Hjælp. Jeg har fundet en "musebaby"

Her skrives om alt mellem himmel og jord, alt som falder uden for emnet om 'tamrotter'.

Redaktør: Lylle My

Besvar
ryliss
DTF Forum Medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons aug 01, 2012 4:05 pm
Geografisk sted: silkeborg

Hjælp. Jeg har fundet en "musebaby"

Indlæg af ryliss » ons apr 29, 2015 7:00 pm

Som overskriften lyder er jeg kommet i den situation at jeg har fundet en lille mus.
En mus jeg ikke tror er særlig gammel. Den har pels, og den har åbne øjne. Men den er MEGET lille.
Hvad kan man give små mus? Jeg har fået en håndfuld altromin som jeg vil bløde op i vand, helt små portioner af gangen, og så håbe den får lidt ud af det. Men er det nok? Jeg har også givet den lidt alm kanin foderblanding men jeg er lidt i tvivl om den overhovedet kan tåle det, der er jo også pillerne med græs i.

Jeg har fået et bur til den samt et "løbehjul" som den bruger flittigt.

Jeg har haft lidt problemer med at få den til at drikke. Jeg har prøvet at få den til at drikke med en dråbe vand på min finger, en dråbe af gangen. Det gik i starten men nu viser den ikke rigtig interesse mere. Den har selvfølgelig også en skål vand stående, men jeg ser den aldrig bruge den.

Så hjælp kære rottemennesker, hvad gør jeg i sådan en situation?

Kan de evt gå sammen med en rotte? For så har den da selskab en tid. Eller vil de helt afvise den? Skal lige sige de er hanner.
Ps. der kommer billede af den senere. skal lige finde ud af hvordan jeg får det fra en sendt sms og til min pc :)
Den lykkelige ejer af mit første rottepar Bond og Femmer, og den ældre dame Ayla som dog er en kat.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp. Jeg har fundet en "musebaby"

Indlæg af Lylle My » ons apr 29, 2015 8:56 pm

Flyttet til rette kategori
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp. Jeg har fundet en "musebaby"

Indlæg af Lylle My » ons apr 29, 2015 9:06 pm

Du må endelig ikke sætte den sammen med rotterne, for så vil den ikke leve længe. Rotter og mus er naturlige dødsfjender. Desuden KAN den bære på sygdomme eller snyltere, der vil kunne smitte til rotterne. :|

Hvis det er en hus-, skov- eller halsbåndsmus, vil altromin og vand muligvis være dét, der vil kunne hjælpe den lige hér og nu, men du kan også prøve at lægge lidt babymos ind til den.
Hvad det lille pus skal have at spise, kommer mest af alt an på, HVILKEN mus, det er. Hvis det f.eks. er en lille spidsmus, så vil altromin og babymos ikke være egnet, for dé spiser kød - og så vil en stabel fede regnorme være det bedste, den kan få... og MASSER af dem, for de skal spise utrolige mængder kød for at opretholde livet. (de kan rent faktisk dø af sult på få timer)

Men hvis det er en almindelig mus, og den er sund og rask, så burde det være muligt at holde liv i den. Jeg skal lige se, om jeg kan finde linket til en anden brugers tråd om en lille musebaby, hun reddede - og senere købte et par tammus til som selskab. ;)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp. Jeg har fundet en "musebaby"

Indlæg af Lylle My » ons apr 29, 2015 9:21 pm

Dér var tråden sørme. Det var jo Larm, der i sin tid fandt og opflaskede den lille Wilma-mus. :wink: viewtopic.php?f=32&t=35579
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

ryliss
DTF Forum Medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons aug 01, 2012 4:05 pm
Geografisk sted: silkeborg

Re: Hjælp. Jeg har fundet en "musebaby"

Indlæg af ryliss » lør maj 02, 2015 9:52 pm

Kære kære Lylle My.
Som altid klar med et godt råd og kyndig hjælp når der er brug for det. Tak.
Ogse Erfort fik givet sit besyv med.

Desværre overlevede bette musen ikke. Den stoppede simpelthen med at vise interesse for hverken mad, vand eller menskelig kontakt. Ganske kort efter sov den ind.

Takker mange gange for hjælpen og RIP lille mus.
Senest rettet af ryliss lør maj 02, 2015 11:04 pm, rettet i alt 1 gang.
Den lykkelige ejer af mit første rottepar Bond og Femmer, og den ældre dame Ayla som dog er en kat.

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Hjælp. Jeg har fundet en "musebaby"

Indlæg af erfort » lør maj 02, 2015 10:21 pm

Jeg er ked af at høre at det ikke lykkedes, det var ellers en godt tanke at du ville rede den lille.
Senest rettet af erfort lør maj 02, 2015 11:49 pm, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp. Jeg har fundet en "musebaby"

Indlæg af Lylle My » lør maj 02, 2015 11:34 pm

Øv, hvor trist. Jeg er godtnok også ked af at høre, at det lille pus ikke klarede den. Men i det mindste endte den sit liv et sted, hvor den kunne dø fredeligt - og uden angst for at blive angrebet af rovdyr eller insekter i sin sidste tid. Så selv om det endte trist, så var det alligevel ikke forgæves. Du gav den lille stakkel mulighed for en mere afslappet død, end den ellers ville have fået.

Hvil i fred, stakkels lille musser. Må du blive lykkelig dér, hvor du nu er kommet hen. :cry:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar