Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » lør mar 07, 2015 1:01 am

Tak for al din hjælp altså! Jeg har gjort det at jeg har delt mit store bur i to. Er det en dårlig idé at deres faste hjem nu er blevet lavet om og lavet mindre?
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » lør mar 07, 2015 1:12 am

Har du set mit profil billede? Det er boris når han har ro på. Så smuk! Ih hvor jeg elsker ham!

Billede

Billede
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af Lylle My » lør mar 07, 2015 11:42 am

Ja, de er virkelig dejlige - begge to. :mrgreen:

Har drengene haft et mere alvorligt slagsmål, siden du nu har opdelt buret imellem dem? Jeg ville nok IKKE anbefale at dele buret op i to... ikke så meget, fordi pladsen bliver mindre - men fordi de så får hver sit territorium, som de vil forsvare imod hinanden, og så vil de kun i ENDNU højere grad komme til at opfatte hinanden som en modstander i stedet for som en burkammerat - fordi de hver især vil vogte grænsen for deres territorum mod den anden.
Hvis buret er blevet opdelt med en tremme-skillevæg, kan det endda give nogle slemme skader. Jeg har selv en gang haft to drengegrupper, hvor alfaerne ikke kunne sammenføres - så jeg satte burene på samme bord, så de stod med en afstand på et par centimeter. Rotterne blev mere og mere aggressive overfor hinanden, og brugte meget tid på at skændes igennem tremmerne - og det kulminerede, da den ene alfa under et skænderi stak forbenet ind igennem tremmerne på naboburet - og fik det yderste led af en tå bidt af. Der var blod overalt, og derefter flyttede jeg det ene bur HELT væk, så grupperne ikke længere kunne komme i kontakt med hinanden. Der gik betændelse i såret efter den afbidte tå, så det kostede lige et besøg hos dyrlægen og en antibiotikabehandling.

Hvis du er ved at opgive at lade Boris og Ivan bo sammen, så vil den eneste mulighed nok være, at du anskaffer dig et nyt bur af samme størrelse som det gamle - og derefter deler drengene op, så de får hver deres bur - i hver sin ende af rummet - og du så prøver at sammenføre dem hver især med et par nye babyer.

..men hvis du IKKE har opgivet at lade dem finde ud af at bo sammen, så kunne det måske snarere hjælpe at indrette buret på en måde, så der bliver langt flere muligheder for Ivan til at slippe væk, når Boris bliver sur.
Kan du sætte et billede ind af deres bur? Måske ville du så kunne få nogle gode idéer til, hvordan du kunne indrette det på en ny måde, så der vil blive MANGE flere flugtveje i tilfælde af ballade - for hvis Ivan hele tiden kan smutte let og elegant væk, når Boris er på krigsstien... så vil den sure basse RET hurtigt opgive at fange ham. :wink:

EDIT: Du må også meget gerne lige måle burets højde, bredde og dybde, og så skrive målene herinde. Så kan jeg bedre vurdere, om det KUNNE indrettes på en bedre måde, eller om du snarere skulle kigge lidt rundt efter et større, brugt bur. (kan tit findes billigt på DBA, Gul og Gratis, eller i forskellige rottegrupper på facebook - eller en gang imellem hérinde under "Køb og salg")
Når der er ballade imellem rotter, har de selvfølgelig brug for mere plads i buret, end hvis de bare er perlevenner og hygger sig sammen. :)

EDIT EDIT: Forøvrigt - hvis han stadig bider i dine potteplanter og møbler - så prøv at købe en lille billig blomstersprøjte. Fyld den med vand, og indstil den til at sprøjte med en "hård" stråle". Så kan du have sprøjten stående et sted, hvor du altid er tæt på den.
Når Boris så går i gang med at gnave i noget, han ikke må - så tag sprøjten frem, sig: "Nej, Boris!", og ryst flasken en enkelt gang, så han kan høre vandet skvulpe... og så giver du ham et ordenligt sprøjt i nakken eller rumpen. Hvis han ikke reagerer, så må han få ét til, indtil han holder op med at gnave og går lidt væk for at vaske sig. Efterhånden vil han lære, at ordene "Nej, Boris" - efterfulgt af den skvulpende lyd - betyder: "Gå væk dérfra, ellers bliver du ubehageligt våd." :lol:
Fordelen ved dén metode i stedet for at klappe i hænder, råbe eller fjerne rotten med hænderne er, at den vil forbinde selve handlingen (at gnave i dé ting, den ikke MÅ gnave i) med konsekvensen (det er ubehageligt, at man pludselig bliver våd). Og eftersom de værste problemrotter OGSÅ tit er de mest intelligente... så lærer de hurtigt.
..selvom han temmelig sikkert vil forsætte med LIGE at prøve en gang imellem - når han ser at du vender ryggen til. :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » lør mar 07, 2015 3:55 pm

Nej jeg har skilt buret ad i to. Det kunne man nemlig. Så de går sammen, og så er det andet bare til hvis boris ikke opfører sig ordentligt eller Ivan driller Boris. (Det er jo med at holde øje med hvem der egentlig sætter det i gang.) Nogengange tirrer Ivan ham helt vildt, og faktisk skubber lidt til boris, så han bliver jaget ud af hængekøjen, eller stikker hovedet ud af hængekøjen imens han stikker hovedet helt hen til Boris for at drille :D

Ihvertfald går de stadig sammen :-) Jeg vil sige at når de ser hinanden gennem træmmerne, hvis den ene er ude og den anden ligger inde i buret, (buret står åben så de frit kan løbe ud og ind) så snuser de bare til hinanden og sådan, der er ikke nogen fight der. Det er mere inde i buret eller hvis de lige støder på hinanden udenfor buret. Men de kan også ligge og sove sammen. Det er et lidt sjovt forhold de har. :-)

Ja ivan løber tit væk når det er, men han tirrer ham også nogle gange helt vildt og bliver ved selvom boris er sur. Hvis Ivan får flere flugtveje, vil Boris så ikke bare se det hele som hans territorium fordi han opdager at han kan jage ivan væk? Og vil ivan ikke bare blive mere sky for at komme ud af sine gemmesteder? Det er bare min tanke.

Billede
Her er ca målene: H: 82 cm L: 62 cm D: 41 cm
Sådan ser buret ud normalt. Når det ikke er skilt ad. Med nogle tomme køkkenruller, masser af papir køkkenrulle i bunden, en tom køkkenrulle der hænger i noget kraftigt snor. og så en hængekøje. Som du kan se har de ikke ret meget. Jeg er kontakthjælpsmodtager, og i forhold til det var det nok ikke en god idé at få rotter når jeg ikke vidste så meget om det. Jeg fik at vide at de ikke have brug for særlig meget. Altså bare en hængekøje noget mad og vand, en kalksten og masser af plads.

Billede Her er deres nuværende bur. Grunden til der ikke er nogen hængekøje er fordi den hænger til tørre :-)

Billede Her er reserve buret.

Som du kan se har jeg skilt det ad på midten og bare lavet to bure. Men spørgsmålet er om det var en dårlig idé at ændre deres faste bur så meget. det er jo helt anderledes nu :-/ Lige da jeg gjorde det tænkte jeg dog ikke over dette. Igen har jeg prøvet det af hos dem uden at vende det med en der er klog på det. Håber ikke det nu har fået en konsekvens for totterne.
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af Lylle My » lør mar 07, 2015 6:52 pm

:D NEEEEJJJ, hvor var det smart. Jeg har set billeder af dét bur før, men var slet ikke klar over, at det kunne deles i to på dén måde. PRAGTFULD idé, du dér fik. Hvis begge bure står åbne, vil de bestemt ikke blive forvirrede over de ændrede omgivelser - tværtimod. Rotter ELSKER, hvis man flytter om eller ændrer på deres faste hjem, for så kan de få en masse tid til at gå med at undersøge alt det nye. De er jo enormt nysgerrige af natur, så alle forandringer skal undersøges. Det eneste minus jeg kan se er, at de to bure selvfølgelig bliver lidt lave... men når lågerne altid står åbne når du er hjemme, har de jo helt sikkert mange andre muligheder for at klatre rundt og få en masse sjove oplevelser. Jeg tror godt at du kan regne med, at hvis du lytter til din egen fornemmelse for, hvad der vil være godt og sjovt for dine basser - så vælger du det helt rigtige. :mrgreen:

Når du nu er på kontanthjælp, så må tingene selvfølgelig klares for de midler, du nu engang HAR... men HVIS du nu kunne klare at lægge 2 - 300 kr. til side hver måned - alt efter, hvad du KAN klare - så kunne du måske oprette en ekstra konto i din bank, hvor dé penge bliver sat ind. Så ville du ikke pludselig stå i dén situation, at du kunne blive tvunget til at få dine dejlige basser aflivet på grund af en bagatel, som dyrlægen ellers nemt ville kunne ordne. (véd godt, det kan være MEGET svært - jeg har selv en voksen søn på kontanthjælp) Så ville der måske endda være penge til overs efter nogle måneder til, hvis du finder et rigtig billigt, brugt bur, der er både større og nemmere at indrette end dét, du har nu. :)
Prøv evt. at kigge billedtråden "Bure: må vi se hvor jeres totter bor?" viewtopic.php?f=14&t=8537 igennem. Dé bure, som er allersjovest for rotterne, er faktisk dem der er fyldt til randen med alt muligt underligt.

Når pengene er små, er der faktisk ingen grund til at bruge en hel masse penge på hængekøjer og andre ting. Rotterne er nemlig ligeglade med, hvor fint og dyrt det har været... De vil lige så gerne hygge sig i en hængekøje, der er lavet af et gammelt viskestykke eller en brugt T-shirt (eller, som jeg før har set - et hygge"rør", der er lavet af et afklippet cowboybukseben) :lol: Hvis man har ofret hundredevis af kroner på en masse fine og dyre hængekøjer i en forretning, så ER det jo også meget værre, hvis rotterne pludselig får den gode idé at gnave dem i stumper og stykker... Det er ikke nær så ærgeligt, hvis man har lavet dem selv for en flad ti'er. :P

Jeg har aldrig købt en eneste hængekøje, jeg laver dem selv. Jeg køber billige fleece-tæpper, når de er på tilbud til 20 - 30 kr, og i to fleecetæpper er der faktisk stof nok til 4-6 dobbeltlags hængekøjer, alt efter hvor store man synes at de skal være... og så har jeg købt nogle S-kroge i Bilka, der kan holde køjerne fast på burets tremmer Jeg har ingen symaskine, så jeg bruger opskriften på en hængekøje man kan lave helt uden at sy. Hvis du kigger på denne hjemmeside: http://www.finchaviary.com/Rat/Rat%20Tu ... 20Size.pdf vil du finde en masse gode opskrifter på hængekøjer. Og scroller du ned til side 29, til dén, der hedder "No-Sew Flat", så vil du se du opskriften på dén, man ikke behøver at sy. Det tager mig kun fire timer at klippe stoffet ud i passende firkanter, sætte knappenåle i og binde siderne sammen - og så har jeg en PRAGTFULD, superbillig hængekøje, der oven i købet er smadderflot... og jeg er endda TEMMELIG fummelfingret. :mrgreen:

Rotterne elsker forøvrigt også grene i buret, som de kan klatre rundt på og gnave i for at slibe deres tænder. Æble- eller pæregrene er bedst (det må bare ikke være fra frugttræer der bærer stenfrugter, som f.eks. blomme og mirabelle). Jeg har ikke selv adgang til passende frugttræer, men til gengæld har jeg en skov i nærheden, der vrimler med piletræer. Dér er jeg jævnligt ovre og klippe grene af. De tykke grene bliver sat ind i buret, så rotterne kan kravle på dem og gnave i dem - og de lange, tynde kviste bruger jeg til at flette sjove ting af. Bl.a. har jeg flettet en stor hule, de kan hygge sig i, når de er ude... og en hylde til deres legebur.
Pileflettede ting holder selvfølgelig ikke særlig længe, fordi rotterne hygger sig gevaldigt med at gnave dem i stykker... men det gør jo ikke så meget, for så har de dét at more sig med - og så laver jeg jo bare nogle nye. :wink:

Den nuttede lille gris i buret vil det faktisk være bedst at tage ud, og så bare lade den stå og pynte på en hylde i stedet for. Man KAN nemlig meget let risikere, at totterne begynder at gnave den i stykker, så et stykke af gummiet sætter sig fast i halsen af dem. For det meste lykkes det dem heldigvis at få det hostet op efter et stykke tid, men man KAN faktisk risikere at det sætter sig fast og blokerer luftrøret, så rotten bliver kvalt.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af Lylle My » lør mar 07, 2015 9:03 pm

Åh, jeg lagde lige mærke til en enkelt ting ved burets bund, der ikke er helt godt, men som du til gengæld meget hurtigt kan løse. Nemlig dén tremmebund, der er der. Det er ikke så sundt for rotternes fødder at gå rundt på et hårdt, ujævnt underlag som f.eks. tremmer. Så kan de nemlig udvikle dét, der kaldes Bumblefoot. Bumblefoot er en dyb betændelsestilstand, der giver rotten en smertefuld hævelse med sår under fodsålen (normalt på begge bagben), og den kan være MEGET vanskelig eller endda helt umulig at slippe af med, hvis betændelsen først har sat sig fast. Mange rotter er blevet så handicappede af det, at de til sidst kun kan gå på forbenene og slæbe bagbenene efter sig, fordi det gør alt for ondt at gå på dem.
Men det er heldigvis et problem, der er supernemt at forebygge - bare ved at fjerne tremmebunden, så totterne kommer til at gå direkte på strøelsen i stedet for tremmerne. :)

..og så til de to bassers forhold: NEJ, hvor lyder det da lige pludselig meget mere positivt, end det har gjort før (måske er det bare, fordi DU ikke længere ser helt så håbløst på det, og derfor ser de gode ting bedre?)
Hvis der endnu aldrig ligefrem er blevet bidt hul i nogen af dem (som der er blevet i din hånd) så lyder det pludselig mere som almindelige magtkampe imellem gode venner... specielt, når de er så glade for hinanden, at de kan sove sammen.
Især hanrotters magtkampe kan se barske ud for os mennesker, fordi VI mener, at hvis man slås - så er man nok uvenner. Sådan ser rotter bare ikke på det. De slås for at finde ud af, hvem der er stærkest, og det kan se ret voldsomt ud - men hvis de nedenunder dominanskampene er gode venner, så vil ingen af dem bære nag... og når kampen er slut, er de lige gode venner, uanset hvor voldsomt det har set ud.
Hvis det virkelig ikke ER andet, så bør der falde ro på det, når rangordenen er sat HELT på plads, og Ivan er blevet helt overbevist om, at Boris ER alfaen i buret. Så vil Ivan nemlig holde op med at udfordre Boris, og vil i stedet vise ham den nødvendige respekt. Hvis Ivan stadig har lidt svært ved at underkaste sig ordenligt, så kan det godt tage nogen tid... men du vil sandsynligt slet ikke opdage forandringen imellem dem, fordi den kommer så langsomt og snigende. Normalt kan man bare lige pludselig tage sig selv i at kigge på rotterne og tænke: "Hmmm - er det egentlig ikke MEGET længe siden, jeg har set drengene slås?" :lol:

Du gør et helt fantastisk arbejde med de to drenge. Fortsæt bare med at følge dine egne instinkter, så kan det ikke gå helt galt... og glem endelig ikke at NYDE dine drengebasser i fulde drag. Det skal jo ikke være arbejde og alvor det hele, der skal også være plads til at grine og have det sjovt sammen med dem - ligesom DE skal have det sjovt, både sammen med hinanden og sammen med dig. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » man mar 09, 2015 1:47 am

Wauw tusinde tak. Jeg er så glad for dine råd. Og jeg tager et lille råd af gangen. Fx larmer jeg når jeg går hen til buret. Jeg er ved at få dem til at komme når jeg kalder.. her i starten lokker jeg med en godbid, men de får den ikke før de er på skødet af mig :-) Og mht til at jeg skal ligge godbiden ved siden af boris og ikke lade ham tage den fra min hånd, jeg når ikke at ligge den fra mig før han har nappet den :-D Han har ingen problemer med min hånd når jeg har noget lækkert i hånden ;-) haha.

Bunden i buret er fjernet nu :-) har kigget under deres poter. der er lidt hård hud, men ingen sår eller vabler af nogen art. Og tusinde tak for din ros. Jeg har så længe følt mig som verdens dårligste ejer. Men nu tror jeg lidt mere på det :-)

Mht pengene, havde jeg fået penge fra familien. En slags donation til mine rotter ;-) og sparet op også så jeg havde ihvertfald 1.500 kr på min opsparing, men jeg skulle bare lade være med at hæve fra den selvom der stadig var 1.500 kr for jeg brugte familie pengene på dyrlæge, samtidig med jeg havde overført min opsparing til min grundkonto, for jeg vidste ikke helt hvordan betalingen foregik hos dyrlægen, så jeg havde både kontanter og penge på kontoen. brugte kontanterne og fik aldrig overført pengene tilbage på opsparingen så de er også væk nu. Rigtig dumt, for nu står jeg jo netop i en situation hvor du siger det ville være en god idé og gå forbi dyrlægen, men nu har jeg ikke flere penge. Har heldigvis en sød mor :-D måske kan hun hjælpe mig lidt.

mht. at deres slås kampe så vil stoppe på et tidspunkt, så skulle jeg måske ikke have sat Boris hen i ekstra buret, som jeg har gjort?

Grisen er også fjernet. Boris har allerede gnavet meget i den, men det lader ikke til han har haft nogle problemer. Men den er væk nu, Ivan ligger tit på den og bare kigger. Så jeg sagde til ham: "Jeg er ked af det skat, men nu tager jeg altså din kælegris" :lol:
Hvor godt med nogle kreative idéer. Jeg er en kreativ person så dejligt med nogle input :-D Min mor er sådan en rigtig hygge-strikke-sy-madame som laver alt muligt sjovt, så hun vil sikkert gerne være med ;-) Tak :-D

Billede
Godnat her fra os

Billede
;-) ;-) ;-)
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af Lylle My » man mar 09, 2015 1:21 pm

Du er faktisk én af de bedste nye rotteejere, jeg længe har mødt - netop, fordi du er så ivrig efter at gøre det så godt som muligt for dine bassedrenge. Vi laver jo alle fejl i begyndelsen. (jeg lavede selv mange grimme fejl - kan jeg se i dag :oops: )
Det vigtigste er, at man lytter efter råd - og så sorterer lidt i rådene og finder ud af, hvad man har LYST til at afprøve - og hvad der måske ikke LIGE lyder til at være brugbart for én selv.
Alle rotter (og deres ejere) er jo forskellige, så dét der virker for den ene rotteejer, vil måske overhovedet ikke passe til én selv. :wink:

Tjah, penge HAR jo desværre en tendens til at forsvinde mellem fingrene for én. Mønterne er runde, så de ruller væk... og sedlerne er lavet af papir, så dé flyver deres vej. :|
Men når det nu går bedre imellem drengene, og det ikke virker til at Boris er så slem, som det først lød... så KUNNE du vel egentlig godt vente med dyrlægebesøget, til det blev nødvendigt. Det er jo ikke, fordi nogen af dem har vist tydelige tegn på at VÆRE syge. MEEEEN hvis din mor eller andre i familien kunne træde til - så VILLE det måske være meget rart, hvis du kunne give et hint om, hvor dejligt det ville være, hvis dine drenge kunne få et bur, der er nemmere at indrette? Ét af de allerbedste bure, som endda har store låger både foran og på toppen (dejlig nemt, når der skal gøres rent), er dét der hedder Furet XL http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure ... bur/187016 Det er til gengæld NOGET dyrt, men kan i ny og næ findes brugt, hvis en anden rotteejer har skiftet til et ENDNU større bur.
Ellers vil et mindre (og en hel del billigere) bur som Zeno 2 også være virkelig godt. Dét bliver brugt af rigtig mange rotteejere, der har en lille gruppe på 2 - 3 rotter, og folk er gennemgående MEGET tilfredse med det. :) http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure ... bur/339936

Et nyt bur behøver jo ikke at være farvel til det gamle. Jeg har selv fire rotter, som bor i et bur på størrelse med Furet XL, men samtidig har de et mindre bur stående ved siden af, som de bruger til lege/hyggebur, og ved den anden ende af min sofa står et ekstra Furet XL. Det ene bur er deres foretrukne hjem - men begge de andre bliver flittigt brugt som sjove legebure - eller hvis én af totterne synes, at den trænger til at slappe lidt af i fred og ro for de andre. :wink:

Men indtil du måske får et andet bur, så kan du sådan set godt fortsætte med at have dit nuværende bur delt i to, hvis du synes at det ser ud til, at drengene kan li' det. Hvis begge bure står åbne det meste af tiden, har de jo frit valg imellem, hvor de vil være... og når du så skal lukke dem inde - så kan du lige kigge på, hvad rotterne SELV gerne vil... Hvis de begge to helst vil sove sammen i det ene bur, så bare lad dem gøre dét (medmindre der i løbet af natten igen bliver slagsmål). Men hvis den ene af dem helst vil sove i det ene bur, mens den anden sover i det andet - så lad dem endelig fortsætte med dét. På dén måde bliver det jo drengene selv, der finder ud af, hvor meget og hvor længe de gerne vil være sammen... og de ser jo ud til at hygge sig GEVALDIGT sammen på billedet. :)

Når nu både du og din mor er kreative, så er der specielt to ældre tråde herinde, der måske kunne inspirere dig? I den ene tråd bliver både mine egne pileflettede ting og andres hængekøjer og snore vist frem: viewtopic.php?f=2&t=37469 ..og i den anden tråd kan du bl.a. finde den absolut sjoveste ting, jeg har set - nemlig et rotte-halstørklæde, som brugeren Idahodave havde lavet. Med sådan en "halstørklæde-hængekøje" kan totterne ligge og hygge sig ved éns hals, mens man selv går rundt og ordner dagligdagens småting derhjemme. :lol: http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB3/vi ... hp?t=31555
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af Lylle My » man mar 09, 2015 1:35 pm

NÆH dog, jeg så lige at Mio har oprettet en tråd inde under "Udstyr", hvor hun sælger to meget eftertragtede bure - nemlig et Tom-bur og et Furet XL - til en mægtig fin pris (billigere kan det vist ikke fås) - og samtidig en masse indhold til burene. Måske ville det være en idé for dig at høre, om du kan købe ét af burene - og måske også noget af tilbehøret? :D
viewtopic.php?f=7&t=40953
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » tirs mar 10, 2015 1:28 am

Tak er virkelig glad for den ros med at være en god ejer. Det betyder nemlig rigtig meget for mig :-)
Tak jeg vil undersøge de ting der :-D Og måske spørge min mor om hjælp også. Hun har så mange gode idéer til min indretning i min lejlighed, mon hun ikke også har nogle idéer til basserne :-)

Mht. at deres kampe vil slutte, er det så dumt at jeg tager boris hen i det andet bur når ham bliver dum?
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af Lylle My » ons mar 11, 2015 8:24 pm

karolinekiel skrev:Mht. at deres kampe vil slutte, er det så dumt at jeg tager boris hen i det andet bur når ham bliver dum?
Når der ikke ligefrem er blodsudgydelser, så vil kampene faktisk stoppe hurtigere, hvis rotterne altid får lov til at afslutte dem, så de kan få rangordenen sat solidt på plads - der må bare ikke være risiko for, at én af dem ligefrem kommer til skade.
Jeg vil nok foreslå, at NÅR du ser dem slås... at du så lige trækker vejret dybt, mens du spørger dig selv: "ER det alvorligt nok til, at jeg bør tage time-out-buret i brug?" (husk på, at eneburet helst skal bruges så LIDT som overhovedet muligt for at virke effektivt) Hvis de slås, men der IKKE ligefrem er høje skrig eller flyvende pelstotter, så vil det bedste faktisk være, hvis du kan lade dem gøre kampen færdig. Jeg kan lige beskrive en normal magtkamp, så du bedre kan vurdere, om kampen er så slem at du skal blande dig, eller om det vil være bedre at lade dem klare diskussionen selv. :)

En normal magtkamp kan se barsk ud, men skader ingen af rotterne - selv om den kan se voldsom ud for os mennesker. Den starter typisk med, at den dominerende rotte går sidelæns henimod den svageste, og evt. skyder ryg - eller ligefrem truer kraftigt ved at stritte med ryghårene, hvis der skulle være brug for en virkelig kraftig trussel.
Derefter vil begge rotterne rejse sig på bagbenene, stirre stift på hinanden (evt. med halvåben mund, så de viser lidt af tænderne frem), og der kan så forekomme en form for "boksekamp", hvor de står på bagbenene og afprøver hinandens styrke. På et tidspunkt vil den stærkeste få væltet sin svagere makker om på ryggen, og vil derefter begynde at "tvangsgroome" den - dvs, at den fysisk holder sin makker nede, mens den renser dens pels MEGET grundigt med tænderne. Imens det foregår, udstøder taberen af kampen normalt en masse små, ynkelige piv... IKKE fordi det gør ondt, men fordi dét på rottesprog betyder: "Okay, jeg overgiver mig - du ER den stærkeste." Dén underkastelse vil den stærkere rotte acceptere, og nu hvor den har vundet kampen, har den ingen grund til at gå til yderligheder ved f.eks. at bide.
Når den så føler sig sikker på, at den svageste rotte HAR forstået, hvem der er boss (ved hjælp af powergroomingen)... så vil den dominerende dreng simpelthen gå sin vej, og den underlegne rotte vil så normalt blive liggende på ryggen et kort stykke tid, før den rejser sig. Derefter vasker den sig, mens den tænker over dét, der er sket.
Den kan så ENTEN beslutte sig til, at den MÅSKE har en chance for at overtage alfatitlen - og så vil den forsøge at udfordre alfaen igen senere... ELLER den kan beslutte sig til, at det vistnok vil være lettere bare at acceptere nederlaget, og overlade lederrollen til sin stærke burkammerat. I praksis tager det gerne lang tid, før den svageste endelig overgiver sig og accepterer, at dens plads er nederst i hierakiet. Den skal jo lige være fuldkommen sikker på, at alfaen nu også ER så stærk, som det ser ud til... Det er jo trods alt alfaens ansvar at forsvare sin gruppe mod trusler, så det er MEGET vigtigt, at det er den allerstærkeste, der får dén position. :wink:

