Åh nej! En rotte under mit gulv?

Her skrives om alt mellem himmel og jord, alt som falder uden for emnet om 'tamrotter'.

Redaktør: Lylle My

Besvar
TulleMara
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3273
Tilmeldt: lør feb 25, 2006 8:04 pm
Geografisk sted: Næstved, Danmark

Åh nej! En rotte under mit gulv?

Indlæg af TulleMara » tirs okt 09, 2012 11:38 pm

Det er lææææænge siden jeg har været herinde, men dette må jeg altså dele med jer. Jeg ved, I vil forstå!

Min hund snusede og gøede af varmeskabet i dag, og så hørte jeg en masse puslelyde - og en klokke der ringlede! Jeg kiggede ind i skabet, og diverse dimser - et fyrfadslys, en tøjklemme og små stykker isolationsskum - ligger nede på det støvede fundament. Og det pusler og ringler. Jeg lagde et stykke af min lasagne derned, og det er væk nu. Og Sowensa, hunden, stirrer derhen, snuser og knurrer.

Så nu ska jeg hen til viceværten i morgen tidlig ,og så står den vel på rotte- eller musefælde. Det er jeg bestemt ikke tilfreds med, men dels er det lovpligtigt - og dels bryder jeg mig ik om at ha en vild rotte så tæt på min hund. Jeg blev i sommers bidt af en vild rotte da jeg ville redde hvad jeg troede var et pindsvin, der var fanget i en busk af en kat. Jeg løftede grenene ,og PIV-HAPS, så måtte jeg på skadestuen og få stivkrampevacc. Det ska helst ik ske for vuffen. Men øv altså :( lille pus da!

Klokken der ringler kommer højst sandsynligt fra noget hundelegetøj. Jeg ka nemlig ik finde Sowensas gule gummiben, der har klokker i enderne. Dét er satme sært!
~Maria

'The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated'
- Ghandi

I've got soul, but I'm not a soldier
- The Killers

Billede

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » ons okt 10, 2012 12:02 am

:lol: :lol: Du må meget undskylde jeg griner - men lige nu sidder jeg og ser for mit indre blik en stor kloakrotte, der fiser lykkeligt rundt nede under dit gulv - med et gult gummiben med klokker i enden på tværs i munden... og et stykke lasagne imellem forpoterne. :lol: :lol: :lol:

Men jeg kan faktisk godt forstå, at du har det elendigt. Jeg hader også tanken om, at de vilde rotter må lade livet... men desværre er det noget, der er bydende nødvendigt at få gjort. Det er jo rotten eller os, og det ER nu engang ikke til at forklare kræet, at man altså gerne vil ha', at det flytter ind til naboen i stedet for. Så du må bare gøre hvad der er nødvendigt, inden det lille pus pludselig stifter familie under dit gulv. :?

Jeg er så begunstiget, at jeg kender én, der har været i lære som dyrepasser... Han har et par bidsikre handsker, og kan med et hurtigt tryk på rottens nakke slå den ihjel, så den ikke lider (som den ville gøre, hvis den fik gift)... så når jeg en gang imellem opdager en rotte ude i min have, sætter jeg min trofaste "fang-rotten-levende-fælde" op - og når rotten så sidder i fælden, lægger jeg et tæppe over den... og triller med 1 styk vildrotte i en klapvogn hen til min ven, så han kan aflive den.
Jeg nægter nemlig at aflevere dem til varmemesteren... Han afliver dem nemlig ved at sænke fælden med rotten i ned i en tønde vand, lægge låget på - og så først hale det stakkels druknede dyr op, når det er fyraften. :evil:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

TulleMara
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3273
Tilmeldt: lør feb 25, 2006 8:04 pm
Geografisk sted: Næstved, Danmark

Indlæg af TulleMara » ons okt 10, 2012 6:37 am

Jeg ringede til min mor da jeg først var 90% sikker på der var noget dernede, inden den havde taget maden. Hun grinede også højt da jeg sade at det lød som Sowensa gule gummiben :lol: jeg har hørt den lyd i snart tre år, jeg er temmelig sikker på at den har snuppet det derned! Det er fandme langt ude...
~Maria

'The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated'
- Ghandi

I've got soul, but I'm not a soldier
- The Killers

Billede

Sandra
Senior Rottemedlem
Indlæg: 840
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 10:16 pm
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Sandra » ons okt 10, 2012 5:52 pm

Haha :lol: Ja jeg blir også nød til at grine..Selvom det selvfølgelig ikke er sjovt at have vildrotter. Gad vide hvad den/de ellers har samlet dernede af sjove ting?

Lylle My: Ved han ikke det er ulovligt at aflive rotter på den måde?
:evil: Selvom det er et skadedyr så må man ikke aflive rotter ved at drukne dem. De kan nemlig holde vejret i flere minutter under vand. Uh hvor bliver jeg gal :evil: I det mindste kan man gøre det på en human måde når nu det er nødvendigt at aflive et dyr.
Sandra
Frigga, Fenja, Phoebe, Rosa og Ariel aka Krølmusen.....R.I.P Isolde, Papaya, Karla, Vesper og Lille Skid.<3 ....

Brugeravatar
kko
Rotternes Herre
Indlæg: 1791
Tilmeldt: tirs nov 30, 2004 11:57 pm
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af kko » ons okt 10, 2012 6:15 pm

Bare det ikke er som ratatouille, hvor det viser sig at der er en mega koloni, bare med et skallet gult kødben at deles om.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » ons okt 10, 2012 8:08 pm

Sandra skrev: Lylle My: Ved han ikke det er ulovligt at aflive rotter på den måde?
:evil: Selvom det er et skadedyr så må man ikke aflive rotter ved at drukne dem. De kan nemlig holde vejret i flere minutter under vand. Uh hvor bliver jeg gal :evil: I det mindste kan man gøre det på en human måde når nu det er nødvendigt at aflive et dyr.
Jo, det véd de skam godt, for min veninde der er trappevasker herude HAR fortalt dem det... men de svarede bare, at det var de nødt til. De har ikke fået nogen vejledning i hvordan de skal aflive en rotte, der er blevet fanget levende. Og da de er bange for at blive bidt, benytter de sig af den nemmeste metode (for dem selv).
Det ER jo også så praktisk, at de ikke bliver tvunget til at se den stakkels rottes dødskamp, fordi de skynder sig at lægge låget på - og venter til fyraften med at hale den op af vandet igen. :(

Glennie skrev engang om at hendes vicevært brugte samme metode - Han fangede dem i en human fælde... og dérefter druknede han dem langsomt i en spand vand.
HUN ringede til boligselskabet for at klage. Men da dé var ret ligeglade, ringede hun til politiet... De syntes ikke det var en sag for dem, så til sidst ringede hun til Dyrenes Beskyttelse - som syntes det var groft gjort, men ikke var en sag de ville tage op. :?
Åbenbart bliver dyrs lidelser ikke rigtigt regnet for noget, når det er skadedyr det drejer sig om... så jeg foretrækker at ordne sagen selv. Før jeg lærte min ven at kende, brød jeg selv loven ved at tage en lang gåtur med fælden til en skov tæt på en bondegård - og slippe kræet løs. Den ville blive tvunget til at slås med livet som indsats, hvis den skulle overleve - men i det mindste havde den en chance.

Den eneste gang jeg har fortalt min varmemester - for mange år siden - at jeg havde en rotterede ude i min have, sendte han bud efter skadedyrsservice... som kom og strøede giftkorn med rund hånd i hele min have, hvor hunden med største lethed kunne have fået dem på poterne.
Det tog mig en hel eftermiddag at sortere alle de grønne korn fra jorden - og i løbet af den næste uges tid fangede jeg selv rotterne og "deporterede" dem. (bortset fra kuldets gravide mor, som min hund fangede og knækkede nakken på - og kuldets far, som jeg senere fandt ud af var flyttet over til genboens skur for at mæske sig i hans sæk med kaninfoder) :oops:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

TulleMara
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3273
Tilmeldt: lør feb 25, 2006 8:04 pm
Geografisk sted: Næstved, Danmark

Indlæg af TulleMara » ons okt 10, 2012 10:47 pm

Sandra: Der ligger en træklemme, et næsten udbrændt fyrfadslys og en masse små stykker isolation uuuuud over det hele. Og den har altså været der i mindre end en uge, så den er aktiv! Men den ka ik komme op mere, det har jeg sørget for.

KKO: Der ligger ikke rottebæ dernede, så jeg tror ikke det er mere end en eller måske to, heldigvis :)

Lylle My: Jeg ved endnu ikke, hvordan de gør herude, men jeg ka love dig de ik får lov at bruge inhumane metoder! Men her kommer kommunen med ind over med det samme. Det er almennyttigt byggeri det jeg bor i her, så tingene ska gøres ordenligt fra starten af, ellers får de problemer.

Uanset hvad får de ALDRIG lov til at gøre det sådan her! Fælden skal enten slå den ihjel, eller også skal den aflives ordenligt. Ellers køber jeg sgu selv en human fælde og så ka den komme ud i skoven, og fuck loven.
~Maria

'The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated'
- Ghandi

I've got soul, but I'm not a soldier
- The Killers

Billede

Brugeravatar
>Maria<
Rotteforum afhængig
Indlæg: 4181
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 12:10 am
Geografisk sted: Odsherred
Kontakt:

Indlæg af >Maria< » tors okt 11, 2012 11:22 am

Husker jeg galt, eller bor du ikke samme sted som mig?

I så fald har jeg en gang oplevet varmemesteren aflive en rotte - det var med en skovl, så jeg vil kalde det i den humane ende.

Du kan bede om en ordentlig klapfælde - varmeskabene er jo desværre det perfekte sted, da vandvarmeren står derinde og der er godt med isolering. Ved da selv hvor varmt det er bare at åbne skabet ;)
Dengang jeg havde mus, fik jeg klapfælder til dem - desværre var det en ny model, så den var ikke så effektiv at den kunne knække nakken på musen. Det måtte jeg selv klare ved hjælp af fælden. Men en god solid klapfælde af den gamle slags burde kunne gøre det hurtigt og humant...
Inter album et nigrum, varietate

TulleMara
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3273
Tilmeldt: lør feb 25, 2006 8:04 pm
Geografisk sted: Næstved, Danmark

Indlæg af TulleMara » tors okt 11, 2012 11:55 pm

>Maria<: Vi bor begge i Næstved, men om vi bor i samme område ved jeg ikke :) jeg bor i Nøddehegnet. Jeg har i øvrigt ikke hørt mere fra viceværten, så jeg ringer til dem i morgen tidlig og hører ad, om de foretager sig mere. Ellers har en ven anbefalet en human og træfsikker fælde

Men vi har da vist en fælles ven - Kamilla?
~Maria

'The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated'
- Ghandi

I've got soul, but I'm not a soldier
- The Killers

Billede

Brugeravatar
Rollo
Super Rotte Entusiast
Indlæg: 323
Tilmeldt: tirs apr 28, 2009 5:42 pm
Geografisk sted: 7770 Vestervig
Kontakt:

Indlæg af Rollo » fre okt 12, 2012 2:48 am

Grundet mus i huset måtte vi havde en skadedyrsbekæmper ud, som satte nogle ret fancy fælder op - meget nemme at sætte op, med en lille "tud" til at hælde guf i, som fx marcipan, og de har smæk på, så dyr der går i er "garanteret" en hurtig død.
- De koster så også bare en 200-300kr pr stk!

Men Harald Nyborg har også nogle okay smækfælder til rotter, dem købte vi mod musene, - de virker kun en 2-3 gange, så har de smækket sig selv skæve, men de første 2-3 gange, der virker de altså også og der er knald på!
- Et stykke marcipan på og så er der hurtigt gevinst.

Undskyld hvis jeg lyder morbid nu, jeg er bare så dobbelt moralsk at der for mig er stor forskel på de vilde rotter og de tamme rotter - hvad forskellen konkret er kan jeg ikke svare Jer på ;) Men jeg kan heller ikke lide tamrotter som har "vild-rotte" farven :oops:
- Min undskyldning må være at jeg er vokset op på landet hvor der var svin i staldene, så der var mange rotter og der var altså kun én ting at gøre med dem og det var at aflive dem.

Jeg tror ikke levende fælder er særlig venlige i princippet for rotten, al den stress der er for rotten ved at blive fanget, sidde fanget indtil man finder dem, transporteres hen til enten det sted hvor de bliver lukket ud eller til de bliver aflivet osv. - det kan da ikke være særlig godt?!

De mus vi fik fanget i vores smækfælder, der var en som bogstavelig talt døde lykkelig, for den blev klapset med tænderne i marcipanen, så den så helt lykkelig ud :lol: :oops:
- Men der var dælme også knald på de fælder - jeg fik også en finger i klemme da jeg skulle sætte fælden op, ikke engang med fuld knald på, så tror jeg ikke fingeren havde været hel, men for h... det gjorde ondt.

Men må sige jeg er chokeret over viceværter der vælger at drukne dem, det er bare ikke okay!!!
- Jeg synes de skal aflives, men det skal da uden tvivl være på en ordentlig og human måde - ellers må de sgu få nogen ud og gøre det!!!
Rollo


“I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.”
― Marilyn Monroe

Brugeravatar
>Maria<
Rotteforum afhængig
Indlæg: 4181
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 12:10 am
Geografisk sted: Odsherred
Kontakt:

Indlæg af >Maria< » fre okt 12, 2012 8:53 am

TulleMara skrev:>Maria<: Vi bor begge i Næstved, men om vi bor i samme område ved jeg ikke :) jeg bor i Nøddehegnet. Jeg har i øvrigt ikke hørt mere fra viceværten, så jeg ringer til dem i morgen tidlig og hører ad, om de foretager sig mere. Ellers har en ven anbefalet en human og træfsikker fælde

Men vi har da vist en fælles ven - Kamilla?
Jo, det har vi og ja, jeg bor også i Nøddehegnet ;)

Nej, de er ikke så hurtige på kontoret, så det kan være du skal prøve igen
Inter album et nigrum, varietate

TulleMara
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3273
Tilmeldt: lør feb 25, 2006 8:04 pm
Geografisk sted: Næstved, Danmark

Indlæg af TulleMara » søn okt 14, 2012 11:30 am

Nu har den sgu været i mit køkken - OPPE PÅ KØKKENBORDET OG SPIST AF MIT TOASTBRØD!!! Fuck mand!

Heldigt for mig at Sowensa er jagthundeblanding! Hun gik direkte hen hvor den/de er kommet ind og snuuuuuuuuusede som hun kun gør når noget er VIRKELIG spændende! Så hullet er stoppet til med en sølvpapirkugle, og så ska jeg satme ha fat i nogle fælder!

Billede
~Maria

'The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated'
- Ghandi

I've got soul, but I'm not a soldier
- The Killers

Billede

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » søn okt 14, 2012 2:15 pm

Føj da for en ulykke! :shock: Jeg håber, at du har smidt både toastbrødet - og alle andre madvarer, der ikke er hermetisk pakket væk - i skraldespanden, og har fået gjort hovedrent på køkkenbordet. Dé sygdomme, sådan en lille kloakrotte kan smitte med, er bestemt ikke at spøge med.

Har du slet ikke hørt noget fra viceværten endnu? For så vil jeg anbefale dig at undersøge, om der er et sted hvor du SELV kan få fat i en rottefælde. Alle, der bor et sted hvor der er rotteproblemer, burde faktisk have mindst én fælde liggende parat, hvadenten det er én der fanger rotterne levende eller én der gør kort proces mod dem. En vicevært er gerne en SMUUULE hurtigere til at reagere, hvis man fortæller at man har fanget en rotte, frem for hvis man bare fortæller at man har SET én.
Hvis rotten har opdaget at den kan finde mad oppe på køkkenbordet, ville det måske være det bedste sted at sætte fælden. Folk anbefaler mange forskellige ting som lokkemad, men dét der altid har virket bedst for MIG, har været en stump af en rød pølse. Den kan nemlig lugtes på lang afstand. (specielt, hvis man lige nulrer den lidt mellem fingrene, så fedtet - og duften - RIGTIGT kommer frem.
Hvis rotten er lidt paranoid (som de fleste rotter jo er), har jeg god erfaring med at lægge et spor af bittesmå pølsestykker hele vejen ind i fælden... For hver pølsestump rotten finder, bliver den en smule tryggere.
Min egen fælde er jo én af dem, der fanger rotten levende... men de fleste af de små kvikke dyr kigger bare på den og siger: "Sig mig, står der idiot på panden af mig?." - hvorefter de fisker pølsestumpen ud fra fældens bagende. :lol: Sådan en forsigtig rotte er man faktisk nødt til at lære, at fælden er et trygt sted at finde mad... ved at placere små pølsestumper tæt på fældens åbning, og samtidig lægge 3 - 5 stykker som en sti fra åbningen og ind til det større stykke, der fungerer som lokkemad... så varer det sjældent længe, før den lille uinviterede gæst føler sig tryg nok til at gå HELT ind i fælden og udløse den - fordi den jo opdager at der ikke sker noget farligt, når den snupper maden (ihvertfald ikke, før fælden smækker). :P

Du kunne jo evt. sætte fælden på køkkenbordet lige inden du går i seng i aften - og lukke døren til køkkenet, så hunden ikke går derud og kommer til skade. Så har den lille rotte hele natten til i fred og ro at undersøge det nye "madsted" - og gå i fælden. :wink:


(Du KUNNE måske også bruge et gult gummikødben med klokker i enden som lokkemad. Noget tyder jo på, at kræet godt kan li' hundelegetøj) FY, Lylle My... Det er ikke pænt at drille. :oops:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar