" én ved at trække vejret så overfladisk imens man lytter, at man intet kan høre - men dyrlægen vil straks kunne høre om der er slim i lungerne, når han lytter gennem sit stetoskop.

HVIS hun har fået lungeproblemer der er blevet så slemme, at hun ikke kan reddes - så vil det mest humane faktisk være at lade dyrlægen give hende fred, så hun ikke skal ende sit liv med at blive kvalt. Jeg har én gang i mit liv oplevet at se én af mine kære rotter blive kvalt langsomt, da lungerne gav op - og dét mareridt ønsker jeg aldrig at opleve igen. :(
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Buffymp
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: man jun 09, 2014 10:05 pm

Re: "Fuld" rotte

Indlæg af Buffymp » man jun 15, 2015 7:03 am

Hun døde i nat.... :cry: :cry: :cry:

Det du siger med at rotter ikke snakker, det har hun altid gjort, men hun er også den eneste der har gjort det, de to andre gør det ikke....

Jeg havde hende faktisk helt oppe ved øret på et tidspunkt igår, for at høre om der jeg måske kunne hører om der var noget med vejrtrækning eller hjertet, men det kunne jeg ikke hører, og det kan man nok heller ikke som du siger, selv hører med det blotte ører....

Jeg håber ikke hun havde smerter, og jeg tror det heller ikke....

Buffymp
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: man jun 09, 2014 10:05 pm

Re: "Fuld" rotte

Indlæg af Buffymp » man jun 15, 2015 7:32 am

Nu kan jeg ikke lade være med at tænke på om hun måske altid har haft et problem med vejrtrækningen, når du siger rotter ikke snakker, og at Misse altid gjorde det, lige fra dag 1 af.... Det var faktisk en af de ting jeg slet ikke kunne stå for, da jeg fik hende....
Kan det være muligt at hun altid har haft et luftvejsproblem, uden at det har kunne ses og mærkes på hende...??? :shock: :shock:

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: "Fuld" rotte

Indlæg af Lylle My » man jun 15, 2015 10:47 am

Hvis hun altid har "snakket", ja så HAR hun altid har haft luftvejsproblemer - men det har bare ikke været slemt nok til at genere hende før nu.
Meget tit kan rotter få en kronisk mislyd på lungerne, hvis de engang HAR haft en lungebetændelse, som de enten har fået behandlet med succes, eller som deres immunforsvar har kunnet klare selv at nedkæmpe. Mislyden minder meget om et marsvin, der "hyggesnakker", og den samme lyd kan man høre hvis rotten er forkølet eller har en begyndende lungebetændelse.
En kronisk mislyd kommer, fordi en overstået lungebetændelse har skadet lungerne varigt, så de er blevet mere stive og ueftergivelige (populært kaldet arvæv på lungerne) - og ikke længere virker optimalt. Min dyrlæge fortalte mig engang, at de stive lunger svarer til et menneske, der lider af KOL - rygerlunger. Men hvor KOL hos mennesker normalt kommer pga rygning, får rotten bare de stive lunger efter en betændelse.
Ligesom hos mennesker kan man ikke helbrede det - det ER en varig skade... men en ung og stærk rotte indretter sig bare efter det og lever fint med sit lille problem, og KAN faktisk leve lige så længe og lige så godt som andre rotter. Så længe lungerne stadig virker rimelig godt, har man stadig en glad og energisk lille tot, hvis eneste symptom er, at den snakker.
Det er bare en god idé at holde et vågent øje med sådan en rotte, fordi den er mere modtagelig for nye lungebetændelser, hvis den skulle blive lidt forkølet... og fordi rotten i forvejen "snakker", opdager man tit ikke en begyndende lungebetændelse, før den har udviklet sig livstruende. De er jo helt fantastiske til at skjule helbredsproblemer. :(
Jeg har haft flere rotter med mislyde, og har vænnet mig til at være meget obs på, om lydene pludselig forandrede sig en smule, for så måtte jeg for en sikkerheds skyld lige en tur til dyrlægen for at få lyttet til dens lungerne - og evt. få startet en antibiotikabehandling op, inden det blev rigtig slemt. Problemet har også en tendens til at forværres med alderen, og hvis rotten når dét punkt, hvor den virker enormt træt og ikke længere har andet end lidelse ved livet, og en antibiotikabehandling ingen effekt har haft... så foretrækker jeg klart at lade den få fred hos dyrlægen, frem for at den skal blive kvalt langsomt. Dét er min tak til en højt elsket lille tot for alle de glæder, den har givet mig igennem sit liv. :cry:

Det ER muligt, at din pige nu har fået en lungebetændelse, der har forværret hendes i forvejen svage lunger, og så vil en antibiotikabehandling måske kunne hjælpe hende igennem det, så hun får det godt igen... men det kræver, at behandlingen sættes i gang hurtigst muligt, for jo længere tid der går inden behandlingen sættes i gang, desto mere lungevæv vil blive ødelagt af betændelsen.

Har din dyrlæge god erfaring med rotter? For så vil han eller hun nok lettere kunne bedømme, om hun vil kunne have gavn af behandling, eller om det vil være mere humant at lade hende sove stille ind. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Buffymp
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: man jun 09, 2014 10:05 pm

Re: "Fuld" rotte

Indlæg af Buffymp » man jun 15, 2015 11:01 am

Hun sov ind i nat

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: "Fuld" rotte

Indlæg af Lylle My » man jun 15, 2015 11:56 am

Åh nej, det er jeg VIRKELIG ked af at høre. Selvom det lød slemt, så håbede jeg stadig på et mirakel. Det gør mig så ondt for dig. :cry:

Hvil i fred, lille Misse. Din mor elskede dig højt, og hun fulgte dig så langt, hun var i stand til, på din sidste rejse mod landet på den anden side af regnbuebroen. Jeg véd, at du vil være MEGET savnet. :cry:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Buffymp
DTF Forum Medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: man jun 09, 2014 10:05 pm

Re: "Fuld" rotte

Indlæg af Buffymp » tirs jun 16, 2015 8:40 pm

Tak Lylle My

Og tak for alt info, det har været en stor hjælp, både nu og i fremtiden.... :)

Besvar