Eksotiske kæledyr som ikke er krybdyr

Her skrives om alt mellem himmel og jord, alt som falder uden for emnet om 'tamrotter'.

Redaktør: Lylle My

troldefe
Super Rotte Entusiast
Indlæg: 413
Tilmeldt: lør feb 25, 2006 6:10 pm
Geografisk sted: sjælland
Kontakt:

Eksotiske kæledyr som ikke er krybdyr

Indlæg af troldefe » søn jan 18, 2009 6:05 am

her i de tidlige morgentimer, hvor ovetrætheden har overtaget, kom jeg til at tænke på alle de slags dyr man kan ha..

og vil egentlig gerne vide hvilke lidt sjældne/eksotiske dyr man kan ha herhjemme, pindsvin? egern? osv osv..

så jer der har, eller bare ved, del ud af erfaring og viden og smid gerne et billede og links til sider hvor man kan læse om de lidt sjældnere kæledyr :wink:
Snarps... og de 6 fjollede troldemus

Freyads
4 Stjernet Rottemedlem ****
Indlæg: 219
Tilmeldt: tors okt 16, 2008 9:42 pm
Geografisk sted: Nordjylland

...

Indlæg af Freyads » søn jan 18, 2009 11:59 am

så vidt jeg ved er det desværre ikke tilladt at holde vilde dyr som egern pindsvin ræve ect. som kæledyr :)

men du kan jo prøve med fritter. jeg synes de er frygtelig søde men må ikke få en [-(

ellers kender jeg en der har polarræve :shock: men jeg ved ikke om man skal have tilladelse til det... han har også vaskebjørne.... men både vaskbjørne og polarræve kræver meget af ejeren og kan godt være bidske :?

er egern eksotiske ? :-s :wink:
pusle håber du klarer dig alene for en tid... savner min Blob :cry: nye totter snart.

>hvis man frygter livet er man allerede død<

Saharaspunk
Rotternes Herre
Indlæg: 1320
Tilmeldt: tors mar 13, 2008 4:58 pm
Geografisk sted: København

Indlæg af Saharaspunk » søn jan 18, 2009 12:07 pm

Man må jo holde jordegern. :wink: De er i hvert fald i mange dyrehandlere.
Og sugar gliders(?) er jo også en egernrace. :)

Og det er et afrikansk pindsvin man vist også må holde, så jo, det må man, man må bare ikke gå ud i naturen og fange dyrene selv.

Men nu skal man jo huske på de lidt mere "eksotiske" dyr ikke er domesticerede som de "normale" husdyr vi har os og derfor ikke bliver helt så tamme og kræver mere "realistiske" bure og som oftest også meget tid og overskud i højere grad end en hund eller kat.

En lama er i og sig vel også eksotisk. Og marsvin stammer da fra sydamerika, så lidt eksotiske er de vel også. :lol:
LIFE's not so bad if you consider the options..

Imaginarydiva
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2046
Tilmeldt: ons jan 31, 2007 3:09 pm
Geografisk sted: Odense DK

Indlæg af Imaginarydiva » søn jan 18, 2009 12:57 pm

afrikanske dværgpindsvin, silkeaber, så der en masse krybdyr jo. næsebjørne

Mellieha kælerotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 6232
Tilmeldt: man okt 09, 2006 5:42 pm
Geografisk sted: Kbh.N.
Kontakt:

Indlæg af Mellieha kælerotter » søn jan 18, 2009 1:01 pm

Sugargliders er ikke et egern men et pungdyr :wink:
Lykke Omel - med rygrad som en udkogt spaghetti !!

Saharaspunk
Rotternes Herre
Indlæg: 1320
Tilmeldt: tors mar 13, 2008 4:58 pm
Geografisk sted: København

Indlæg af Saharaspunk » søn jan 18, 2009 3:05 pm

Tut-Zoo skrev:Sugargliders er ikke et egern men et pungdyr :wink:
Må man holde pungdyr? Og troede først det var en lille abe, men fik så afvide på et andet forum at det var et egern.. 8-[

Men søde er de i hvert fald! :D
LIFE's not so bad if you consider the options..

Tonks
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2425
Tilmeldt: tirs nov 20, 2007 5:14 pm
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Tonks » søn jan 18, 2009 4:28 pm

Du må gerne holde egern ;)

bare ikke de røde egern, som vi har ude i naturen. Men gerne kinesiske rødeegern, jordegern og en masse andre jeg ikke kan huske.

Men prøv at kigge på www.jordegern.dk/forum der er en masse info og erfaringer.

Fx. så hold ALDRIG mere end 1 jordegern i ét bur :shock: de slår simpelthen hinanden ihjel da de er MEGET territorielle. Og kun mødes én gang om året for at parre sig.

De skal have et meget stort bur, helst en voliere. Da de er utroligt aktive og meget let får bursyge (slår koldbøtter, gentagelser osv.)

osv.osv. læs grundigt inden du anskaffer sådan én for de er meget krævende. www.jordegern.dk
Tonks..

Tonks
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2425
Tilmeldt: tirs nov 20, 2007 5:14 pm
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Tonks » søn jan 18, 2009 4:29 pm

Jeg har forresten en veninde der har en vaskebjørn ;)

Den er tam og det hele :lol:
Tonks..

Mellieha kælerotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 6232
Tilmeldt: man okt 09, 2006 5:42 pm
Geografisk sted: Kbh.N.
Kontakt:

Indlæg af Mellieha kælerotter » søn jan 18, 2009 5:46 pm

Saharaspunk skrev:
Tut-Zoo skrev:Sugargliders er ikke et egern men et pungdyr :wink:
Må man holde pungdyr? Og troede først det var en lille abe, men fik så afvide på et andet forum at det var et egern.. 8-[

Men søde er de i hvert fald! :D
Ja, man må godt holde nogle pungdyr-arter, men ikke alle :wink:
- ved ikke hvorfor du har fået afvide at det er et egern...eneste forklaring jeg kan komme på er at de populært også kaldes for flyve-pung-egern :wink:
Lykke Omel - med rygrad som en udkogt spaghetti !!

Imaginarydiva
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2046
Tilmeldt: ons jan 31, 2007 3:09 pm
Geografisk sted: Odense DK

Indlæg af Imaginarydiva » søn jan 18, 2009 6:04 pm

kender faktisk en der har et stinkdyr :D hun hedder pocahontas og har så bare fået fjernet de der kirtler så hun ik lugter :lol:
du må oss holde præriehunde

Saharaspunk
Rotternes Herre
Indlæg: 1320
Tilmeldt: tors mar 13, 2008 4:58 pm
Geografisk sted: København

Indlæg af Saharaspunk » søn jan 18, 2009 6:15 pm

Tut-Zoo skrev:
Saharaspunk skrev:
Tut-Zoo skrev:Sugargliders er ikke et egern men et pungdyr :wink:
Må man holde pungdyr? Og troede først det var en lille abe, men fik så afvide på et andet forum at det var et egern.. 8-[

Men søde er de i hvert fald! :D
Ja, man må godt holde nogle pungdyr-arter, men ikke alle :wink:
- ved ikke hvorfor du har fået afvide at det er et egern...eneste forklaring jeg kan komme på er at de populært også kaldes for flyve-pung-egern :wink:
Okay. Så lærte jeg også noget nyt i dag. :D
LIFE's not so bad if you consider the options..

Sookie
Super Rotte Entusiast
Indlæg: 390
Tilmeldt: fre dec 05, 2008 11:21 pm
Geografisk sted: Nakskov

Indlæg af Sookie » søn jan 18, 2009 7:35 pm

Jeg har pindsvin. Men jeg vil som sådan ikke anbefale det til andre. Mest fordi at de fleste dyrlæger ikke ved en disse om dem. Men også fordi der ikke findes så meget information om dem.

Når det så er sagt er det et dejlig kæledyr. Jeg er meget glad for min Bodil. Men hun står først op kl.23 og gider generelt kun være ude hvis der er mørkt. Helt mørkt!

Det er jo primært et kigge-på-dyr. Ligesom krybdyr. Man kan ikke rigtig kæle dem.

Hvis man bestemmer sig for at få sådan et dyr, så (for alt i verden!) allier dig med flere (mere end 2!) der ved noget om pindsvin (eller et hvilket som helst andet sjældent dyr). Det er MEGET vigtigt.

Lige nu har min Bodil fx fået utøj. Hendes pigge bagpå faldt simpelthen af og hun har skæl. Så tog jeg et sort stykke papir og satte hende på, og så skrabede jeg eller i det så det fald ned på papiret. Så tog jeg en lup, så jeg kunne tjekke om det var dyr eller en hudlidelse. Det var så dyr, for der var nogle mikro små edderkoppe lignende dyr der myldrede rundt. Også Kaldet mider.
Siden der ikke er nogle ordentlige dyrlæger til sådan et dyr, kontaktede jeg en avler og en dame jeg kender der ved alt om pindsvin. De kunne hurtigt tale mig igennem det, og det var det jeg allerede mistænkte (ud fra hvad jeg har læst). Med det som baggrundsviden kan jeg nu gå til dyrlæge og høre hvad de synes. Evt lærer jeg dem noget. Hvilket er en fordel siden flere og flere får pindsvin som hobbydyr.

Ligesom krybdyrfolk sværger til Beth, så sværger jeg til min pindsvinedame :lol:

Jeg fik for øvrigt en historie nu jeg havde fat i hende. Der er nogle som afleverede deres pindsvin til hende. Det var meget sygt og underernæret. De undrede sig meget over hvad der mon var galt. Men tror I ikke de har givet den rugbrød med spegepølse?!?!

Hvis du vil vide mere om pindsvin må du gerne skrive til mig. Så kan jeg evt sende dig videre til andre der kan fortælle dig mere.

Hvorfor vil du egentlig have et sjældent dyr? Hvis det bare er for at have noget andre ikke har synes jeg ikke du skal gøre det. Jeg fik min Bodil fordi jeg har været fascineret af pindsvin siden jeg første gang så et i naturen. Det er bare mit yndlingsdyr. Hvis ikke det var for kæresten så havde jeg pindsvin på håndklæderne og pindsvine figurer på hylderne, og hvad jeg ellers kunne finde på :lol:

Han kalder mig også crazy pindsvine lady :P
Har 2 hanrotter (Bloo og Hapse), 1 pygmæ pindsvin (Bodil), 1 vinterhvid hamster og 1 meget fræk hund (Sookie) ;oD
Jeg er for resten 25år og bor sammen med kæresten gennem 5 år.

troldefe
Super Rotte Entusiast
Indlæg: 413
Tilmeldt: lør feb 25, 2006 6:10 pm
Geografisk sted: sjælland
Kontakt:

Indlæg af troldefe » man jan 19, 2009 1:41 pm

har godt set præriehunde og små aber i de forskellige dyrhandlere..

men ikke pindsvin! Sookie : har du ikke et billede du kan lægge ind af bodil?

har også hørt om nogle som havde en vaskebjørn..

var mere af ren nysgerrighed omkring hvad man egentlig kan have, og hvad der egentlig er lovligt at have som kæledyr herjemme

der er mange dyr, jeg nok vil mene man ikke burde have, som simpelthen ikke kan trives i et bur i stuen, men som er for vilde?

har også set surikater i zoocity :shock:
Snarps... og de 6 fjollede troldemus

Tonks
Fast Rotteforum Inventar
Indlæg: 2425
Tilmeldt: tirs nov 20, 2007 5:14 pm
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Tonks » man jan 19, 2009 3:51 pm

ja, surikater og krokodiller kan du også holde. Men folk er bare ikke altid klar over hvad det indebære at holde "eksotiske" dyr :( desværre..

Der er jo også papegøjer ;) men der skal du virkelig være ambitiøs og sætte dig 268% ind i tingene, og tænke meget over at den vil være en del af dit liv de næste 30-80 år ;)

De sviner, lugter, larmer, ødelægger ting og laver ballade :lol: men jeg elsker min gøje :wink: Hun gir så meget glæde og mange tror at gøjer ik er pusse-nusse kæledyr, men når først du har vundet deres tillid og omvendt så er de, de skønneste, blødeste og mest kælne super kælegøjer ;) :lol:
Tonks..

LUX Rotter
Logge ud? Hvad er det?
Indlæg: 7469
Tilmeldt: ons dec 12, 2007 12:38 pm
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Indlæg af LUX Rotter » man jan 19, 2009 4:06 pm

Tonks
Jeg har læst at papegøjer knytter sig særligt til ét menneske.
At de kan blive super tamme og meget sociale med det menneske de knytter sig til.
Hvordan oplever du dette med Ringo?
Sofie

Kun 4 rotter tilbage pt
Kastraten Corvus og pigerne Ducky, Annie & Elvira

Besvar