Argh, stakkels lille misser. Jeg håber sandelig at det viser sig, at det bare ER en mave fyldt med hårboller, der plager hende. Selv om de rasende dyre afføringspillerne HAR virket to gange, kan det jo godt være, at der sidder mere derinde... Min første kat havde problemer med hårboller, og en enkelt gang var det faktisk så slemt, at hele fordøjelsen gik i stå, og hun i over en uge ikke havde haft afføring - og til sidst også stoppede med at spise.
Jeg bestilte tid hos dyrlægen, fordi jeg var overbevist om at det var noget LANGT mere alvorligt, hun nu fejlede - og at det nok var tiden til at sige farvel til hende. Hun havde nemlig helt tydeligt svære smerter, og hendes pels var tør og strittede til alle sider... men indtil jeg kunne komme derud, besluttede jeg mig for at prøve den sidste mulighed, hvis det nu ALLIGEVEL skulle være hårboller. Jeg gav hende en teskefuld paraffinolie (et godt, gammelt mildt afførrende middel, som min morfar svor til) hver anden time indtil jeg gik i seng for natten - ialt fire gange.
Tidligt om morgenen vågnede jeg ved, at katten mjavede højlydt og styrtede gennem huset - og da jeg med bævende hjerte vaklede ud af sengen for at se, hvad der var galt, så jeg den på gulvet - en kulsort, fedtglinsende kattelort, der pegede direkte hen imod tissebakken... Åbenbart var der kommet gang i tarmene så pludseligt, at hun ikke nåede at komme hen til bakken (hvor VAR hun flov).
I løbet af morgenen var hun ialt fem gange oppe i tissebakken, og hver gang kom der en ny glinsende klat - som ved nærmere eftersyn viste sig at være
udelukkende olieindsmurt kattepels... og derefter krævede hun højlydt at få mad. Hun spiste fuldstændigt normalt, og jeg ringede til dyrlægen og aflyste undersøgelsen - men sagde, at jeg ville ringe og få en ny tid, hvis det viste sig, at problemet alligevel ikke var overstået.
Det blev aldrig aktuelt med en ny tid - katten var fuldstændig sund og rask, og levede mange år endnu uden de mindste problemer med fordøjelsen.
HVIS det nu er så heldigt, at blodprøven ikke viser noget sygeligt hos Sonja, og Erik vurderer at det kan være hårboller, der har stoppet tarmen - så KUNNE du måske spørge ham, om han mener at der kan være noget galt ved at give hende en smule paraffinolie - og hvis det er ok, så hvor meget hun må få.
Efter hvad jeg har hørt om Erik, kan du vist roligt stole på hans bedømmelse, hvadenten han mener det er i orden, eller han fraråder det... Jeg har forstået på alle de rosende ord om ham, at han er en yderst dygtig dyrlæge - både til rotter og andre dyr.
Jeg krydser mine fingre for, at blodprøven viser, at Sonja ikke fejler noget - og at hun fortsætter med at få det bedre og bedre, nu hvor hendes appetit er kommet tilbage.