hvor gammel bliver de?

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
LailaCathrine
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors apr 05, 2012 6:09 pm
Kontakt:

hvor gammel bliver de?

Indlæg af LailaCathrine » man apr 06, 2015 5:03 pm

jeg blev kaldt en dårlig rotte mor i weekenden fordi min rotte "kun" blev 3½ år, men har selv oplevet at det er rimelig normalt, men vil gerne ha nogle håndgribelige beviser på det, som jeg kan smide i hovedet på ham... nogen der kan sende et link eller noget hvor der står hvor gamle de små totter bliver?


Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: hvor gammel bliver de?

Indlæg af Lylle My » man apr 06, 2015 7:20 pm

Uuuh, 3½ år? Dét vil jeg nu ikke kalde en "normal" levealder - det er faktisk en virkelig FLOT alder, din lille tot opnåede :D
Man regner en rotte for at være gammel, når den er omkring de 2 år, og de fleste dør af aldersrelaterede sygdomme omkring den alder. Den ældste rotte jeg selv har haft blev 2 år og 10 måneder, og dét var jeg VIRKELIG stolt over.

Rotter har en noget mere fleksibel levealder end f.eks. mennesker har... Jeg har én gang haft en dreng, der som godt 1-årig lignede en oldsag (uden at fejle det mindste), og ikke blev ret meget ældre. Og så er der eksempler på rotter, som er blevet både 3, 4 eller endda 5 år. En høj levealder har faktisk ikke så forfærdelig meget at gøre med, om den har levet sundt eller ej - der er genetisk bestemt. Der er eksempler på rotter, som har levet under perfekte forhold, har fået det helt korrekte foder - og alligevel er døde meget tidligt af alderdom. På den anden side er der OGSÅ eksempler på rotter, der har levet under kummerlige forhold, og alligevel har opnået en utrolig høj alder.
Den absolutte aldersrekord for en tamrotte kunne man læse om i Guiness rekordbog 1995. Det var en laboratorierotte fra Oklahoma ved navn Rodney... Han levede fra 1983 til 1990, og opnåede den yderst imponerende alder af 7 år og 4 måneder, før han endelig sov ind. :mrgreen: =D>
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar