Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af Lord Crimson » ons apr 01, 2015 4:30 pm

Jeg over kraftigt om jeg skal have rotter igen, da jeg begynder at savne dem.

Men jeg tror at jeg vil tage mig god tid med at indrette buret rigtig fedt, så jeg således ikke kan vente med at få rotter i buret for at se hvad de siger til det. Det her er hvad jeg har i tankerne:

Jeg har et royal suite og kunne tænke mig at gøre det rent "natur"agtigt. Jeg vil tage den midterste bund ud og ellers fylde buret med grene og hængekøjer. Jeg tror dog jeg beholder de 2 små hylder så jeg får madskåle og vand op i en menneskelig højde, og så evt lave den anden til et toilet?
Jeg har masser af sputnikker men jeg ved ikke helt om jeg vil prøve at holde mig fra dem, og holde mig rent til grene og hængekøjer. Det er bare det at, rotterne jo elsker deres sputnikker.
Jeg vil holde mig fra træhuse med fladt tag og træhylder da de hurtigt bliver ulækre og overtisset, og det kan hurtigt komme til at lugte.

Gode ideer og forslag modtages gerne. 

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af Lylle My » tors apr 02, 2015 12:03 pm

Et naturbur? Det var da en PRAGTFULD idé. :D

Jeg har et par idéer, og måske kunne du bruge nogle af dem... Pileflet ville vel egentlig være passende i sådan et naturlignende bur? I stedet for de almindelige plastikrør KUNNE man jo bruge de hér flettede tunneller? De største af dem passer til marsvin, så selv en stor, fuldvoksen hanrotte kunne fint bruge dem.
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/lege ... vin/186929

Hvis du har et skovområde i nærheden, hvor der vokser piletræer, og du har tålmodighed til at lave nogle sjove ting selv - så kan du samle en masse af de lange, tynde grene og selv flette en sputnik-lignende hule. Mine totter elsker f.eks. dét "græsker", jeg flettede i sin tid, og de har endda selv gnavet et ekstra hul, så hulen nu OGSÅ har en bagdør. :lol:

Billede

Jeg har også flettet en hylde, der er blevet deres absolutte yndlingshylde inde i legeburet. Den er bundet fast til tremmerne med ståltråd, og mens jeg flettede den, bøjede jeg siderne opad, så den blev formet som en aflang skål. Så er risikoen for, at totterne falder ned fra den ikke helt så stor.
Hvis man vil sørge for at hylden holder lidt længere, før rotterne får gnavet den i stumper og stykker, så KAN man bruge lange siddepinde til fuglebure - og flette pilegrenene omkring dem.

Billede

Da mine drenge gnavede trappen i legeburet i stykker, lavede jeg selv en ny - af to halvtykke fuglepinde, som jeg flettede sammen med tynde pilegrene. Den fungerer perfekt, fordi fletværket giver dem mulighed for at få et ordenligt fodfæste, når de løber op og ned ad den.

Billede

Som toilet KUNNE man måske også bruge en foderskål til reptiler? Dén er jo netop lavet for at se så naturlig ud som muligt (hvis man altså KAN finde én i en størrelse, der vil gøre den passende som rotte-toilet) http://www.petworld.dk/reptildekoration ... 1905761855

..og hvis man selv kan lave hængekøjer - eller kender nogen, der kan - så kunne man måske få dem lavet i jordfarver... eller man kunne have så mange forskellige køjer liggende, at man kunne skifte dem ud, så de altid passer til årstidens farver. (rødt og grønt til jul, gult og grønt til påske, grønt og forskellige klare farver til sommeren, brunlige farver til efteråret, og evt. hvidt og brunt til vinteren)
Det samme KUNNE man jo evt gøre, hvis man bruger fleecestof som bundlag.

Nej, hvor er det altså et sjovt projekt, du har startet op. Jeg håber da at du vil dele en masse billeder, efterhånden som burets indretning tager form. :D
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af Lord Crimson » søn sep 06, 2015 9:30 am

Nå efter en lang stressende periode, med et job jeg ikke brød mig, og fyring derfra og efterfølgende at skulle i gennem systemet igen, samt en veloverstået 40års fødselsdag, har jeg endelig tid og energi til at komme videre med buret.

Jeg har selvom jeg har været stresset, har jeg gået og tænkt over hvor jeg nemmest får grene fra. Så stod jeg en dag og så på præriehundene Odense Zoo, og kom på den geniale ide at spørge Zoo om de har nogle grene jeg måtte få. Jeg tænkte at det kunne være fedt og nemt, da jeg kun bor 2min gang der fra. Så jeg sendte en mail til dem, og jeg ventede spændt. Der skulle dog over en uge inden jeg fik svar, men desværre må Zoo's ikke give grene osv. ud, da fødevarestyrelsen anser Zoo's som permanente karantæne zoner.. Det var i hvert fald det svar jeg fik, og det lyder jo egentligt også logisk.

