Sammensætning af rotter

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
SeaZebra
DTF Forum Medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors maj 07, 2015 1:21 pm

Sammensætning af rotter

Indlæg af SeaZebra » ons maj 27, 2015 10:16 am

Hej allesammen.
Jeg er har to tøser på 9 uger nu og to små der ankommer inden for to ugers tid lidt forskudt af hinanden. Jeg har ikke prøvet at introducere nye rotter til min nuværende før, og ville derfor sætte pris på nogle tips og tricks. :D
Jeg er klare over at de "store" tøsernes bur skal igennem en ordentlig skrubning for at fjerne deres lugt. Men skal de to små starte med at gå i et bur ved siden af de stores? og er der andte jeg skal være opmærksom på?
De to piger jeg har nu er søstre og er meget forsigtige. Har haft dem i lidt over tre uger nu og de er stadigvæk ikke helt vilde med os. De elsker at ligge i deres hængekøje og sputnik og stikker ikke af hvis vi nusser dem mens de ligger der. De tager også gerne mad fra hånden af os, hvis det altså er dufter godt nok.
De to små kommer fra Webmor og fra Eifos af :) Så forventer to menneskevante totter, der bare er lidt skræmte efter omvæltningen i deres liv. :)

Håber i kan give nogle pointers :D

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sammensætning af rotter

Indlæg af Lylle My » ons maj 27, 2015 12:24 pm

Når dine nuværende piger ikke er mere end ni uger, så burde nye unger uden de mindste problemer blive budt velkommen, men selvfølgelig vil "de gamle" lige bruge lidt tid på at opdrage de små og gøre dem opmærksomme på, at DE bestemmer i buret. Dét kan se lidt vildt ud for mennesker, men er faktisk kun et udtryk for, at de allesammen er i gang med at lære hinanden rigtig godt at kende - og fastsætte dét hieraki, der helt naturligt skal være i en rottefamilie. :)

At sætte de nye i et bur for sig selv, som står lige op ad de gamles bur, vil faktisk kun gøre sammenføringen vanskeligere... for så vil de gamle opfatte de nye unger som indtrængere på deres personlige territorium, fordi de kun kan se og lugte dem - men ikke kan komme til at lære hinanden ordenligt at kende på grund af tremmerne.
Hvis de små af én eller anden grund ikke straks kan sættes sammen med de ældste, vil det være meget bedre at placere de to bure i hver sin ende af rummet, så de to grupper kun mødes, når de kan være sammen udenfor burene. Så vil de små og de store kunne lære hinanden at kende, uden at de først har fået et "forkert" indtryk af hinanden.

Lad dem mødes første gang på et neutralt territorium - dvs et sted, hvor dine nuværende piger ikke er vant til at være. Nogle bruger deres seng, andre bruger sofaen eller badeværelsesgulvet - og andre igen har måske et helt tredje velegnet område.
Læg en masse legetøj i området, så de har noget sjovt at tage sig til, mens de lærer hinanden at kende, f.eks. papæsker (med mindst to åbninger, en for- og en bagindgang, så de små ikke risikerer at blive "fanget" derinde af én af de store. Så vil den lille nemlig begynde at udsende forsvarssignaler, som vil kunne ophidse den ældste), stofstykker (f.eks. et håndklæde, et lille blødt tæppe eller en gammel T-shirt), rør fra køkkenruller eller toiletruller, måske en lille kasse med sand til at grave i, en lille skål med vand - og dig selv, så de kan bruge dig både som et trygt tilflugtssted og et sjovt klatrestativ. Spred også gerne en stor håndfuld lækre godbidder rundt omkring på stedet, så de kan få tiden til at gå med at lege "skattejagt" :wink:
Så sætter du dig simpelthen på gulvet sammen med dem og styrer "slagets gang", mens du i tide og utide samler både de gamle og de nye op og nusser dem kærligt. Det vil være med til at give dem allesammen opfattelsen af, at de altså nu er én stor familie, fordi du afsætter din duft på både de nye og de gamle piger.
Lad dem lære hinanden at kende i et godt stykke tid, og når du ser at de gamle nusser og groomer de nye, mens babyerne piber: "Okay, du er den stærkeste, så jeg respekterer dig som dén, der skal bestemme", så kan du sætte dem allesammen direkte ind i de "gamles" bur, mens du lige holder øje med dem i et stykke tid.
Ungerne vil så typisk drøne rundt i buret for at lære deres nye område at kende... og de gamle vil forfølge dem, vælte dem om på ryggen og tvangsgroome dem - bare for at vise, at de holder af ungerne, men at de LIGE skal lære, hvem der bestemmer i buret.
Når allesammen efter en tid har overstået velkomsten, vil de være trætte og lægge sig på deres yndlings-soveplads... og så vil ungen (eller ungerne) putte sig tæt ind til sine ældre "tanter" - somme tider så tæt, at man ligefrem må lede efter den nye baby et stykke tid, før man pludselig opdager en næsetip eller en lille hale, der stikker frem under én af de ældste pigers mave. :lol:

Jeg har aldrig selv gjort noget stort nummer ud af at skrubbe buret, inden der kommer nye unger til. Normalt laver jeg lige en helt almindelig rengøring (mest, fordi jeg selv synes at det er sådan en hyggelig velkomst til babyerne), men jeg har også et par gange prøvet, at jeg ikke lige fik gjort det - og det gjorde faktisk hverken sammenføringen nemmere eller sværere. Rotterne bruger jo alligevel ikke KUN deres lugtesans, når de skal genkende medlemmer af deres familie - de genkender dem også på deres udseende, kropssprog og stemme. (meget af rotternes hyggesnak kan vi mennesker jo slet ikke høre, fordi lydene er så højfrekvente, at vi ikke er i stand til at opfatte dem) :)

..og så må du forresten MEGET gerne tage en masse billeder af, hvordan deres første møde går. Der er nemlig ikke noget mere NUTTET end at se, når nye rotter bliver budt velkommen af de gamle - og nyde synet af, hvordan de på nul tid bliver en højt elsket del af flokken. :mrgreen: Billede
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

SeaZebra
DTF Forum Medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors maj 07, 2015 1:21 pm

Re: Sammensætning af rotter

Indlæg af SeaZebra » ons maj 27, 2015 1:43 pm

Tusind tak for svaret :D Jeg skal nok tage en masse billeder ;)

Besvar