Må rotter spise Chinchilla foder?

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Må rotter spise Chinchilla foder?

Indlæg af karolinekiel » tirs mar 24, 2015 3:04 pm

Jeg tror ikke selv at de må få chinchilla foder. De er vel meget anderledes af natur? Og lever helt andre vilkår i naturen.
Meen, jeg ville lige spørge alligevel. En dame jeg kender skralder alt foder til sine dyr. Altså det som butikken har smidt ud pga sidste salgs dato. Men det fejler intet. Hun skraldede hvad hun nu kunne finde. Og nu har hun giver mig noget chinchilla foder som hun tænkte at jeg kunne undersøge om rotterne måtte få. Hun har ikke selv rotter, og ved derfor ikke noget om det. Hun har grise i haven, kaniner, høns, hund og kat. Så dyreglad det er hun i hvertfald. :-)

Hvad tænker i? Det er dette foder hun har givet mig.

Billede

Billede

Billede

Har taget billederne helt normalt, men kan desværre ikke finde ud af at rotere dem efter de er blevet lagt ind på TinyPic.
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Må rotter spise Chinchilla foder?

Indlæg af erfort » tirs mar 24, 2015 3:34 pm

Hvis rotterne gider spise det, så kunne jeg godt have fundet på at give dem det som godbidder, for jeg tror ikke der er noget i som rotter ikke ligefrem må få, men de skal selvfølgelig ikke leve af det, for som du selv skriver, så har de helt andre ernæringsbehov end chinchillaer har.
Jeg ved dog ikke med sikkerhed, om der kan være noget i, som rotter ikke må få, det er bare noget jeg går ud fra, at der ikke er.

Mht. sidste salgsdato, så tænker jeg, at det er en god idé, at hælde foderet over i noget gennemsigtigt, så du kan se om der udvikler sig et eller andet skidt på det, og der er en vis mulighed for at nærringsværdien falder, når sidste salgsdato er overskredet.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Må rotter spise Chinchilla foder?

Indlæg af karolinekiel » tirs mar 24, 2015 5:06 pm

Nej du har nok ret i at det ikke skal bruges som grundfoder. Jeg kan se at der er rimelig mange E numre i faktisk. Som er kemikalier. Vi mennesker undgår også E numre. Men ved ikke hvor meget det har betydning hvis det kun er godbidder. Kunne godt nok heller ikke forestille mig at det er sundt for chinchillaerne swom grundfoder med så mange E numre i :-(
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Må rotter spise Chinchilla foder?

Indlæg af erfort » tirs mar 24, 2015 6:04 pm

Det er ikke mit indtryk, at Vitakraft er kendt for at lave sundt foder. Jeg har set rigtig meget derfra, der er proppet med tilsætningsstoffer, bla. farvestof og andet der jo er allergifremkaldende. Men jeg har stadig givet rottebasserne forskelligt guf derfra, men aldrig som seriøst foder. :)
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Besvar