Vilde rotter

Alt om vores kære tamrotter.

Redaktør: Lylle My

Besvar
rotte drengen
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 225
Tilmeldt: tirs apr 27, 2010 4:19 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Vilde rotter

Indlæg af rotte drengen » søn aug 01, 2021 8:36 am

Hejsa alle rotte folk derude! Sagen er den at jeg har købt en kolonihave😁 men jeg har så opdaget at der er rotter/mus. Er der nogen der har en ide til hvordan man kan skræmme dem væk? Min tanke var at smide lidt af hugo’s afføring og se om de så enten blev skræmt væk eller hvad de nu gør, er der nogen der ved om det virker?

De bedste hilsner fra rotte drengen aka Lasse 😊

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Vilde rotter

Indlæg af Lylle My » søn aug 01, 2021 9:43 am

Dén med at sprede tamrotters afføring for at holde vilde rotter væk, virker ikke... og kan endda have den modsatte virkning.
Grunden er, at rotter kommunikerer med dufte, og deres urin og afføring indeholder masser af informationer om dén rotte, der har lavet det.

En vild rotte vil snuse til afføringen og tænke: "Okay, hér bor en enkelt rotte i forvejen. Den er ikke specielt stærk og overhovedet ikke aggressiv, men er alligevel i rigtig god foderstand. Så må det hér VIRKELIG være et godt og fredeligt sted at bo - og her må være masser af mad, for ellers ville sådan en svag, enlig rotte aldrig kunne overleve og endda være mæt og tilfreds. Hér flytter vi ind og bygger vores bo... og dén lille slapsvans, der bor her i forvejen, er ikke et problem. Ham kan vi let jage væk, og hvis han ikke forsvinder frivilligt, så slår vi ham bare ihjel."

Vilde rotter er en stor fare for både os og vores tamrotter. Dels kan de bære på nogle virkelig slemme sygdomme, som kan smitte til både mennesker og andre rotter, og dels vil de, hvis de får muligheden, angribe tamrotterne for at jage dem væk eller dræbe dem - selv, hvis de er lukket inde i et bur.

Jeg vil stærkt råde dig til at ringe til din kommunes skadedyrsudrydder (hvis det er rotter, man har problemer med, er det gratis at få dem ud). Dét har man faktisk pligt til ifølge loven, og dé plejer at kunne udrydde vilde rotter - ihvertfald midlertidigt, indtil nye rotter indvandrer til området.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar