Hår tab

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Mcdild
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 62
Tilmeldt: man aug 05, 2013 7:52 pm
Geografisk sted: Århus C

Hår tab

Indlæg af Mcdild » ons apr 15, 2015 6:18 pm

Nibbler, min agouti Berkshire rex har 2 'pletter' over begge bagben hvor han er ved at blive helt skaldet - ville egentlig bare høre om det er normalt eller?
Han virker ellers sund og rask - Han er fra 1/8 2013.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hår tab

Indlæg af Lylle My » ons apr 15, 2015 6:45 pm

Jeg går ud fra, at du HAR checket efter, om der skulle være kommet et lille angreb af lus eller pelsmider - bare for at være på den sikre side? :)

Hvis der ikke er tegn på små blodsugere, så KAN nogle rotter faktisk godt blive lidt tyndpelsede med alderen. Jeg havde en glatpelset dreng, der allerede i 1½-års alderen var så tyndpelset på ryggen, at han nærmest så halvskaldet ud.
Jeg har aldrig selv haft andet end glatpelsede rotter, men jeg MENER at have læst, at rex har endnu større risiko for at komme til at se lidt "lurvede" ud i pelsen med alderen. Måske er der nogen med erfaring i ældre rexrotter, der kan svare på det.

Ellers KAN foderallergi eller for meget protein i kosten somme tider give problemer med pelstab - også pletvis. Men om det er dét der er grunden, eller det bare er på grund af alder - det er ikke altid så nemt at finde ud af. (medmindre man i forvejen godt véd, at rotten får lidt rigeligt med protein) :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar