Sammenføring af ældre rotte til en gruppe

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Sammenføring af ældre rotte til en gruppe

Indlæg af Erling » lør jul 25, 2015 3:55 pm

Hejsa, hvordan sammenfører man bedst én ældre rotte til en gruppe? Er det bedst at den møder alle på en gang? Eller er det bedst den møder alfaen? Eller hvad fungerer egentlig bedst?

Med unger, plejer jeg at lade dem alle mødes, gerne ved en stooor tallerken med mad/havregryn, så de kan spise sammen og lære hinanden lidt, men dog stadig have afstand til hinanden. Samtidig plejer jeg at holde min hånd ved tallerkenen, så de kan se, JEG er der og holder øje med dem! ;-) Men også så jeg er klar, skulle der være optræk til noget. Men en ting er unger.... Kan man gøre det samme med ældre rotter?

Erling.

meldielto
DTF Forum Medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: tirs feb 25, 2014 6:51 pm
Geografisk sted: Danmark

Re: Sammenføring af ældre rotte til en gruppe

Indlæg af meldielto » lør jul 25, 2015 11:31 pm

Jeg tror det kommer meget an på ens gruppe og rotten man tager imod.
Da jeg modtog Safran herhjemme, og hun skulle introduceres startede jeg med at lade hende møde en af de midterste i hierakiet, som plejer at være super sød ved unger. Da der ingenting var, og de lå og puttede sammen efter 10 min. satte jeg en mere ud, og her var der heller ingen problemer. Jeg havde stillet et bord op bag min sofa hvor de mødte hinanden, hvor der var et bur fyldt med hængekøjer. Ideen var her, at det ikke lugtede af nogen, og derfor ikke var "nogens", og så satte jeg ellers bare alle tøserne ud på sofaen, og der gik ikke længe før de alle lagde sig ind i en hængekøjede og guffede på et par hundekiks. Dog vidste jeg også at Safran var meget mild og blid, så jeg var sikker på hun ret hurtigt ville underkaste sig. Så kombinationen af det og hvor pænt de plejer at tage imod unger i min flok, hvor de er ret stabile i forhold til hieraki gjorde at det var den optimale løsning for os :)

Mon ikke du kan tage en ud af gangen, og så evt. kombinere det med en tallerken fyldt med guf? Jeg tænker den bare ikke skal står der først, da jeg godt kan forestille mig det kan give lidt fnidder, det syntes jeg i hvert fald ofte skyldes mad herhjemme. Så kan du evt. vente til at de har snust til hinanden og virker til at acceptere hinanden, før du sætter tallerkenen ned til dem.
Den bedste lyd i verdenen er gnasken af tænder

http://eifosrotter.weebly.com/

Besvar