Mine rotter er ikke længere renlige?

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Heidi(Sif&Etla)
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons jul 29, 2015 2:23 pm

Mine rotter er ikke længere renlige?

Indlæg af Heidi(Sif&Etla) » ons jul 29, 2015 2:36 pm

Hej.

Jeg har to rottetøser, som blev født i oktober sidste år. Jeg overtog dem i starten af december. Jeg lagde fra starten kattegrus i det hjørne, de valgte at bruge til toilet og de blev hurtigt renlige. De fik en bakke med grus, som de så benyttede.

Som tiden er gået er de dog blevet større og større "svin". Jeg forstår ikke hvorfor, da der ikke har været nogle store ændringer i deres liv.
Det startede med, at de tømte deres bakke for grus ved at grave det ud - det var, hvad det var. Jeg tænkte, at det var sjovt at grave. De sk*der kun i bakken, men de er derimod begyndt at tisse overalt i buret. I dag, da jeg skulle ordne dem, var bunden helt klistret. Deres hængekøje og rør bliver våd og ildelugtende på blot 1-2 dage og rotterne i sig selv lugter forfærdeligt og har altid lidt stiv/gul pels, når de kommer ud (hvilket de gør hver dag).

De bor i et stort fuglebur med mulighed for at klatre. De har mindst 3 sovepladser. På bunden af deres bur ligger der et fleecetæppe, som dækker det meste af bunden.
De får tømt bakken hver 2. dag og tæppet i bunden samt hængekøjen skiftes ud hver 4. dag. De står midt i en stue, hvor vi nogle gange får gæster, der virkelig ikke kan lide rotter, så det er meget vigtigt for mig, at der altid er rimelig rent og lugtfrit i buret, så de kan se, at rotter er søde og renlige dyr - ikke kloakrotter. Rotterne aktiveres dagligt.

Men hvorfor opfører mine to tøser sig så, som kloakrotter? Hvorfor tisser det vitterligt OVERALT i deres bur. Jeg er klar over, at de markerer på den måde - men det er desværre mere end markeringer det her.

Heidi med de to totter.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mine rotter er ikke længere renlige?

Indlæg af Lylle My » ons jul 29, 2015 4:23 pm

Det lyder fuldstændig som mine egne DÅÅÅÅÅMME drenge. De var også renlige som ungrotter, men er med alderen blevet nogle værre grissebasser - og de står OGSÅ inde i stuen, lige ved siden af sofaen. :lol:

Mens rotterne er helt unge, er de jo sprængfyldt med energi, og så er det let for dem lige at smutte op i toilettet i forbifaren, når de er trængende... men som de bliver ældre, bliver de også mere dovne - og hvorfor skulle man flytte sig fra et godt puttested for at gå på toilettet, når det er meget nemmere at tisse dér, hvor man tilfældigvis ligger? :P

Nogle har haft held med at sætte flere toiletter ind rundt omkring i buret, så de altid har ét lige i nærheden, men for mig har dét nu ikke gjort den store forskel. Jeg bruger også fleece i bunden, og det suger jo desværre ikke alverden... Derfor smider jeg også en MASSE sammenkrøllede køkkenrullestykker ind i buret til at opsuge det meste tis. (to hele køkkenruller - de billigste fra Netto - revet i firkanter, som bliver krøllet sammen og fordelt imellem bund, hængekøjer og hylder) Så er det dejlig nemt lige hver morgen at stikke hånden ind i buret, fjerne det våde papir fra totternes yndlings-tissesteder, bruge det til hurtigt at tørre hylderne af, og derefter lægge nye og tørre sammenkrøllede køkkenrullestykker ind. Det holder mine bure rimeligt lugtfrie.
Man skal bare LIGE være opmærksom på, om én af rotterne begynder at spise af køkkenrullepapiret. Jeg har aldrig selv været ude for det, men jeg har hørt om andre der har oplevet det - og dét er selvfølgelig ikke godt for rotten. Køkkenrulle opløses jo ikke så nemt i dens mund og fordøjelsessystem som f.eks. toiletpapir, og der ER risiko for, at det kan sætte sig fast som en klump i tarmene, hvis de spiser det. Så hvis man opdage at én af dem får dén "gode idé", så må man lige udskifte køkkenrullen med toiletpapir i stedet.

Jeg bruger selv groft sand i min toiletbakke, og mine drenge elsker også at grave i det. Hvis det er et stort problem for dig, så KUNNE du jo overveje at fylde noget andet i bakken. Det skal bare være noget andet end dét, du bruger til bundlag i buret, så de kan se forskel (og det må selvfølgelig ikke støve). Eftersom du bruger fleece som bundlag, kunne du måske overveje at bruge carefresh eller hemp i bakken?
Mine egne drenge fik pludselig den idé, at de ikke ville bruge toilettet som det var, men at de foretrak at sidde på et blødt underlag... så lige så snart jeg har gjort bakken ren og fyldt frisk sand i den, samler de en masse køkkenrullepapir sammen og dækker sandet med det. Meget praktisk, både for dem og for mig. De kan bedre lide at sidde på det, og når jeg om morgenen fjerner det våde papir, kan jeg lige samtidig fjerne det ulækre papir fra toiletbakken. Dét er jo OGSÅ med til at sørge for, at buret ikke kommer til at lugte særlig meget. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Heidi(Sif&Etla)
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons jul 29, 2015 2:23 pm

Re: Mine rotter er ikke længere renlige?

Indlæg af Heidi(Sif&Etla) » ons jul 29, 2015 4:52 pm

Ja, det er måske bare fordi, de bliver dovne med alderen - og så er der aaalt for langt ned fra hængekøjen til toilettet! :D
Jeg kommer kattegrus i bakken, det har fungeret rimeligt, da det er støvfrit, binder lugten ret effektivt og da jeg har brugt grus fra starten, har de lært, at grus = toilet. Det er bare et eller andet, de ikke har forstået, for de graver gruset ud fra hjørnet af bakken, inden de går på toilettet, så de gør det på den nøgne plastikbund! :D
Jeg så engang et overdækket toilet i rottestørrelse, det overvejer jeg at købe - så drysser de nemlig ikke strøelsen ud over hele buret og det vil blive endnu nemmere at ordne - samtidig kan de grave løs derinde, for det er åbenbart rigtig sjovt. :)

Jeg har haft givet dem køkkenrulle før (til stor morskab for Sif, der gerne selv henter det hos mig og løber tilbage og indretter buret med det. En rigtig lille husmoder er hun! :D Hun gemmer også altid mad og det er mest hende, der graver i bakken!) Det kunne være, jeg skulle give dem noget mere af det - det suger netop godt, aktiverer dem og kan fjernes nemt. De spiser det kun, hvis det lugter af mad.

Efter at have eksperimenteret en del i starten, er jeg kommet frem til, at fleecetæpper i bunden er bedst. Jo, de lugter - men jeg vasker dem bare hver 3. eller 4. dag. Jeg køber hyggetæpperne fra LUX med teddy på den ene side, de holder som bund i ca. 3. måneder og derefter er det så hullet, at det kan de leve et par måneder som "hyggefleece" i hulen. :)

Tak for svar! :)

Heidi

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mine rotter er ikke længere renlige?

Indlæg af Lylle My » ons jul 29, 2015 5:33 pm

Åh ja, det er SÅ underholdende, når rotterne selv sørger for at indrette buret med køkkenrulle eller toiletpapir. Når jeg har energiske ungrotter, plejer jeg også at lade dem selv sørge for at putte det rene papir ind, hvor det hører til - mens JEG sidder og hulker af grin over dem: :lol: https://www.youtube.com/watch?v=PwO5yRNtm3E
Desværre er dé tre drenge, jeg har lige i øjeblikket, nogle halvgamle dovendidrikker... og de forventer at JEG gør alt arbejdet, så de selv bare kan putte sig dybt ned i dyngerne og lægge sig til at sove, når madmor hér har lagt dyngerne omhyggeligt ind i buret. :P
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Heidi(Sif&Etla)
DTF Forum Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons jul 29, 2015 2:23 pm

Re: Mine rotter er ikke længere renlige?

Indlæg af Heidi(Sif&Etla) » tors jul 30, 2015 1:31 pm

Ja, det er simpelthen så sjovt. Engang tømte Sif også en hel skål med hasselnødder, som stod på stuebordet. De blev alle sammen båret nøjsomt ind i buret og stablet op i et hjørne af toilettet! :lol:

Nu har de fået en masse papir, som de selv har fordelt. Det meste er endt oppe i hængekøjen - så helt dovne er de ikke! :D Jeg kunne også allerede fjerne det første ulækre fra hængekøjen i går, så det tjener sig formål.
Så jeg håbar, det er løsningen. :)

Heidi

Besvar