Ørken rotter og tamrotter sammen?

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
ekolan
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: man okt 20, 2014 3:00 am

Ørken rotter og tamrotter sammen?

Indlæg af ekolan » søn nov 23, 2014 3:11 pm

Hej alle sammen!
Jeg har kigget lidt rundt men intet kunne finde om emnet :(

Jeg har 2 ørkenrotter (hunner) og 3 totter (hunner) som har hvert sit sted.
Når jeg har dem ude sammen ser det ud til det går fint, men jeg tænkte på om det egentlig ville kunne leve sammen? Jeg ønsker jo kun det bedste for dem alle, og hvis mere selvskab var godt, ville jeg anskaffe mig noget større til dem.

På forhånd tak, og tak for et ski' godt forum!

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ørken rotter og tamrotter sammen?

Indlæg af Lylle My » søn nov 23, 2014 3:54 pm

Tjah - de ville temmelig sikkert ikke kunne bo i samme bur RET længe, før rotterne igen var alene derinde... Og personligt ville jeg heller ikke turde lade dem løbe frit rundt sammen uden for buret. Ørkenrotter minder jo i bevægelser og kropssprog mere om mus end om rotter, og mus er faktisk et naturligt byttedyr for vilde rotter. Selvom dine dyr er vant til hinanden, skal der jo ikke mere end en enkelt lille misforståelse imellem dem til, før rottens instinkter tager over i et splitsekund, og det udvikler sig til et slagsmål til døden. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

ekolan
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: man okt 20, 2014 3:00 am

Re: Ørken rotter og tamrotter sammen?

Indlæg af ekolan » søn nov 23, 2014 4:02 pm

De er aldrig ude uden min fulde opmærksomhed, og der har været puttebunker sammen. Men jeg kan sagtens se hvad du siger med instinktet, jeg havde ikke lige tænkt over det :o
Tusinde tak for svaret, jeg passer godt på hele banden! :D

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ørken rotter og tamrotter sammen?

Indlæg af Lylle My » søn nov 23, 2014 10:38 pm

Ja, man bør jo altid være MEGET forsigtig, hvis man fører forskellige dyrearter sammen - både på grund af deres forskellige instinkter, men også fordi de "taler hvert sit sprog", og det giver store muligheder for misforståelser imellem dem. Bare tænk på, hvordan vi selv ville kunne misforstå en hel masse, hvis vi var gæster i Bulgarien, hvor dét at ryste på hovedet betyder "Ja", mens dét at nikke med hovedet betyder "nej". SIKKEN en forvirring, det kan give. :lol: ..og den slags misforståelser sker selvfølgelig også let imellem forskellige dyrearter, som misforstår hinandens signaler og lyde.

:) Men alle tiders at du holder et vågent øje med dem, når de er ude sammen. Jeg har jo selv haft en kat, som elskede at lege med rotterne udenfor buret - og rotterne elskede også katten. Jeg undgik bare at lade dem lege for tæt sammen, mens rotterne var helt unge og lidt skrøbelige... og så holdt jeg et vågent øje med, om katten pludselig begyndte at få udvidede pupiler og se anspændt ud, når den legede med totterne - for dét var et tydeligt tegn på, at instinktet for at jage "byttet" var lige på nippet til at tage overhånd. Så fik katten lige et "NEJ!" fra mig, evt. suppleret med et vandsprøjt fra en blomstersprøjte, hvis den ikke fik hold på sig selv med det samme. Efterhånden fandt den da også ud af, at rotterne hverken var legetøj eller mad, men familie (og man spiser jo ikke sin familie)... men jeg lod dem nu alligevel ikke være alene sammen udenfor buret uden opsyn, for hvis instinktet tog over i bare et splitsekund - så ville katastrofen jo aldrig kunne gøres ugjort igen. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

LUX Rotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 7469
Tilmeldt: ons dec 12, 2007 12:38 pm
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Ørken rotter og tamrotter sammen?

Indlæg af LUX Rotter » ons nov 26, 2014 2:39 pm

Når man kender både rotter og ørkenrotters natur, så ville jeg så absolut slet ik lade dem komme i nærheden af hinanden.
Det tar dem et splitsekund at slå hinanden ihjel, og du vil bare ik ku nå at gribe ind.
Samtidig har de slet ik noget med hinanden at gøre - de taler ik samme sprog og er ikke gavnlige for hinanden på nogen som helst måde.
Sofie

Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira

Besvar