Men hvor får jeg så grene fra? Jeg kender ikke rigtig nogle med haver og/eller træer, så naturen må være den nærmeste "kilde". Heldigvis bor jeg kun 5min gang fra Fruens Bøge, så der er jeg begyndt at kigge efter egnede grene, og har da også fundet nogle fede nogle der kan bruges.

Jeg er ikke begyndt at sætte grenene ind endnu, da jeg godt vil have de store grene ind først, og det er dem jeg mangler at finde. Nå alle grene så er på plads kan jeg begynde med hængekøjer og andre småting.. :)

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af Lord Crimson » søn sep 20, 2015 12:35 pm

Projekt Bur er godt i gang, og selvom det ikke er færdigt endnu, vil jeg da lige dele et par billeder med jer.

Der vil komme flere hængekøjer/hvilepladser ind, og nogle af grene ligger stadigt løst og skal gøres fast, men synes efterhånden at jeg er nået så langt at jeg tænker på at kigge efter nogle totter. :D

*Billeder virker ikke*

meldielto
DTF Forum Medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs feb 25, 2014 6:51 pm
Geografisk sted: Danmark

Re: Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af meldielto » søn sep 20, 2015 9:31 pm

Hvor ser det bare lækkert ud - rigtigt rotte-legeland :D :D
Den bedste lyd i verdenen er gnasken af tænder

http://eifosrotter.weebly.com/

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af erfort » man sep 21, 2015 12:30 pm

Det ser spændende ud! Men jeg glæder mig til at se det med flere platforme/hvilepladser og selvfølgelig med rotter i. :mrgreen:
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af Lord Crimson » ons sep 23, 2015 1:24 pm

Så blev buret færdigt.. Nu mangler jeg bare nogle totter der kan flytte ind.. :D

*Billeder virker ikke*

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af Lylle My » ons sep 23, 2015 11:24 pm

UUUUHHH, LÆKKERT bur. :D
Nej, hvor jeg glæder mig til at se det med nogle små, firbenede pelsklumper indeni. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af Lord Crimson » tors sep 24, 2015 9:12 am

Lylle My skrev:UUUUHHH, LÆKKERT bur. :D
Nej, hvor jeg glæder mig til at se det med nogle små, firbenede pelsklumper indeni. :mrgreen:
Ja det gør jeg også.. :)

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af erfort » tors sep 24, 2015 9:18 am

Wauw, det ser faktisk rigtig lækkert ud! :mrgreen:
Hvad er det du har lagt i bunden?
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af Lord Crimson » tors sep 24, 2015 10:14 am

erfort skrev:Wauw, det ser faktisk rigtig lækkert ud! :mrgreen:
Hvad er det du har lagt i bunden?
Det er et stykke kork, som man bruger til akvarier.. Jeg havde et lignende stykke på et tidspunkt og rotterne elskede at ligge og dase på det.. :)

Fnyff
Super Rotte Entusiast
Indlæg: 459
Tilmeldt: fre jan 25, 2013 3:09 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Kontakt:

Re: Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af Fnyff » tors sep 24, 2015 1:20 pm

Wow hvor ser det godt ud :-)

Har du så fundet dine nye beboere?
Madmor til ...
En pokkers masse elskede og skønne drenge og piger i alle aldre og størrelser <3

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Re: Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af Lord Crimson » tors sep 24, 2015 1:22 pm

Fnyff skrev:Wow hvor ser det godt ud :-)

Har du så fundet dine nye beboere?
ja der er et par stykker på vej om nogle uger.. :)

Fnyff
Super Rotte Entusiast
Indlæg: 459
Tilmeldt: fre jan 25, 2013 3:09 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Kontakt:

Re: Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af Fnyff » tors sep 24, 2015 1:30 pm

Dejligt at høre ..

Ellers havde jeg nogle mulige kandidater ;-)
Madmor til ...
En pokkers masse elskede og skønne drenge og piger i alle aldre og størrelser <3

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Rotter igen?.. Tjaa måske.. men først...

Indlæg af erfort » tors sep 24, 2015 9:47 pm

Lord Crimson skrev:
erfort skrev:Wauw, det ser faktisk rigtig lækkert ud! :mrgreen:
Hvad er det du har lagt i bunden?
Det er et stykke kork, som man bruger til akvarier.. Jeg havde et lignende stykke på et tidspunkt og rotterne elskede at ligge og dase på det.. :)
Tak for svaret. :)
Det var da en fin idé. Hvor har du fundet den henne?
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Besvar