Min pige tror hun er en hund!!!

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af Erling » man apr 27, 2015 4:28 pm

Har i dag set min ene pige gøre noget totalt morsomt - Men dog også urovækkende. Hun drejede rundt efter sin hale, på samme måde som hunde gør. Og da hun endelig havde "fanget" sin hale, holdt hun fast i den, og forsøgte at tage den med ind i sputnikken... Meget morsomt at se på - Men også lidt foruroligende, idet jeg altid har betragtet dem som være "kløgtigere" end hunde... :-D

Er der andre der har set noget lignende? Har aldrig tidligere selv set nogen af mine andre piger, ej heller hende her, gøre dette.

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af Lylle My » man apr 27, 2015 11:40 pm

Hvis det bare er noget, din pige gør en gang imellem, og hun ellers ikke opfører sig "underligt", så er der ikke noget at bekymre sig om. Hun leger bare, og jeg har enkelte gange set den samme opførsel fra en pjattet og legesyg ungrotte hérhjemme. Sådan en hale, der vifter indbydende et stykke bagved hende, er jo fristende at behandle som et bytte - jage, fange og slæbe med hjem til hulen. :wink:

Jeg har kun én enkelt gang hørt om en lignende opførsel, hvor det viste sig at være et tegn på sygdom, men da var det også VIRKELIG slemt. Da bed rotten sig fast i sin hale og løb i cirkler med halen i munden for fuld fart - og blev ved med det i flere timer ad gangen. Eftersom det var en enerotte, gættede vi andre på at det var ensomhed og kedsomhed, der var grunden - men en undersøgelse ved dyrlægen viste desværre, at rotten havde fået en hjerneskade - sandsynligvis på grund af enten en hjerneblødning eller en svulst.
Men i dét tilfælde var det jo også en ren og skær sygelig tvangshandling, der var tale om. Jeg har selv været ude for et par legesyge drenge, der har leget tagfat med deres hale en gang imellem, uden at det udviklede sig til mere. For dem var det simpelthen pjat og leg... og sammenligningen med en hund, der jagter sin hale er måske ikke helt dum. Man ser jo også tit katte (selv de klogeste af dem) forsøge at fange deres egen hale, når de lige pludselig opdager at den ligger LIGE bagved dem og vifter indbydende. :lol: :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af Erling » tirs apr 28, 2015 8:47 am

Selvfølgelig kan det da bare være leg. Men grunden til min bekymring er den, at hun altid har haft trang til at være domminerende. Lige for tiden går/gik hun sammen med kun en anden hun, som altid har været nederst i hierarkiet, men beskyttet af sin stærkere søster. Søsteren døde desværre efter en operation, hvorefter den svage hun nu er helt alene med denne domminerende hun. For det meste har de kommet godt overens, og også puttet og sovet fint sammen. Men jeg har også set skader på den svage hun, og endda blod! For mig ligner det lidt bidskader, især under munden, og regionen under øret - Altså hvad der må være mund/hals region. Og nogle gange har det for mig set ud som om, den domminerende rotte direkte har bidt ud efter hende. Jeg har derfor, og efter den for mig lidt sære opførsel, valgt at skille dem ad. Dvs. de bor nu begge to alene... Men kan være sammen når de er ude, hvor der sjovt nok ikke er nogle problemer. Jeg er skrevet op til tre nye piger, idet det hele tiden har været meningen, at "erstatte" hende der døde. Og så den dominante hun kunne få lidt mere "modspil". Men der går noget tid endnu, inden jeg kan få disse nye, idet de altså først lige skal fødes... :-) Men så kommer jo det næste spørgsmål - Hvad sker der, når disse møder hende den dominante? Og er hun "kun" dominant? Eller er der noget andet galt? Hende den dominante har haft en bror, der ret tidligt fik netop en sådan svulst... Men normalt er min pige sød og kærlig overfor mig, men ret dominant overfor hendes burkammerater - Var hun også overfor søsteren til min svage pige, som dog kunne klare sig overfor hende. Så dengang, var der ikke de store problemmer, og tror heller ikke der ville være det, hvis blot ikke hun ville være alfa - Tilmed af den domminerende type. :-(

Erling.

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af erfort » tirs apr 28, 2015 9:47 am

Hvordan så de sår ud? For umiddelbart ud fra din korte beskrivelse, så kunne det godt lyde som skab. Det kan opstå mere eller mindre ud af det blå, hvis rotter fx stresser over et tab af et familiemedlem og skal finde en ny rangorden.
Hvis det er det så er det meget nemt at behandle, men man skal lige forbi en dyrlæge først. Helst en der har erfaring med rotter og skab. Da skab på rotter som udgangspunkt ikke ligner skab på andre dyr.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af Lylle My » tirs apr 28, 2015 11:46 am

He-he, ligesom erfort tænkte jeg OGSÅ straks "skab", da jeg hørte at dé sår, din svage hun har, sidder under munden og øret. Skabssår sidder nemlig typisk omkring hals, ansigt, nakke og skuldre - og sommetider lidt ned ad ryggen. Dé kan også begynde at bløde, fordi rotten kradser i dem. De kan godt ligne bidsår, men sidder kun i hudens yderste lag - hvor et rigtigt bidsår mest af alt ligner et dybt snitsår fra et barberblad.
Skab klør ad h****** til, så det er også normalt, at der under et udbrud bliver mere uro og skænderier i buret end normalt, og at rotterne opfører sig uroligt og stresset. I dit sted ville jeg sætte pigerne sammen igen, smutte en tur til dyrlægen og få en kur mod skab - og se om der ikke bliver fred og fordragelighed imellem dem, efterhånden som sårene forsvinder.
Når der ingen problemer er imellem pigerne, når de mødes udenfor buret, og de plejer at putte kærligt sammen - så tror jeg ikke, du skal være nervøs. Det er helt normalt for alfaen at være dominerende (nogle mere tydeligt end andre), det er jo dét, der gør at den er blevet alfa. Nogle alfaer er i stand til at styre de andre i flokken med et hævet øjenbryn, mens andre er lidt mere barske, når de skal sætte de andre rotter på plads.
Jeg har endda engang haft en alfa der somme tider bed sin burkammerat, så han fik regulære dybe bidsår på siden og bagdelen, men alligevel valgte jeg at lade dem være sammen. De holdt nemlig SÅ utrolig meget af hinanden, selv om den sure alfa ind imellem kunne få et hysterisk anfald. Efterhånden lærte den anden dreng at tolke alfaens signaler bedre, og så holdt han sig simpelthen på afstand, når han kunne se at den var sur... og resten af deres levetid elskede de hinanden så højt, at ingen af dem kunne leve uden den anden. :)

Så prøv at se, om en kur mod skab ikke vil løse problemet, så alt vil være fryd og gammen, når du får dine nye piger hjem. Hvis du så stadig er LIDT bekymret for, om alfaen vil være for hård ved dem - så præsenter dem for din svageste pige først. Når hun så tydeligt har vist at hun har adopteret dem, så kan du sætte alfaen hen til med dem. Normalt vil den svage rotte så forsvare sine "adoptivbørn", hvis alfaen bliver lidt for hård. Og eftersom det giver status i flokken at have unger, så vil alfaen normalt respektere dens ret til at passe på "sine børn". :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af Erling » tirs apr 28, 2015 12:36 pm

Havde selv tænkt lidt på det med skab, men havde så afvist tanken, idet jeg ikke troede der kunne komme blod fra skab. Så ergo; dyrlæge i morgen tidlig.

Havde også tænkt mig at sætte min stille pige sammen med de nye piger, når de kommer. Ville være fint, om hun kunne få lidt mere anerkendelse og selvtillid - Det fortjener hun! Hun er ligeså god og sød, som evigheden er lang!!! :-)

Hende der er alfa nu, hun er en "kraftugle". Når hun er ude, klatrer hun op ad ALLE ting! Selv vandrør er ikke noget problem for hende! Og thil trods for et dårligt syn, rødøjet, så forgår alt i løb med raketfart!!!! Helt igennem en dejlig pige - Men desværre også meget dominant - Sikkert pga hendes store styrke.

Erling.

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af Erling » ons apr 29, 2015 11:27 pm

En lille opdatering.

Har selvfølgelig sat de to sammen igen, og det går rigtig fint. :-)

Var ved dyrlægen, som blankt erkendte ikke at have den store viden om rotter - Tilsyneladende får de "desværre" ikke ret mange af disse ind, idet alle dyrlægerne på denne klinik generelt er meget interesseret i at høre, hvordan behandlingen efterfølgende er gået. Han var i starten lidt afvisende ang. skab, og troede mere på bid skader, ligesom jeg også oprindelig gjorde, indtil jeg skrev om det her, og efterfølgende har fundet billeder af skab hos rotter, som ligner præcis det jeg kan se hos min pige. Dyrlægen endte derfor med, at han godt ville begynde en behandling med Ivomec mod skab, idet jeg kunne bekræfte, at de klør sig temmelig meget! :-( Så jeg fik medicin med hjem til tre gange, med et interval på 8 - 10 dage mellem hver medicinering, ganske som det stod skrevet i hans bog om medicineringen. Så med lidt held, og godt håb, så håber jeg nu at mine piger vil få det godt. Er dog temelig ked af det, hvis mine piger har gået i længere tid med skab, uden at jeg har gjort noget... Jeg har dog været "utilpas", med at de har kløet sig så meget. Men hverken jeg eller min dyrlæge har tidligere kunnet se eller finde nogle synlige tegn på skab, eller andet, idet jeg ved et tidligere besøg, bad om at der blev kigget efter dette, grundet den megen kløen. Men nu bliver der altså gjort noget. Så må jeg blot håbe det er det rigtige, og at det hjæler. :-)

Til slut, en lille tak til jeres indlæg, ang. mit "lille" problem. Det er rart ikke at stå helt alene. :-)

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af Lylle My » tors apr 30, 2015 12:41 am

Hvis din dyrlæge ikke er vant til rotter, så er det nu ikke så sært, at han tvivlede på at det kunne være skab. Det ser nemlig NOGET anderledes ud på rotter, end det gør på f.eks. marsvin. Men godt, at du nu får dem behandlet. :)

Jeg kan godt sætte mig ind i den dårlige samvittighed over, at de små stakler har gået en tid med skidtet, inden man fik det ordnet. For nogle år siden havde jeg aldrig selv oplevet skab, da min dejlige lille Glade Jul pludselig begyndte at blive bidt af de andre drenge HELE tiden, så han konstant rendte rundt med småsår på ansigt, hals og nakke. Først da jeg klagede min nød hérinde, fik jeg at vide at det fuldstændig lignede skab.

Billede

Efter at jeg havde fået hele flokken behandlet, forsvandt "bidsårene" som dug for solen - og samtidig faldt der en velsignet ro over alle rotterne, der ellers havde været temmelig irritable i et godt stykke tid. (med god grund, kunne jeg nu forstå)

Forresten - du FIK godtnok ivomec med hjem til at behandle BEGGE dine piger samtidig, ikke? Alle rotter i husstanden skal jo behandles samtidig, uanset om der kun er én af dem, der har sår.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af Erling » tors apr 30, 2015 6:15 am

Må indrømme at jeg har ialt har 5 rotter, men at de går i to grupper, da mine tre gamle piger (alle sammen søstre) ikke ville acceptere de nye. Men ja, jeg fik medicin til behandling af dem ALLE - Også de piger der går i den anden gruppe! :-) Min mistanke er faktisk, om det er de gamle piger i den anden gruppe der oprindeligt har medbragt skaben, idet de altid har kløet sig ret så meget! Men jeg har aldrig kunnet påvise/se noget hos dem, selvom jeg har forsøgt at finde grunden til deres evindelige kløen... Så nu håber jeg, at også de må få det bedre. Og hvem ved; måske vil det så engang være muligt at foretage en sammenføring også med dem? Måske var grunden til den mislykkede sammenføring, at de var irriteret af skab? Og at de så gav de nye piger skylden for denne irritation? Men som sagt, de er nu ALLE i behandling! :-) Så selvom min dyrlæge ikke er specielt rottekyndig, så er han stadig lydhør; og er villig til at prøve noget nyt, så også han kan lære noget nyt om behandling af rotter - Hvilket heldigvis gælder for alle dyrlægerne på denne klinik. :-)

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af Lylle My » tors apr 30, 2015 5:12 pm

Det ER selvfølgelig muligt, at det er de gamle piger, der er kommet med smitten - men ikke nødvendigvis. Alle rotter bærer på skabsmiden i "hvilende" tilstand, men deres immunforsvar holder den normalt i skak. Hvis immunforsvaret så bliver svækket pga stress eller sygdom, så kan miden få overtaget - og så er et udbrud i gang... og så vil der pludselig være så mange mider og æg, at smitten også overvælder alle andre rotter i husstanden.
Man kan rent faktisk også selv bære smitten med hjem, hvis man har rørt ved med en anden persons rotte, som kan have et uopdaget udbrud, og derefter slæber smitten med hjem til sine egne rotter. De mikroskopiske æg kan nemlig sidde på huden, i håret og i tøjet. Derfor bliver det anbefalet, at man holder en karantæne på mindst 4 timer efter man har rørt ved fremmede rotter - og straks efter at man kommer hjem må man skifte tøj og tage et grundigt bad, inden man går ind til sine egne totter - for at minimere risikoen for at bringe smitsomme sygdomme og snyltere med hjem. :)
Men lige netop når det drejer sig om skab, så kan et udbrud også sagtens starte op uden smitte udefra - fordi en enkelt af totterne kan have nedsat immunforsvar pga alder, sygdom eller stress.

Det er da muligt, at irritationen ved skab i udbrud KAN have været medvirkende til at gøre sammenføringen med de nye rotter vanskeligere, så det var da værd at prøve en enkelt gang mere, når du kan se at behandlingen har virket... Jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvor irritabel man bliver af den evindelige kløe, for i mine unge dage blev jeg selv smittet med den "menneskelige" udgave af skab, nemlig fnat.
..og i den periode hvor kløen var allerværst, da var jeg faktisk parat til at bide hovedet af folk, hvis jeg bare syntes at de kiggede lidt skævt til mig. Jeg var SÅ irriteret på alt og alle. :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af Erling » fre maj 01, 2015 10:15 am

Grunden til at jeg "mistænker" mine gamle piger, er at de stort set altid har kløet sig rigitg meget, og jeg altid har undret mig over dette, helt fra dag 2 efter jeg havde fået dem - Omend, som helt nybegunder: Hvor meget klør en "rask" rotte sig egentlig???? ;-) Så fik jeg mine nye piger, og ja, de kløede sig da også - Men slet ikke så meget som de gamle piger altid havde gjort! Men igen som ny og uerfaren: Er det ikke normalt? De kommer jo trods alt fra to forskellige opdrættere, så måske ligger der en forskel i generne? Og når nu jeg ikke på nogte tidspunkt har kunnet finde eller se noget på de gamle? Efter noget tid, begyndte de nye så også at klø sig mere, end de gjorde i starten - Men stadig uden at jeg kunne se noget... Så hvad skal man gøre? Gå til dyrlægen, og sige: Jeg tror der er noget... Men jeg ved ikke - Er ikke helt sikker... Og ja, dyrlægen kiggede, men kunne heller ikke finde noget. Nu kom der så de tydlige tegn! Og selvom dyrlægen ikke kunne afgøre, om dette var skab eller ej, idet skab er noget "djævelsab" at påvise definitivt, så fik jeg medicinen til en behandling, for det kunne da ikke helt udelukkes... Og selvom der nu kun er gået 2 dage, og mine piger da stadig klør sig lidt, så synes jeg umiddelbart, at de klør sig mærkbart mindre, end de gjorde før! Og det virker også som om der er mere ro hos dem, når de hviler sig. Men om dette kun er noget jeg "tror" pga medicinen de får, eller om det virkelig er sådan, ja det er svært at sige 200% - Tro kan flytte både bjerge og hele planeter! ;-) Men de virker altså meget mere rolige nu!!! Så jeg håber og tror, det er den rigtige vej vi er kommet ind på med denne behandling - Og jeg er bare SÅ GLAD!!!! :D Så endnu en gang, en stor tak til ikke mindst "lille my" og "erfort", for at i har "sparket" mig i den rigitge retning. :D

Erling.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af Lylle My » fre maj 01, 2015 1:39 pm

