Aggressiv rotte skal have nye burkammerater

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Aggressiv rotte skal have nye burkammerater

Indlæg af karolinekiel » tirs sep 22, 2015 11:01 am

Min hanrotte Boris mistede for nyligt sin bror til sygdom. Jeg vil gerne have en eller to nye burkammerater til ham.
Han var alfahannen og han kan være ret aggressiv til tider. Sådan var han i hvertfald overfor hans bror. Men jeg kan ikke bære at se ham helt alene. Han savner Ivan. Jeg vil have at han skal have selskab.

Jeg har en masse spørgsmål!!

Har hørt at hvis han er aggressiv er det bedst med to nye babyer, så hvis det ikke går, så har de hinanden og jeg kan evt. finde et mindre bur til dem indtil de bliver større? Og har hørt at det skal helst være babyer? Men vil han behandle dem som sine små babyer eller vil han ligefrem slå dem ihjel fordi de går ind på hans territorium og det er helt uvandt for ham? Han har jo kun gået sammen med Ivan siden han var helt lille. Er det bedst med én ny rotte så han ikke bliver forvirret? eller er det bedst med to?

Der kommer sikkert flere spørgsmål fra min side hen ad vejen :-)

Håber i kan hjælpe mig! Vil så gerne have at Boris har det godt. <3
Knus og kys til jer og jeres bebser :-) <3
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Aggressiv rotte skal have nye burkammerater

Indlæg af Lylle My » tirs sep 22, 2015 3:44 pm

Selvom Boris var noget aggressiv overfor sin gamle ven Ivan, er det ikke sikkert at han vil være det overfor et par små, nye babyer - de vil jo ikke være nogen trussel imod hans dominans, men vil nok snarere tricke hans beskytterinstinkt. :)

Men i sjældne tilfælde KAN det ske, at en voksen rotte kan have glemt sit beskytterinstinkt, så selv en lille babytot kan virke truende på den, så med tanke på hans forhistorie ville jeg nok lave lidt ekstra forberedelser end normalt - bare for en sikkerheds skyld. Det er trods alt bedre at have lavet en masse unødvendige forberedelser, end at risikere de små nye babyers liv og førlighed. Selv om det er utrolig sjældent (har hørt om nogle få tilfælde i min rotte-tid), så KAN det ske, at en voksen rotte er så instinkt-forvirret, at den slår en baby ihjel. :|

Så mit råd er: Sørg for at have et ekstra bur stående parat, som ungerne kan bo i, HVIS det nu skulle vise sig, at Boris har brug for lidt længere tid end normalt til at lære de små unger at kende - og til at opdage, at de er HANS nye små babyer, som han skal elske og beskytte. Sørg også for, at du kan være hjemme hos dem så meget som muligt i de første dage, indtil du kan se at han helt har accepteret sin nye rolle som "hyggeonkel" for de små.

Når du kommer hjem med ungerne, så sæt dig et sted, hvor Boris IKKE er vant til at løbe rundt (neutralt territorium). Læg en masse hyggelige legeting og små stykker guf rundt omkring (ingen huler eller andre lukkede rum, som de vil kunne blive "fanget" inde i af Boris, uden at de hurtigt kan slippe væk), og sæt dig sammen med ungerne et kort stykke tid og leg med dem, så dine hænder og dit tøj kommer til at dufte af dem - og de kommer til at dufte lidt af dig.
Så henter du Boris og sætter dig sammen med ham i nærheden af ungerne. Hvis han snuser interesseret til dit tøj og hænder, så lad ham endelig - det vil forberede ham på at der er rotteunger i nærheden, og han vil vide at DU har sagt god for dem. Når du sætter ham ned, så lad ham selv opdage ungerne - men vær forberedt på, at det kan blive nødvendigt at stikke en hånd hen og skubbe ham lidt væk fra en unge og sige: "Nej", hvis han bliver for voldsom overfor den, eller hvis han begynder at stritte med pelsen og true den.
Hold øje med dem, mens de allesammen løber rundt og leger og undersøger legetøjet... og imens kan du snakke med dem, lade dem løbe rundt på dig, og samle dem op og give dem en nussetur én efter én (også Boris selv), så din og deres kropsduft bliver blandet endnu mere. Så viser du Boris, at det er DINE babyer, og at du forventer at han behandler dem pænt som nye medlemmer af familien.

Hvis du ikke føler dig helt tryg under deres første møde, så vent indtil han er rimeligt afslappet (evt. kan du give ham et par godbidder for at få ham til at slappe af), og så ros ham. Først derefter sætter du ham tilbage i hans bur og fortæller ham, hvor dygtig han har været. Ungerne kan så komme ind i det andet bur, så de alle kan slappe lidt af. Du må helst ikke fjerne Boris, mens han er ophidset, for så vil han huske dén følelse næste gang, han møder babyerne. Hvis han derimod bliver fjernet, mens han er afslappet, glad og tilfreds, vil det være dén følelse han husker næste gang - og så er der langt større chance for, at han vil huske dem som sjove og hyggelige legekammerater. :)
Nogle timer senere kan du så gøre det hele igen... og hvis du stadig ikke er helt tilfreds, så skil dem ad endnu engang - og vent endnu nogle timer - evt. til næste dag - med den næste sammenføring.
Når du så synes, at det egentlig går meget godt, og du kan se at Boris leger med ungerne, vælter dem om på ryggen og groomer deres pels, mens de piber lidt - så tag både ham og ungerne og sæt dem hen på et sted, hvor Boris er vant til at være (hans territorium, men hverken inde i hans eller ungernes bur), og lad dem løbe rundt og lege sammen dér. Og når du så føler dig helt tryg ved det, så sæt alle tre sammen ind i Boris' bur. Hold et vågent øje med dem det første døgns tid, men bland dig kun, hvis det er strengt nødvendigt. Han skal have lov til at vise ungerne, at det er HAM, der bestemmer... men han må selvfølgelig ikke være så voldsom, at de ligefrem får sår eller rifter.

På et tidspunkt vil du sikkert se, at han har lagt sig til at sove på sin yndlingsplads sammen med babyerne, og så vil du kunne slappe af... for så har han accepteret dem som sine nye familiemedlemmer - og de har accepteret ham som deres nye "onkel" og beskytter. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Aggressiv rotte skal have nye burkammerater

Indlæg af karolinekiel » tors sep 24, 2015 10:21 am

Tusind tak for svar :D Det er enormt meget hjælp. Tak!
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Aggressiv rotte skal have nye burkammerater

Indlæg af karolinekiel » tors sep 24, 2015 10:23 am

Jeg rejser d. 16 og får de to nye d. 12 eller 13. Er det helt hen i vejret at Få dem så kort tid inden jeg skal rejse? (er væk i en uge) Vil de blive stressede over at det er mig der er der i tre dage og så en anden i en uge og så kommer jeg tilbage? Det tænkte jeg desværre først over efter jeg aftalte med hende jeg skal købe dem af. Hun bor i jylland, så hun kommer ikke så tit til København. Men forelskede mig i de to små pus så vi SKULLE bare have sat en aftale op :-D
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Aggressiv rotte skal have nye burkammerater

Indlæg af Lylle My » fre sep 25, 2015 9:37 am

Hmm, det er godtnok lidt svært at sige. Det kommer jo helt an på, hvordan Boris reagerer overfor de små pus. :|

Hvis han enten straks eller efter ganske få præsentationer tager dem til sig som sine egne, nusser dem, vælter dem om på ryggen og tvangsgroomer dem, og sover lykkeligt sammen med dem - så vil der ikke være de mindste problemer ved det. Ungerne vil ikke blive stressede over at det er en anden, der passer dem. Så længe de har Boris og hinanden, vil deres menneske bare være en ekstra, sjov legekammerat - uanset, om det er det samme menneske eller en anden.

Men hvis Boris viser sig at være alt for strid overfor dem, så kan det godt blive et problem, fordi du så vil være nødt til at afbryde sammenføringen - og begynde helt forfra, når du kommer hjem efter rejsen... og så vil ungerne jo være lidt ældre, så muligvis vil den nye sammenføring så komme til at kræve lidt mere arbejde.
Men de vil jo stadig være unger, så med en masse tålmodighed og stædighed skulle det nu sagtens kunne lade sig gøre alligevel. :)

Men HVIS de stadig ikke kan dele bur på en sikker måde, når du rejser - så vil jeg anbefale, at den person, der skal passe dem, sørger for at Boris' bur og ungernes bur står så langt fra hinanden, at de IKKE kan se, høre og lugte hinanden tydeligt - evt. stille burene i hver sin ende af rummet. Hvis burene står for tæt sammen, vil der nemlig være risiko for, at rotterne vænner sig til at skændes og true ad hinanden igennem tremmerne. Og når du så kommer hjem og lader dem mødes igen - så er der en god mulighed for, at de kaster ét blik på hinanden og tænker: "Hvad hulen - det er jo DIG, jeg plejer at skændes med, uden at kunne få fingrene i dig... NU skal du dælme få alle de tærsk, jeg har truet dig med i en hel uge."
..og dét vil selvfølgelig ikke være den bedste start, hvis de skal lære at holde af hinanden. :|

Men prøv nu at se, hvordan det kommer til at gå. Måske viser det sig, at Boris enten straks forelsker sig i de små, eller at de bliver glade for hinanden efter ét, to eller tre møder på neutral grund. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Aggressiv rotte skal have nye burkammerater

Indlæg af karolinekiel » tirs sep 29, 2015 10:37 am

Hende der skal passe dem har selv haft et rotte avl, så hun ved også godt hvordan man fører dem sammen, så det har jeg ikke været så bekymret for, det var mere om ungerne ville blive forvirrede over en ny duft af menneske, hvis de bliver trygge ved min veninde, og så skal jeg starte lidt forfra når jeg kommer hjem? Det vigtigste er at de har det godt, så vil bare være sikker på at jeg kan gøre det uden at det har nogen varige mén? :-)
Jeg grinede lidt da jeg læste din lille replik fra en sur rotte der vil slås :'D
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Aggressiv rotte skal have nye burkammerater

Indlæg af Lylle My » tirs sep 29, 2015 11:45 am

Nåh, jamen hvis hende, der skal passe dem, er vant til at holde rotter - så lyder det jo bare perfekt. :)
De små nye vil bestemt ikke blive forvirrede. De skal selvfølgelig LIGE lære din personlige duft at kende igen, når du kommer hjem - men det vil ikke være særlig forvirrende for dem, når det bare er en uges tid, det drejer sig om.
Faktisk mener jeg, at det vil være en stor fordel for dem. På dén måde lærer de jo, at det ikke kun er duften af DIG, der betyder "godbidder og kæl"... men duften af ALLE mennesker. Og det vil selvfølgelig kun gøre dem mere menneskevenlige, end hvis det kun var DIN duft, de lærer at kende. :)

Så hvis bare Boris kan li' dem, vil det kun være godt for de små, at de også lærer andre mennesker at kende. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Aggressiv rotte skal have nye burkammerater

Indlæg af karolinekiel » tors okt 01, 2015 10:59 am

Okay det lyder så godt, men nu siger hende pigen at hun nok først kan komme med basserne efter jeg er kommet hjem fra ferie, er ungerne så blevet "for store" til at være babyer? Tænker bare om det måske vil være sværere at føre dem sammen... ?
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Aggressiv rotte skal have nye burkammerater

Indlæg af Lylle My » tors okt 01, 2015 9:36 pm

Det kommer lidt an på, præcis hvor gamle de er. Nogle avlere sælger dem som 5-ugers, og så vil en ekstra uges tid ikke gøre den store forskel - og måske vil det endda gøre sammenføringen nemmere, fordi de er blevet lidt mere selvsikre. Mange avlere er begyndt først at lade ungerne få nye hjem, når de er fyldt 6 uger, fordi de har erfaring for at de så lettere finder sig til rette i deres nye hjem - og lettere accepterer deres nye plads nederst i hierakiet.
Men hvis de er blevet ældre end 7 uger, når du får dem hjem - så kan de have fået så meget selvbevidsthed, at de får lyst til at udfordre deres nye alfa - og dét vil selvfølgelig ikke være særlig klogt af dem. :|

Kender du deres præcise fødselsdato?
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Aggressiv rotte skal have nye burkammerater

Indlæg af karolinekiel » tors okt 08, 2015 10:10 am

Har lige fået svar om alderen. Jeg kan kun være herinde om tirsdagen og torsdagen når jeg er i dagtilbud, fordi min computer ikke virker, og kan ikke svare herinde på min tlf åbenbart. MEN men men. De er 5 uger her på søndag :-) Og jeg får dem d. 12 eller efter den 23 :-/
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Aggressiv rotte skal have nye burkammerater

Indlæg af Lylle My » tors okt 08, 2015 12:56 pm

Okay, hvis du får dem inden du skal afsted, vil de jo ha' en fin alder. Hvis du først får dem efter at du er kommet hjem, vil de være 7½ uge, og MÅSKE vil det så kræve lidt mere forsigtighed ved sammenføringen, hvis de ikke straks anerkender Boris som deres nye "boss"... men de vil jo trods alt stadig være unger, så det er ikke sikkert at det vil give de store problemer.

Det er meget svært at spå om, hvordan Boris vil reagere på dem. Jeg har før haft en dreng der var fredsommeligheden selv, så jeg forventede helt sikkert, at han ville byde de nye unger hjerteligt velkommen... men han chokerede mig ved straks at angribe dem og forsøge at slå dem ihjel. Der skulle en RET lang og forsigtig sammenføring til, før han anerkendte dem som nye familiemedlemmer. :|
På den anden side var jeg ENORMT bekymret, da min gamle pitbullrotte Blackie skulle have nye unger ind. Jeg forventede en meget vanskelig og langvarig sammenføring, og han reagerede da også straks ved at stritte med pelsen. Men efter at jeg havde skubbet ham lidt væk og fortalt ham, at han skulle være sød ved ungerne - så sad han lidt og studerede dem på afstand. Derefter blev han åbenbart enig med sig selv om, at de ikke var nogen trussel imod hans herredømme, og han gik hen for at lære dem at kende.
Ti minutter senere legede de så hyggeligt sammen, at alle tre rotter uden problemer kunne puttes ind i buret, og en time efter lå de og sov sammen i en bunke. Der var ingen problemer overhovedet, og han elskede sine nye "børn", som han passede, plejede og opdragede kærligt på lige til sin død. :mrgreen:

Så det kan sagtens være at Boris gør alle vores bekymringer til skamme, og straks accepterer og elsker sine nye burkammerater. Jeg er virkelig spændt på at høre, hvordan deres møde kommer til at spænde an. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Aggressiv rotte skal have nye burkammerater

Indlæg af karolinekiel » tors okt 15, 2015 10:28 am

Jeg er lidt nervøs for det, og det er jo heller ikke altid at Boris lytter til mig. Men jeg må vente og se, jeg har trods alt selv valgt de to, og jeg vidste at hende jeg skal købe dem af, kommer helt fra jylland med dem, så jeg kan ikke rigtig klage over at hun hele tiden skiftede mening om hvornår hun kommer med dem, men nu kommer hun med dem efter ferien. Hvis de bliver lidt sværere at få ført sammen med boris, håber jeg bare ikke at de 3 kommer til at kæmpe for meget, hvis de jo alle vil have pladsen.
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Besvar