NÅR du så endelig tager time-out-buret i brug, så prøv at nøjes med at give ham en kort tur derinde... et kvarter, en halv time, eller hvis han er meget slem, så måske en hel time.
Husk på, at hver gang du er nødt til at bruge eneburet, så giver du ham på den ene side lidt tid til at falde til ro og tænke sig om... men på den anden side vil det også tage lidt af hans magt fra ham, så han vil blive nødt til at begynde forfra med at kæmpe om dominans. Og så vil perioden med magtkampe selvfølgelig blive ved i endnu længere tid.
Derfor skal buret bruges med omtanke - og helst KUN, hvis der er risiko for, at den svageste rotte vil blive skadet fysisk. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » tors mar 12, 2015 2:01 am

Tak for det.
Der er virkelig mange skrig nogen gange. Altså voldsomme skrig.
Og hvad med når han så bider MIG? Fx i dag gik han rundt på sofaen helt som han plejer. går ovenpå mig og det hele og snuser løs. Jeg plejer sagtens at kunne tage hånden forsigtigt hen til ham så han kan snuse, men idag snusede han lidt og så vandrede han op på min arm og satte tænderne rigtig hårdt i mig. Det ender tit med rimelig meget blod når han bider mig. :-( Der tog jeg idag ekstra buret i brug og han var der i ca en halv time. Han var der forleden en hel nat, det syntes jeg du havde sagt at jeg skulle gøre hvis de sloges. Men det var jo også før jeg nok fik forklaret kampene ordentligt. Du har givet mig rigtig mange informationer og råd, dejligt, men forvirrende haha ;-) Jeg vågnede midt om natten af at Boris havde bidt hul i posen(bunden af buret) og prøvede at gnave sig ud, han kravlede rundt under posen i buret og prøvede at finde en udgang. Der fik jeg det så dårligt og tænkte at det måske var en dårlig idé.
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af Lylle My » tors mar 12, 2015 12:51 pm

Jeg kan godt forstå at du er lidt forvirret, for det ER jo rigtig mange ting på samme tid, du har hørt. Og ja, efterhånden som der kommer flere og flere enkeltheder frem, så får jeg jo et mere og mere tydeligt billede af hvad der EGENTLIG foregår inde i hovedet af dine drenge. At "opdrage" på rotter betyder jo ikke, at man får en facitliste, der fortæller: "Når de gør sådan og sådan, så gør du bare sådan og sådan"... Dyrene udvikler sig jo konstant, og selv små forandringer kræver tit at opdragelsen må ændres en smule. Og som du hér på det sidste har beskrevet drengenes forhold, virker det ikke til at være helt så slemt, som det gjorde i starten. En time-out natten over skal kun være, hvis det bliver så voldsomt at der er højlydt skrigen med flyvende pelstotter og evt. blod - og rotterne IKKE kan finde på at sove fredeligt sammen, fordi den lavest rangerende altid er bange for at få tæv.
Ellers er en kortvarig time-out bedre, så "bølle-rotten" lige kan falde lidt til ro og tænke over tingene.

Dét at han slås med Ivan, og dét at han bider dig, er faktisk to vidt forskellige ting. Eneburet bør kun bruges, hvis der er problemer imellem rotterne selv. Hvis det bliver brugt i andre sammenhæng, vil det kun fungere som en straf - og rotter forstår overhovedet ikke straf. De forstår kun konsekvens. (når jeg slås ALT for indædt for at forsvare min position, bliver jeg fjernet fra min gruppe)
Deres bur er jo fint stort til to rotter, som har det fredeligt og roligt sammen... men når der nu ER magtkampe, tror jeg desværre først at der vil komme ro på dem, hvis du KAN få fat i et større bur, der er nemmere at indrette med rigtig mange hængekøjer. Så vil der være så mange flugtveje for Ivan, at Boris kan nå at falde til ro inden kampene udvikler sig for voldsomt.

At han bider dig, er en dominant/aggressiv handling, og eftersom du har valgt at leve med at han nu engang ER dén, han er - så må du desværre regne med, at det vil ske i ny og næ, så længe han lever. Det eneste du kan gøre, er at lære at tolke dé bittesmå tegn på aggression overfor dig, han giver lige INDEN han bider - og respektere ham nok til at fjerne dig, inden han sætter tænderne i.
Jeg havde jo engang min egen elskede pitbull-rotte, Blackie. Han gav mig mange grimme bid, men efterhånden lærte jeg at se, når han begyndte at vise med bittesmå signaler, at NU var han lige på nippet til at blive sur, og så holdt jeg mig fra ham - ellers vidste jeg, at det ville komme til at gøre ondt. Jeg måtte simpelthen bare leve på den bedst mulige måde med hans raserianfald, fordi de var en uløselig del af hans personlighed. :|

Du kan f.eks. se denne fim, jeg optog med ham. Han er glad, kærlig og legesyg... men halvt inde i filmen vil du se, at jeg stikker hånden hen og nusser ham. Hvis man ikke LIGE er klar over hvad man skal se efter, så VIRKER han jo kontaktsøgende og kærlig overfor min hånd - men faktisk viser hans kropssprog, at han er irriteret på mig - og at han egentlig er LIGE på nippet til at angribe min hånd. https://www.youtube.com/watch?v=No403uSppVA
Faktisk "leger jeg lidt med ilden" på filmen, og jeg er helt forberedt på, at det lige pludselig kan komme til at gøre meget ondt... men jeg holder skarpt øje med hans kropssprog og reagerer på det - og fjerner min hånd eller viser tegn på overgivelse, hver gang han ser ud til at være et mikro-sekund fra at bide mig. Og lige, da hans irritation så ud til være størst, fjernede jeg hånden helt. På dén måde viste jeg ham respekt uden at vise angst - og dét var faktisk den eneste måde, jeg kunne undgå de fleste af hans angreb.
Efterhånden angreb han mig mere og mere sjældent, og vi fik et fantastisk forhold - selv om han aldrig HELT holdt op med at bide, hvis jeg i et kort øjeblik glemte at holde øje med hans kropssprog. :)

Efter beskrivelsen ligner Boris utrolig meget min gamle Blackie... Boris lyder også til at være lidt af en pitbill-rotte, og de fleste ville nok vælge at få sådan en fyr aflivet, for rottebid er faktisk ikke HELT ufarlige, selv når de kommer fra en tamrotte. Men jeg valgte at leve med risikoen, og dét gør du jo også. Og så må man bare leve med, at man en gang imellem får et solidt bid uanset hvor godt man ellers gør det.
Hvis du har lyst til at læse en kort beskrivelse af Blackies liv og personlighed (for måske at sammenligne med Boris), så har jeg lagt et word-dokument op på OneDrive om ham, og har indstillet den til at være offentlig - så du BURDE kunne læse den.
Hvis du ikke kan, så sig lige til, så kan jeg evt. kopiere den ind hér i tråden. :)
https://onedrive.live.com/view.aspx?cid ... 7&app=Word
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » søn mar 15, 2015 11:50 pm

Jeg synes boris er meget "farligere" end din blacke.. hehe Boris går for det meste med det samme baglæns mod mig. Nogengange lykkes det mig dog at kunne kæle med ham uden han bliver agressiv, men det er sjældent. :-(

Når jeg åbner det nederste link skal jeg gøre alt muligt :| 8-[
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af Lylle My » man mar 16, 2015 10:47 am

karolinekiel skrev:Jeg synes boris er meget "farligere" end din blacke.. hehe Boris går for det meste med det samme baglæns mod mig. Nogengange lykkes det mig dog at kunne kæle med ham uden han bliver agressiv, men det er sjældent. :-(
Det gjorde Blackie nu også, indtil jeg tog de nødvendige midler i brug for at beskytte mig selv - ved at træne ham målrettet, intenst og kærligt hver eneste dag.
Men hvis jeg ikke sørgede for at aflede hans opmærksomhed konstant, så gik det straks galt. En af gangene, hvor jeg sad på gulvet og trænede ham, kom jeg til at kigge ud ad vinduet et kort øjeblik... og i dén korte tid var jeg ikke opmærksom på hans kropssprog, så lige pludselig havde han bidt sig fast i min ene arm. "AAAAAAV!", råbte jeg og svingede armen opad og væk fra ham uden at tænke på, at han jo havde bidt sig fast. Mit armsving fik ham til at ryge af armen, og i et kort sekund så jeg en rotte komme flyvende forbi mine øjne, hvorefter han landede på en tværpind imellem to stoleben - med rumpen på den ene side og forkroppen på den anden side. Så hang han dér og udførte en glimrende imitation af en våd karklud.
Jeg grinede hele vejen ud til medicinskabet, da jeg gik ud for at rense såret. Vagtlægen morede sig også kosteligt, mens han gav mig en ny stivkrampeindsprøjtning - og en omgang antibiotika for en sikkerheds skyld. :lol: :lol:
karolinekiel skrev:Når jeg åbner det nederste link skal jeg gøre alt muligt :| 8-[
Øv, så skal man åbenbart selv have en konto på Windows Live for at kunne se det. Pokkers. :|
Okay, så må jeg lige kopiere beskrivelsen af Blackie ind hér i tråden. Jeg havde håbet at jeg kunne undgå det, for det er LIDT bøvlet og tager en hulens tid.
Men hér er så historien om MIN pitbull-rotte:
Lylle My skrev:
Pitbull-rotten Blackie

Billede

Blackie - med tilnavnet "Den ukuelige" - var af næsten samme fine race som min kat... Han var en Pitbull-rat... Racen er også kendt under navnet "Terrorist-rotte", og ganske som alle andre dyrearter med et hyperaktivt kamp-gén, kunne han på et splitsekund gå fra at være en kærlig, morsom og legesyg lille darling, til at være et frådende uhyre, der ikke havde andet i tankerne end "ANGRIB og DRÆB!!!" De gange, jeg pludselig har måttet forsvare mig ved at fægte TV-ets fjernbetjening mod et rasende lille pelsdyr med knivskarpe tænder, kan kun tælles på MANGE hænder. På grund af hans forkvaklede opvækst havde han fået en psykisk brist, der gav ham pludselige raserianfald... og da han jo VAR ukuelig, reagerede han ikke med angst som hans bror Whitie... Nej, han gik til angreb på alt indenfor rækkevidde, og han opgav ikke, før han var blevet fanget i et håndklæde og smækket ind i sit bur med en solid hængelås for døren.

Selv om han ikke ligefrem var en Gran Danois, var han alligevel respektindgydende, når han angreb... Et rottebid gør faktisk NAS.

Billede Billede

Gudskelov havde jeg efterhånden fundet ud af at tolke de bittesmå signaler, han udsendte LIGE før han gik amok... og jeg opdagede, at hvis jeg kom på forkant med hans raserianfald, og lagde hånden fladt foran ham og skubbede den ind under hans forben, så accepterede han min overgivelse på samme måde, som hvis jeg havde været en anden rotte... Han gav mig så en advarsel ved at bide sig fast i et stykke hud og rykke lidt i det (uden at bide hul eller påføre mig smerte - utroligt, at han kunne styre de skarpe tænder så præcist). Derefter vendte han halen til, stak næsen i sky og gik sin vej med bevidstheden om, at han var en helvedes karl. Andre gange virkede det bedre, hvis jeg trykke en pegefingerspids mod hans pande... Åbenbart forvirrede det ham så meget, at han ikke kunne finde ud af, hvad han NU skulle gøre - så for det meste endte det bare med, at han vendte ryggen til mig, gik et stykke væk og sad og surmulede, mens han nedstirrede mig ud ad øjenkrogen. Efter et stykke tid gik han så fornærmet ind i sit bur - hvor hans bror straks straffede ham med en omgang venskabelig tæv.

En anden ting, der viste sig at have en næsten mirakuløs virkning på hans temperament, var da jeg begyndte at lade ham rende frit på gulvet i en time eller to hver morgen og aften, så han kunne lege med min hund Thor og katten Mille Møgkat. Specielt katten var han begejstret for, da den var akkurat lige så ondskabsfuld, som han var... og efter et par kampe, hvor Blackie prøvede at angribe Mille - og Mille til gengæld stak ham et par solide lussinger (MED kløer), så han røg en halv meter baglæns - så fandt de ud af, at de egentlig havde en masse til fælles, så de kunne lige så godt lege hyggeligt sammen... at lege i fred og ro gjorde jo ikke NÆR så ondt.

..og da jeg nu benyttede tiden, hvor Blackie løb rundt på gulvet, til at træne ham i indkald og forskellige kunster som at danse, springe over en forhindring, apportere en lille bold og mange andre sjove ting... så fandt jeg ud af, at hans raserianfald åbenbart hang sammen med kedsomhed på grund af en meget høj intelligens... Faktisk viste han sig at være langt nemmere at dressere end hunden (det hjalp selvfølgelig også på sagen, at han var utrolig madglad, og ville gøre hvad som helst for en godbid).

Billede

Han udviklede sig efterhånden til at være langt den sjoveste og klogeste rotte, jeg har haft. Lågen i rotteburet er ret besværlig at åbne, og flere af mine gæster har haft deres bøvl med den, indtil jeg har vist dem, hvordan den fungerer... men alligevel kom min søn ind til mig en aften og sagde: "Mor, du har glemt at lukke rotternes bur... Mens jeg sad inde på mit værelse og så fjernsyn, gav Blackie mig et chok ved at komme ind og kravle op på min fod... og døren ind til stuen var endda lukket, så han må have mast sig under den for at komme ind til mig."

Jeg var ellers sikker på, jeg havde lukket lågen inden jeg gik i seng... men da det gentog sig flere gange, begyndte jeg at sætte en solid hængelås på lågen (i form af en stor karabinhage)... og hvad så jeg, da jeg vågnede? En låge, der stod halvt åben, kun holdt sammen af karabinhagen... og en rasende rotte, der rev og flåede i lågen i frustration over, at jeg havde taget fusen på ham.

Billede

Til trods for sit temperament havde Blackie et stort behov for selskab... og det bedste han vidste var, når Mille Møgkat hver morgen fik serveret en stor tallerkenfuld Whiskas fra dåse... VIPS! var rotten henne og stikke trynen i maden, og katten delte den velvilligt med ham... Mille Møgkat holder nemlig meget af selskabsspisning, og Blackie opdagede efter et par forsøg på at få det hele for sig selv, at katten aldeles ikke flyttede sig... og at den slår HÅRDT, hvis den bliver udfordret... Så efterhånden fandt de ud af at sætte pris på hinanden, og resten af Blackies liv nød de deres fælles morgenbord i fred og fordragelighed.

Billede

I en alder af 1½ år mistede Blackie sin elskede bror Whitie. Det var et stort chok for ham, og han gled ind i en dyb depression. Al energi og livsglæde sev ud af ham, og det var tydeligt, at MIT selskab aldeles ikke var nok for ham. De næste to uger lå han dag og nat og sov i et hjørne af sit bur, og vågnede kun op for at spise og drikke... Tog jeg ham ud af buret, lå han helt kraftløs i min hånd, og ved først givne lejlighed trippede han trist ind i sit bur igen for at sove videre.

To uger senere lykkedes det mig endelig at opdrive to små han-rotteunger. De var lidt ældre, end jeg havde tænkt mig (omkring 3 måneder), men der var ikke noget at gøre... Jeg var efterhånden bange for, at min gode gamle ven ville sørge sig ihjel, hvis han ikke fik selskab straks... Så hjem gik turen med de to små nervøse totteunger.

Derhjemme slap jeg dem fri på min seng, og hentede Blackie og satte ham et stykke fra dem. Straks kom der liv i den gamle pitbull... Han stirrede på de små nye, rejste pelsen og trippede sidelæs hen imod dem og truede dem med alskens ulykker... og dérefter besluttede han sig til, at de vist ikke var nogen trussel imod hans dominans.

..og fra da af livede han op og blev igen den gamle, livsglade rotte, jeg kendte. Han elskede de små uden forbehold, og gik med liv og sjæl op i sin nye rolle som legeonkel og beskytter... og hvis deres tummel alligevel blev lidt for meget, så gik han bare ind i det andet bur og tog sig en lur i fred og ro (indtil de opdagede hvor han var, og kom styrtende ind og vækkede ham).
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar