Rotter og mus sammen?

Her skrives om alt mellem himmel og jord, alt som falder uden for emnet om 'tamrotter'.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Lollo
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn jun 02, 2013 5:27 pm

Rotter og mus sammen?

Indlæg af Lollo » tirs sep 17, 2013 2:04 pm

Hej DTF!
Jeg har et par, måske lidt mærkelige, spørgsmål, som jeg håber i kan besvare :D

1. Kan man sætte 2 tamme mus sammen med 2 tamme rotter?
-Grunden er, at jeg havde tænkt mig at anskaffe mig 2 mus :)

2. Er seler til rotterne, dem hvor der er et stykke stof på ryggen fra Trixie, dårligt for ryggen for dem?

3. Jeg havde tænkt mig at lave en agilitybane for dem, er det noget som er godt for dem? Med hensyn til motion osv.
-hvis det er, har i så nogle forslag til hvad man kunne lave til dem?

4. Jeg mangler lidt aktiverings legetøj til mine to totter, men jeg ved ikke helt hvad. Har i nogle forslag?

5. Jeg er i gang med at lære mine rotter, at kunne lide vand. Jeg bruger en malebakke, de der til rullepenslerne (Sorry, jeg ved ikke rigtig hvad de hedder), og det går fint, de lokkes ned i vandet med godbidder i lidt tid og går så op igen. Men hvordan vænner man dem til dybt vand, hvor de ikke kan bunde? :)

Mange tak for jer der har svar:9
Knus Louise

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tirs sep 17, 2013 2:21 pm

1.: Hvis man sætter rotter og mus i samme bur, vil det koste musene livet, og man vil få nogle MEGET mætte rotter... Rotter er nemlig lige så effektive musebekæmpere som katte.

2.: Nej, sådan en rottesele skader ikke rottens ryg... men vær opmærksom på, at ikke alle rotter bryder sig om at gå i sele - og hvis de VIRKELIG vil ud af selen - så kommer de det. De er gode til at vride sig, de små totter.

3.: En agilitybane er en rigtig god ide til at aktivere rotter. På you tube kan du søge på ordene "rat agility" - og få masser af inspiration til at lave dine rotters helt egen agilitybane. :)

4.: Hmm... Dét må jeg lige tænke lidt over. :|

5.: Der er mange videoer på you tube om at træne sine rotter til vand. Brugeren opupo bruger et babybadekar, og har lavet en hel serie om sine rotter - og hvordan hun har lært dem at lege i vand. http://www.youtube.com/user/oPuPo

Held og lykke med træningen af dine totter... og husk: Hvis du gerne vil have mus, må de og rotterne ALDRIG komme i kontakt med hinanden. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Imaginarydiva
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2046
Tilmeldt: ons jan 31, 2007 3:09 pm
Geografisk sted: Odense DK

Indlæg af Imaginarydiva » tirs sep 17, 2013 5:48 pm

4:
Kattelegetøj ka mine rotter godt li a slæbe rundt på

Billede

Brugeravatar
Kat
Senior Rottemedlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: man nov 08, 2004 8:38 pm
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Kat » tirs sep 17, 2013 7:31 pm

Jeg har også sådan et kattelegetøj som totterne elsker at jagte! Det er den der pind med en fjer i enden.. Billigt og morsomt legetøj :D
Har også en foder kugle til katte som de kan puffe rundt med.. Nogle fanger det ret hurtigt og får godbidderne, andre slæber bare rundt på bolden indtil de mister interessen for den :P Du skal dog lige holde øje med at de ikke begynder at æde selve bolden! :lol:

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Indlæg af Lord Crimson » ons sep 18, 2013 7:29 am

Kat skrev:Jeg har også sådan et kattelegetøj som totterne elsker at jagte! Det er den der pind med en fjer i enden.. Billigt og morsomt legetøj :D
Har også en foder kugle til katte som de kan puffe rundt med.. Nogle fanger det ret hurtigt og får godbidderne, andre slæber bare rundt på bolden indtil de mister interessen for den :P Du skal dog lige holde øje med at de ikke begynder at æde selve bolden! :lol:
Jeg har også prøvet en foderkugle og fyldt den med godbider.. der gik præcis 2 timer så var der gnavet hul og alle godbidderne var væk og kuglen kunne smides ud.. :lol:

Lollo
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn jun 02, 2013 5:27 pm

Indlæg af Lollo » tors sep 19, 2013 7:48 pm

Kat skrev:Jeg har også sådan et kattelegetøj som totterne elsker at jagte! Det er den der pind med en fjer i enden.. Billigt og morsomt legetøj :D
Har også en foder kugle til katte som de kan puffe rundt med.. Nogle fanger det ret hurtigt og får godbidderne, andre slæber bare rundt på bolden indtil de mister interessen for den :P Du skal dog lige holde øje med at de ikke begynder at æde selve bolden! :lol:
Super fed idé! Tager lige i kvickley i morgen så :lol:

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tors sep 19, 2013 9:41 pm

Nu véd jeg jo ikke, hvordan du har indrettet dig med buret derhjemme... men jeg har mine to bure stående på hver sin side af sofaen, så der altid er fri udgang til min faste fjernsynplads... og herhjemme er JEG faktisk det bedste legetøj for rotterne. De bygger rede i mit hår, stjæler maden ud ad munden af mig - og leger bjergbestigere og huleforskere under min trøje.

Men hvis dét ikke er nok, så er der faktisk én ting, der ALTID kan sætte fut i dem: En køkkenrulle. (Nettos den billigste - fire styks for 12.95)
Jeg river én "firkant" af rullen ad gangen, deler den i to, krøller de to stykker papir let sammen og smider dem hen ved siden af buret. Så drøner rotterne ud og slæber papiret ind i buret... og når de kommer ud igen, har jeg smidt flere sammenkrøllede papirstumper til dem.
Det ender gerne med, at fire vilde rotter slæber papirstykkerne ind i buret MEGET hurtigere, end jeg kan nå at lave dem. Og VIRKELIG sjovt ser det ud, hvis to af dem har fået fat i hver sin ende af det samme stykke papir - og løber side om side ind i buret med det. :lol:
Når alt papiret er inde i buret, får de oven i købet MASSER af tid til at gå med at "møblere om" derinde - og finde de allerbedste steder at bygge en lun og blød rede med deres nye, lækre redemateriale. :D
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tors sep 19, 2013 10:43 pm

Fandt lige én af mine gamle videoer, hvor Coffee og Chocolate er i fuld gang med at rydde sofaen for køkkenrullepapir - og har flyttet en ORDENTLIG dynge af det ind i deres bur.. :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=PwO5yRNtm3E
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Lollo
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn jun 02, 2013 5:27 pm

Indlæg af Lollo » fre sep 20, 2013 2:43 pm

Lylle My skrev:Fandt lige én af mine gamle videoer, hvor Coffee og Chocolate er i fuld gang med at rydde sofaen for køkkenrullepapir - og har flyttet en ORDENTLIG dynge af det ind i deres bur.. :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=PwO5yRNtm3E
Hvor er de kære! Min ene tot, ligner din ene på en prik! :lol:
Det må jeg prøve!

Brugeravatar
Shackleton92
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 75
Tilmeldt: ons nov 28, 2012 10:38 am

Indlæg af Shackleton92 » man sep 23, 2013 2:38 pm

Mht vand, hvor de ikke kan bunde, så handler det om langsomt at øge vandstanden. Jeg har en opvaskebalje, med en stige ned i, som en af mine drenge er helt pjattet med! Han både dykker og svømmer. Stigen står skråt ned i, så han kan stå på den og hvile, hvis han har lyst - og så de andre også kan soppe rundt, uden af skulle helt under.
Men det kommer af sig selv, hvis rotterne er interesseret i det, jeg har kun en der gider, de to andre sopper helst kun lidt rundt efter ærter og majs ;)

Det lyder fantastisk med de papirskugler! Jeg stikker en gang i mellem enden af en rulle toiletpapir hen til mine gutter - så får de ellers bare lov at rulle ud :D Jeg synes selv det ser hylemorsomt ud :p

Gæst

Indlæg af Gæst » søn nov 17, 2013 6:02 pm

Jeg havde engang et bur med en rotte og en mus stående meget tæt op af hinanden en kort overgang, grundet plads problemer. De ville slås hele tiden, og musen endte med at få skadet poten fordi rotten bed efter den. Men det var nu ikke fordi musen ikke også selv ville blande sig.

Rotter bør kun gå med rotter. Jeg har også oplevet en rotte slå en degu ihjel efter bare en time uden opsyn.. Don't do it.

Lollo
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn jun 02, 2013 5:27 pm

Indlæg af Lollo » søn dec 08, 2013 10:41 am

Giesji skrev:Jeg havde engang et bur med en rotte og en mus stående meget tæt op af hinanden en kort overgang, grundet plads problemer. De ville slås hele tiden, og musen endte med at få skadet poten fordi rotten bed efter den. Men det var nu ikke fordi musen ikke også selv ville blande sig.

Rotter bør kun gå med rotter. Jeg har også oplevet en rotte slå en degu ihjel efter bare en time uden opsyn.. Don't do it.
Ups,
jeg så bare en video på You Tube, hvor en eller anden havde 2 mus og 2 rotter gående sammen, og de sov sammen uden problemer. Måske havde de bare sat dem sammen som små, eller havde sat musene ind som små til rotternes kuld???

Besvar