Hvordan introducerer man en ny rotte?

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Trinemoeller
DTF Forum Medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors mar 12, 2015 9:57 am

Hvordan introducerer man en ny rotte?

Indlæg af Trinemoeller » tirs jun 02, 2015 2:51 pm

Hej alle.

Jeg har han-tamrotter og vil gerne have en unge eller måske to til flokken. De to hanner er syv måneder.

Jeg håber, der ernogen herinde, som har gode råd i forhold til:

1: Hvordan introducerer jeg bedst de "nye rotter" for de gamle?
2: Er det bedst at købe en eller to nye rotter? Jeg tænker, om de nye er mest trygge, hvis det er to, og om en enkelt kan blive udstødt af de andre to og blive ensom?
3: Jeg tænker at købe en eller to dumbo-rotter denne gang. Er der nogen, som kan anbefale en forhandler i nærheden af København?

Jeg håber, der er nogen herinde med erfaringer, som kan gøre mig lidt klogere-:)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvordan introducerer man en ny rotte?

Indlæg af Lylle My » tirs jun 02, 2015 11:31 pm

Jeg skal prøve at svare så udførligt som muligt.

1:
Den sikreste sammenføring vil være, hvis du lader de gamle møde de nye på et neutralt territorium - dvs et sted, hvor dine egne drenge ikke er vant til at komme, så de ikke har "ejendomsfornemmelser" over stedet. Det kan være inde i din seng, på en sofa de ikke har været i før, eller evt. badeværelset, hvis det kan rottesikres, så ungerne ikke har mulighed for at kravle ind et sted, hvor du ikke kan få fat i dem igen. Et badeværelse er normalt velegnet, fordi det er et mindre rum, hvor man kan lukke døren og sidde i fred og ro med rotterne og styre "slagets gang"... men husk at slå toiletbrættet ned. Det ER faktisk sket en del gange, at en rotte er hoppet op på toilettet, er faldet ned i kummen... og i enkelte tilfælde er endt nede i kloakken, hvorfra den aldrig kommer tilbage. :|
Sæt en masse sjove ting rundt omkring, f.eks. en papæske med mindst TO åbninger - én i hver ende, så der er både en "forindgang" og en "bagudgang". Så risikerer man ikke, at en nervøs rotteunge kommer til at føle sig fanget inde i æsken af en ældre, nysgerrig rotte, der spærrer udgangen for den. Smid også gerne et lille blødt stykke stof (f.eks. en gammel t-shirt eller lignende) på gulvet, de kan hygge sig under, en lille kasse med sand (fuglesand kan fint bruges), som kan være spændende at grave i - særlig, hvis man har lagt nogle godbidder ovenpå sandet, og evt. har gravet endnu flere ned i det. :wink:
Toilet- eller køkkenruller er også fine at lægge rundt omkring på gulvet, og husk også at sætte en lille skål med vand, hvis de nu skulle blive tørstige.
Så sætter du dig bare ned på gulvet sammen med dem og hygger dig, mens du gang på gang samler både de gamle og de nye basser op og nusser dem, snakker med dem og lader dem kravle rundt på dig. Så vil de alle få en smule af din personlige duft på sig fra dine hænder, og dét vil være med til at fortælle de "gamle", at DU har accepteret de små babyer som en del af familien.
Hvis du på et tidspunkt synes, at de ældste bliver lidt for hårde ved babyerne, så sig roligt: "Nej", og sæt roligt din hånd ned imellem dem og skub lige så stille den ældste en enkelt centimeter eller to væk fra ungen. Når den så slapper en smule af, så lad dem igen lære hinanden at kende uden at blande dig. På dén måde fortæller du de gamle, at babyerne står under din beskyttelse, og derfor skal behandles som familiemedlemmer.
Men bland dig kun, hvis det bliver ALT for voldsomt. De skal jo også have mulighed for at lære hinanden rigtig godt at kende. Og babyerne SKAL jo også lige lære, hvem der bestemmer.
Når du så kan se at de hygger sig sammen, de gamle groomer ungerne, og ungerne leger med de store uden at virke særligt nervøse - så kan du sætte allesammen ind i deres bur. I starten kan du lige holde et lille øje med, om de store bliver for voldsomme, og så blande dig for en kort bemærkning, men ellers lade dem hygge sig sammen... og når du på et tidspunkt ser, at de alle er blevet trætte og har lagt sig i én stor bunke for at sove - så vil du vide, at babyerne er blevet helt accepteret som fuldgyldige familiemedlemmer. :)

2: Jeg har altid foretrukket at få to babyer ad gangen. Mest, fordi jeg har prøvet at sætte mig ind i, hvordan det må føles for en enkelt lille baby at få et nyt hjem: Den bliver fjernet fra sin familie og sit velkendte bur, bliver mutters alene transporteret til et helt nyt og ukendt hjem, hvor den bliver mødt af fremmede lyde, lugte, et nyt menneske - og én eller flere store, fremmede rotter, som potentielt kunne slå den ihjel med et enkelt bid, hvis de ville. Det må være enormt skræmmende for den.
Hvis man derimod får to unger fra samme kuld, vil de have en elsket og velkendt bror at støtte sig til i alt det nye - og min sunde fornuft siger mig, at dét absolut må gøre flytningen til deres nye hjem og sammenføringen med deres nye rottefamilie langt mindre traumatisk for dem. :wink:

3: Jeg er ikke så meget for at anbefale nogle avlere frem for andre - for ret beset ville dét jo ikke sige så meget om, hvor god avleren rent faktisk ER, men kun om det tilfældigvis er én, JEG kan lide... men du kunne jo prøve at kigge en masse tråde igennem, specielt i kategorierne "Planlagte parringer", "Kuldopdateringer" og "rotter sælges". Så kan du kigge under trådstarterens brugernavn og se, hvor i landet de bor, og hvis du så synes at de virker til at være gode og erfarne avlere, så kan du enten skrive en pb til dem... eller du kan trykke på deres bannerlink, hvis de har sådan ét, og gå ind og kigge på deres hjemmeside.
Hvis du så får et godt indtryk af én af dem, vil langt de fleste seriøse tamrotteavlere med glæde modtage besøg og vise deres rottehold frem, så man ved selvsyn kan se hvilke forhold éns nye babyer er vokset op under.

Det allerbedste råd, jeg kan give dig, er: Stol på din mavefornemmelse. Hvis dén siger dig at du kan have tillid til avleren, så plejer det at passe. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Trinemoeller
DTF Forum Medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: tors mar 12, 2015 9:57 am

Re: Hvordan introducerer man en ny rotte?

Indlæg af Trinemoeller » ons jun 03, 2015 1:24 pm

Hold da op. Mange tak for det fyldige svar, det er meget sødt af dig - tak:-) Det har helt sikkert gjort mig en hel del klogere.

Besvar