Dyrlægen KAN faktisk tage et skrab af rottens hud og kigge på det i et mikroskop. Hvis han så finder mider, så har rotten skab... Problemet er bare, at hvis han IKKE finder mider, så er det ENTEN, fordi rotten ikke har skab - ELLER fordi der tilfældigvis ikke var nogle mider på lige netop dét sted, hvor han tog skrabet.
På grund af dén usikkerhed plejer min dyrlæge slet ikke at ta' skrab, i stedet kigger han på rotten og siger: "Tjah, det kunne godt ligne skab. Vi prøver lige med en behandling." Indtil nu har det hver eneste gang vist sig, at det godtnok VAR skab, for problemet forsvandt efter behandlingen.
Jeg plejer så at få Stronghold til at fjerne de små møgdyr. Det er lidt dyrere end ivomec, men nemmere fordi de bare skal have én enkelt dråbe i nakken, og så skulle det i princippet virke i en måned, så alle skabsmiderne og deres nyklækkede æg er døde... men rigtig mange dyrlæger er begyndt at anbefale, at man giver rotterne en ekstra omgang stronghold efter en måned. Rotternes stofskifte er nemlig så hurtigt, at meget af strongholdens virkning er forsvundet, lige når de allersidste æg klækker... Så KAN enkelte mider have overlevet behandlingen, og kan dermed starte et nyt udbrud op. En ny behandling vil så fjerne de allersidste, så man er sikker på at slippe HELT af med de små krible-krable-kræ. :)

Skab er et møgirriterende problem, men det er gudskelov ret nemt at fjerne, selv om det lige kræver et besøg hos dr. Dyr.
Det tydeligste tegn er faktisk de små, overfladiske sår omkring nakken, under halsen, i ansigtet eller på skuldrene (dér, hvor rotten kan kradse sig med bagkløerne). De heler lynhurtigt og forsvinder igen i løbet af et par dage - men bliver straks efter afløst af nye. Rigtig mange rotteejere, der aldrig har set skabssår før, har troet at det var bid fra en anden rotte - fordi sårene ved første øjekast kan ligne overfladiske bidsår lidt, og måske kun viser sig på én af rotterne, mens de andre TILSYNELADENDE er fuldstændig raske.
Kløen kan jo have mange andre årsager, og jeg har faktisk også været ude for pludselig at opdage et MEGET tydeligt angreb af skab, uden at nogle af mine drenge på noget tidspunkt havde kløet sig mere end normalt. Nogle rotter er åbenbart bedre til at skjule (eller tolerere) kløen end andre. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af Erling » tors maj 14, 2015 9:23 pm

Nu er der gået ca to uger siden mine piger fik deres første behandling mod skab. Og der er helt sikkert sket en stor fremgang. Det som både min dyrlæge og jeg troede var skader efter slåskamp, er stort set helt væk. Desuden er de alle blevet noget så kærlige!!! Selv mine "gamle" piger, som altid har været lidt reserverede overfor at blive kælet med, de kommer nu helt af sig selv for lige at blive nusset. ;-) Så jeg er utrolig glad for de gode råd og støtte, jeg har fået herinde. Uden dette, havde jeg nok ikke fået den rigtige behandling til mine piger, idet dyrlægen var NOGET betænkelig ved, om det nu også kunne være skab?. Men alt dette er nu fortid. Og jeg nyder nu desto mere at være sammen med mine nu endnu søddere piger. ;-) Og der er snart sagt ikke den dag, hvor jeg ikke lige bliver overslikket og groomet af et par kærlige piger - Hvilket slet ikke er så ringe, når nu man er en mand. :lol:

Erling.

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af erfort » tors maj 14, 2015 11:41 pm

Det er bare en rigtig dejlig opdatering! Mange tak fordi du delte den. :D
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Min pige tror hun er en hund!!!

Indlæg af Lylle My » fre maj 15, 2015 11:08 am

:D Ih, hvor var det da skønt at høre, at det går så godt.
..og en ekstra lille god ting ved det hele: Nu hvor din dyrlæge har set hvordan skab ser ud på rotter, så vil det måske en dag komme en anden rotte til gavn. For hvis han nogensinde skulle få en anden lille tot ind med små sår i dét område - så vil han sikkert selv tænke på, at det godt kunne være skab.
..og hvis du selv nogensinde skulle se tegn på et udbrud, så vil DU jo også vide, hvad det er, og så vil du kunne hjælpe andre rotteejere i samme situation, som du var i. :)

Hjertelig tillykke med dine "nye", kærlige nusse-glade tøser. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar