Sif barberer Etla og Etla parrer Sif!

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Heidi(Sif&Etla)
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons jul 29, 2015 2:23 pm

Sif barberer Etla og Etla parrer Sif!

Indlæg af Heidi(Sif&Etla) » ons jul 29, 2015 2:45 pm

Hej.

Ja, jeg har endnu et par spørgsmål, som har hobet sig op de sidste måneder med mine rotter. :wink:

Jeg har to rotter, søstre: Sif og Etla. Man kan vel nærmest sige, at jeg er førstegangsrotteejer, for de sidste to jeg havde, blev aldrig tamme. Det er disse to. :)

Jeg bruger meget tid med dem og har brugt lige så meget tid på at læse om rotteadfærd, men der er stadig noget, jeg har svært ved at forstå!

Sif barberer Etla i hovedet - altså vasker pelsen af hende. Etla har de sidste 3 måneder været temmelig skaldet. Sif presser Etla ned og vasker hende, så hun piber. Etla prøver nogle gange at slippe væk, men Sif er meget vedholdende - desværre gør de det ofte, når jeg ikke ser det. Hvad jeg kan gøre for at forhindre det? Buret er stort, de har mange sovepladser - men Sif kan desværre godt finde på at forfølge Etla rundt, så Etla til sidst sidder på en pind og kigger ulykkeligt ud.

Når de er ude, så finder Etla ofte på at jagte Sif vildt og voldsomt og når hun så får fat i hende, parrer hun hende. Sif bryder sig ikke om det, men kæmper ikke som sådan i mod. De gør det hver eneste dag, så det har næppe noget med brunst at gøre. Hvorfor gør Etla altid det? Det er som regel, når de bliver lidt stressede og ikke helt ved, hvad de skal og måske gerne snart vil tilbage til buret.

Jeg har forstået det, som at den dominerende rotte barberer "underrotten" - men så forstår jeg samtidig ikke, hvorfor Etla parrer Sif, når de er ude? Er det ikke også et tegn på dominans?

En sidste ting: Rotterne er fra oktober og er således granvoksne nu. Alligevel slås de stadig lystigt i deres bur - de tumler rundt, som da de var unger. Er det normalt?

Det var lidt spørgsmål herfra! :D

Heidi :)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sif barberer Etla og Etla parrer Sif!

Indlæg af Lylle My » ons jul 29, 2015 5:14 pm

Dét at dine piger parrer sig, er helt normalt - også, selvom det sker meget tit. Det kan både være dominans og brunst, og fordi rotter går i brunst ca. hver 5. dag, så vil der jo MEGET tit være én af dem, der er i løbetid. :)

Sifs mani med at tvangsgroome Etla er også helt normal. Det er et tegn på dominans, og det er helt normalt at Etla så piver. Det er den korrekte måde at underkaste sig sin dominerende burkammerat, og betyder bare "Okay, jeg accepterer at du er den stærkeste." At Sif så måske er lidt for ivrig kan være, fordi Etla muligvis ikke overgiver sig 100% - eller simpelthen, fordi de kun er to i buret. Hvis en gruppe kun består af to rotter, fordeler de rollerne i hierakiet meget skarpt imellem sig, så den ene rotte er den enerådende alfa, mens den anden er den evige "bundrotte". Samtidig kan alfaen komme til at kede sig lidt, fordi den kun har én burkammerat at holde styr på, og så kan den godt blive lidt overivrig i sin måde at dominere. En løsning på dét problem kunne være at anskaffe sig én eller to små nye unger i 5-6 ugers alderen (af samme køn som de store, selvfølgelig). Rotter er nemlig fra naturens side indrettet til at bo i flok, og ikke i par - så i en gruppe på 3 eller 4 (eller flere) vil hierakiet blive langt mere naturligt, og der vil blive langt mere ro imellem dem. Nye unger vil så automatisk komme til at ligge i bunden af hierakiet, fordi de skal opdrages og oplæres til at blive velfungerende rotter, og Etla vil stige i graderne til at blive "mellemrotte", mens Sif stadig vil være den enerådende alfa. Men fordi hun nu skal holde styr på en hel gruppe, vil hun ikke kede sig så meget i sin rolle som dronning over buret, og så har hun ikke nær så stort et behov for at demonstrere sin magt konstant.

Normalt vil grooming nu ikke efterlade nøgne områder på en rotte, ikke engang hvis den bliver groomet meget. Det KUNNE derimod muligvis være det første tegn på, at dyrene kan have fået én eller anden form for utøj... enten lus, pelsmider eller skabsmider. Tegn på skabsmider kan man se, hvis én af rotterne har enkelte (eller somme tider mange) små og overfladiske, punktformede sår, som fortrinsvis sidder på hovedet, i nakken eller halsen, eller i det hele taget på den forreste del af rottens krop, dér hvor den kan komme til at klø sig med bagpoterne. Lus og pelsmider kan man tit se med det blotte øje hvis man kigger godt efter i pelsen, eller hvis man reder rotten grundigt igennem med en tættekam.

Der KAN jo også være en helt anden forklaring. Hvilken pelstype har dine piger? Hvis de er rex (eller måske endda dobbeltrex), så er tyndpelsede eller skaldede områder i pelsen ikke helt unormalt. Dobbeltrex kan endda blive helt nøgne, eller de skaldede område kan "flytte sig" rundt på rottens krop igennem dens levetid.
Du kan finde billeder af henholdsvis rex og dobbetrex inde på Tamrotten.dk hér: http://tamrotten.weebly.com/rex.html
og hér: http://tamrotten.weebly.com/dobbeltrex.html
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Heidi(Sif&Etla)
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons jul 29, 2015 2:23 pm

Re: Sif barberer Etla og Etla parrer Sif!

Indlæg af Heidi(Sif&Etla) » tors jul 30, 2015 1:25 pm

Jeg tænkte godt, at det var ganske normalt at de parrede hinanden. Det mærkelige er bare, at det altid er Etla, der parrer Sif - som jo ellers bestemmer. Betyder det noget?

Sif vasker som sagt tit Etla grundigt - altid i hovedet. Jeg ser hende også nogle gange prøve på det, når de er ude - når det hele lige bliver for meget, så tvinger hun Etlas hoved ned i jorden og vasker hende lidt - og nej, Etla er ikke særlig glad for det og underkaster sig ikke altid fuldstændig. Hun prøver gerne at slippe væk.
De vasker også hinanden normalt, hvor de skiftes og hygger sig med det.

Jeg er ret sikker på, at Etlas nøgenhed ikke skyldes utøj. Jeg har tidligere haft gnavere med utøj og dette virker ikke som det. Jeg ser hende f.eks. aldrig klø sig der. Det er meget lokalt og det er altid der, hvor Sif vasker hende. Pelsen på deres kroppe er ellers ren og glat - ingen små sår eller andre bare pletter. Det er "almindelige rotter".

Her ses Etlas nøgne plet - mens hun vasker Sif.
Billede

Jeg er bange for, at vi ikke kan anskaffe flere - jeg tror ikke, at vores bur er stort nok til?

Tak for svaret! :)

Mvh Heidi

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sif barberer Etla og Etla parrer Sif!

Indlæg af Lylle My » fre jul 31, 2015 10:09 am

Hmm... Ja, dét ligner jo overhovedet ikke noget, der kan skyldes utøj. De skaldede pletter er fuldstændig symmetriske på begge sider af panden, og er så perfekt afgrænset at det ser ud, som om hun er blevet barberet der. :|
Dét har jeg faktisk kun set billeder af en enkelt gang før, hvor en rotte SELV slikkede og gnavede de samme symmetriske og afgrænsede bare pletter på forben og brystkasse - og dér fandt ejeren aldrig en forklaring på det.

Det eneste råd jeg så kan give dig er, at du kunne få rottekyndig dyrlæge til lige at kigge på det. Det KUNNE jo være, at han eller hun har et godt bud på, hvad årsagen kunne være. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Heidi(Sif&Etla)
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons jul 29, 2015 2:23 pm

Re: Sif barberer Etla og Etla parrer Sif!

Indlæg af Heidi(Sif&Etla) » fre jul 31, 2015 11:11 am

Ja, spørgsmål er, hvor vi har rottekyndige dyrlæger her i nærheden... Jeg har ikke boet her så længe.
Jeg tog min hamster til en dyrlæge i nærheden - hun var faktisk så ukyndig, at det blev min hamsters død! Hun troede, at det var utøj - men det var kirtelkræft, der var på vej. Hun vidste tilsyneladende ikke engang, at hamstere havde kirtler - og han fik en stor svulst og måtte aflives.

Men det er Sif, som går på Etla - jeg ser hende gøre det.
Måske skal de aktiveres mere?
Har lige lavet storindkøb på LUX og efter dit andet råd, har jeg også fyldt buret med papir, de bruger lang tid på at flytte rundt på.
Det vil jeg prøve i første omgang.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sif barberer Etla og Etla parrer Sif!

Indlæg af Lylle My » fre jul 31, 2015 12:56 pm

Heidi(Sif&Etla) skrev:Ja, spørgsmål er, hvor vi har rottekyndige dyrlæger her i nærheden... Jeg har ikke boet her så længe.
Jeg tog min hamster til en dyrlæge i nærheden - hun var faktisk så ukyndig, at det blev min hamsters død! Hun troede, at det var utøj - men det var kirtelkræft, der var på vej. Hun vidste tilsyneladende ikke engang, at hamstere havde kirtler - og han fik en stor svulst og måtte aflives.
Kender det godt. Da jeg fik én af mine første rotter undersøgt, fortalte min daværende dyrlæge mig, at fortænderne i hans undermund var skæve og skulle klippes en gang om måneden resten af hans liv, og så klippede hun dem, så de næsten lignede marsinetænder - fordi hun TROEDE, at de skulle se sådan ud.
Så anbefalede Sofie fra LUX mig en ny dyrlæge med stor erfaring i rotter - og ham har jeg været YDERST glad for. Han er helt fantastisk til dem. :mrgreen:
Heidi(Sif&Etla) skrev:Men det er Sif, som går på Etla - jeg ser hende gøre det.
Måske skal de aktiveres mere?
Har lige lavet storindkøb på LUX og efter dit andet råd, har jeg også fyldt buret med papir, de bruger lang tid på at flytte rundt på.
Det vil jeg prøve i første omgang.
Tjah, hvis det nu SKULLE være kedsomhed, der er grunden - så vil aktivering selvfølgelig være virkelig godt. Måske kunne du prøve at aktivere dem på dén måde, der er allersjovest for både totterne og dig selv, nemlig ved at træne dem dagligt i at lave små kunster. Dét giver både deres hjerne og deres krop noget at gå op i, og løser op for en eventuel stress. Det plejer at have en rigtig god virkning på både stressede rotter, deprimerede rotter, fede rotter(fordi de bliver opfordret til at bevæge sig meget) - og jeg har endda selv engang haft en vildt aggressiv rotte, der konstant angreb både mig, min hund og min kat (jeg har stadig ar på armene efter hans angreb). Efter jeg begyndte at træne ham dagligt, ændrede han sig totalt og blev dén rotte, jeg nogensinde har haft det tætteste og mest kærlige forhold til. :mrgreen:
På You Tube kan du finde masser af videoer om, hvordan man kan træne sine rotter i at lave små, sjove kunster, hvis man søger på ordene "Rat tricks". Du kunne f.eks. starte med at se brugeren MasterOfTheMidgets kanal. Hun har lavet MASSER og atter masser af videoer om, hvordan man kan træne sin rotte.
https://www.youtube.com/channel/UCGtwJJ ... YQYccUuh4A
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Heidi(Sif&Etla)
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons jul 29, 2015 2:23 pm

Re: Sif barberer Etla og Etla parrer Sif!

Indlæg af Heidi(Sif&Etla) » fre aug 07, 2015 2:23 pm

Hej,

Det var da en god idé at lære dem nogle tricks. Jeg har tit tænkt på det, men ikke vidst, hvordan jeg skulle komme i gang. :)

De er altid parate på en lege en gang tagfat. Hvis man ikke bliver alt for voldsom, så er det virkelig en leg, der kan få dem i gang. Ellers er de glade for hule- og tæppelege.
Men nogle tricks ville være gode. Det vil jeg prøve. :)

Heidi

Besvar