Han og hun i samme bur

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Kirsten1726
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs okt 20, 2015 6:01 pm

Han og hun i samme bur

Indlæg af Kirsten1726 » tirs okt 20, 2015 6:21 pm

Hej alle,

Jeg har lige fået mig de sødeste to rotte unger. Men jeg var nok lidt uopmærksom da jeg fik dem da det viste sig at være en han og en hun, og ikke to hunner som jeg havde regnet med. :oops: De to er mere eller mindre i familie (det vil sige fætter/kusiner), og vil egentlig ikke have de får unger sammen. Min spørgsmål er så om jeg skal have kastreret hannen eller om der måske er noget andet jeg kan gøre, for jeg vil i hvert fald ikke skille dem ad. De er stadig små og ikke kønsmodne endnu.

Mvh
Den uopmærksomme Kirsten

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Han og hun i samme bur

Indlæg af Lylle My » tirs okt 20, 2015 8:35 pm

Øhh... Er du HELT sikker på, at dine nye små ikke er kønsmodne endnu? Rotteunger bliver faktisk kønsmodne omkring 5-ugers alderen, hvilket samtidig er dét tidspunkt, man normalt udleverer dem til deres nye hjem. Det sker meget tit, at en helt ny rotteejer køber én eller to små dame-rotteunger i en dyrehandel - og et par uger senere må investere i flere bure, fordi den lille baby pludselig selv har født en håndfuld små babyer... fordi hun blev parret af sine brødre i dyrehandlerens bur. :(


Jeg vil råde dig til STRAKS at skille de to små fra hinanden og sætte dem i hver sit bur - og få fat i en lille burkammerat til hver af dem. (af SAMME køn, som de selv er) Hvis den lille pigerotte ikke allerede ER gravid, vil hun helt sikkert blive det indenfor ganske kort tid, når hun går sammen med sin fætter. Det går lynhurtigt. En rotte er gravid i omkring 3 uger, og straks efter fødslen kan den lille mor blive gravid igen... så i løbet af utrolig kort tid vil du have huset fyldt godt og grundigt op med rotter. :shock:

At få den lille drengerotte kastreret er HELLER ikke en praktisk mulighed. For det første er en kastration faktisk et risikabelt indgreb for en rotte, så der skal være MEGET vægtige grunde til at få det gjort... og for en lille baby vil risikoen ved sådan et indgreb være en hel del større, end jeg bryder mig om at tænke på. Desuden vil kastrationen ikke virke øjeblikkeligt. Hanrotten vil stadig kunne gøre sin kusine gravid i en måneds tid efter operationen. (hvis han altså klarer indgrebet) :|

Når du har sat de to små i hver sit bur, så hold øje med den lille dame i de næste par uger for at se, om hun begynder at blive tykkere om livet - og om hendes dievorter bliver tydeligere. Hvis hun IKKE bliver tyk, og hun ikke har født indenfor 21 - 24 dage efter, at hun er blevet skilt fra sin fætter - så har hun været heldig, og er ikke blevet gravid.

Indavl er ikke så stort et problem for rotter, som det er for andre dyr... selv om det ER noget, de seriøse tamrotteavlere helst undgår for meget af... så dét at de er fætter og kusine vil ikke betyde noget for ungernes udvikling.
Derimod KAN den lille piges alder være et problem. Meget unge rottemødre kan få problemer under fødslen, hvis ungerne er store - eller der er mange af dem... og risikoen for at hun ikke kan finde ud af at passe ungerne og bliver stresset (og måske spiser dem) er også større, når hun selv kun er en unge. Men til trods for alle farerne er der alligevel mange bittesmå rottemødre, der magter at opfostre et kuld, selv i en MEGET ung alder. Den bedste chance for at det går godt vil man få, hvis man allierer sig med en erfaren tamrotteavler, som kan rådgive én om den bedste pasning og fodring før, under og efter fødslen - og fortælle én, hvilke burforhold der skal gøres parat til den lille dame, HVIS det viser sig, at hun er gravid. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Han og hun i samme bur

Indlæg af erfort » tirs okt 20, 2015 8:36 pm

Kirsten1726 skrev:Hej alle,

Jeg har lige fået mig de sødeste to rotte unger. Men jeg var nok lidt uopmærksom da jeg fik dem da det viste sig at være en han og en hun, og ikke to hunner som jeg havde regnet med. :oops: De to er mere eller mindre i familie (det vil sige fætter/kusiner), og vil egentlig ikke have de får unger sammen. Min spørgsmål er så om jeg skal have kastreret hannen eller om der måske er noget andet jeg kan gøre, for jeg vil i hvert fald ikke skille dem ad. De er stadig små og ikke kønsmodne endnu.

Mvh
Den uopmærksomme Kirsten
Rotter bliver kønsmodne allerede i den alder hvor de tages fra, så de skal skilles ad.
Jeg ved ikke hvor gamle de 2 er nu? Men jeg vil råde dig til at holde godt øje med hunnens mavse, bare for en sikkerheds skyld.

Det bedste ville nok være at få dem en ven hver af samme køn, så de ikke skal gå og være ensomme.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Kirsten1726
DTF Forum Medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs okt 20, 2015 6:01 pm

Re: Han og hun i samme bur

Indlæg af Kirsten1726 » tirs okt 20, 2015 9:06 pm

Tusind tak for jeres svar :)

De er begge fra d.24 september så de er knap 4 uger.

Så må jeg bare have anskaffet mig et par rotter mere :)

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Han og hun i samme bur

Indlæg af erfort » tirs okt 20, 2015 9:20 pm

Kirsten1726 skrev:Tusind tak for jeres svar :)

De er begge fra d.24 september så de er knap 4 uger.

Så må jeg bare have anskaffet mig et par rotter mere :)
Puha, hvis de er så unge, så er de kommet fra deres mor alt for tidligt. Det er ikke så godt. :(
Men i det mindste så er du sikker på at pigen ikke er gravid.

Nu hvor de er kommet hjemmefra så tidligt, så kan det være du skal tænke lidt i ekstra nærring, selvfølgelig via. godt grundfoder som fx altromin, men også i tilskud som kogt æg, havregrød lavet på vand, bananer, grøntsager som fx grønkål og broccoli, kylling uden krydderier og salt. Nødder er også en lækker godbid, de skal dog ikke have for mange, da de feder en del.

Mht. nye venner til de små pus, så kan det godt være lidt problematisk når de er så små. Men jeg tænker det bedste vil være at finde nogle unger, der måske er imellem 6 og 8 uger, som kommer fra et sted, hvor de har fået en masse kontakt med andre rotter og til mennesker, så de har lært de ting som de små burde have lært af deres mor.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Han og hun i samme bur

Indlæg af Lylle My » tirs okt 20, 2015 9:46 pm

Okay - det var godtnok tidligt, de er blevet taget fra deres mor... men i det mindste kan du så være sikker på, at den lille dame ikke er blevet gravid. :|

Seriøse tamrotteavlere kønsopdeler ungerne, så snart de fylder 5 uger - og sender dem normalt først ud til nye hjem, når de er 5 eller 6 uger gamle. Selv om ungerne allerede kan spise selv i 3-4 ugers alderen, har de nemlig STOR gavn af at bruge et par uger sammen med voksne rotter for at lære alt dét, en rotte skal kunne for at fungere godt rent socialt.

..og så er jeg forøvrigt helt enig med erfort i at det bedste vil være, hvis de nye unger, du køber, er nogle uger ældre end de små pus du allerede har - og at du også køber dem hos en god og seriøs tamrotteavler... så vil de nye rotter kunne blive gode forbilleder og læremestre (og kærlige beskyttere) for de små babyer. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar