Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » man mar 16, 2015 11:05 pm

Haha, det har jeg også prøvet :lol: =D> :'D
Tager de egentlig det som en slags trussel? At de pludselig bliver kastet igennem luften "af os"? Det skulle man jo ellers tro. Ja og troede også jeg lavede en profil men jeg kunne ikke komme ind på den.
Men tak, jeg læser den når jeg lige får tid og overskud. Er helt smadret nu. :-)
basserne har desværre ikke fået så meget opmærksomhed de sidste par dage fordi jeg maler kommode. Og tror det var i går de var ude og jeg havde pakket poser rundt om kommoderne. De var stadig våde af maling og Boris fandt en vej ind til malingen og da jeg opdagede det kiggede jeg ham i munden. Han havde oliemaling rundt om munden og indeni munden :'( Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre, jeg ringede ikke til dyrlægen, ved ikke hvorfor, vidste ikke om man bare kunne det. Olie maling kan ikke skylles væk med vand, kun serpentin. Og det er vådt i lang tid. Ja jeg startede med at male mine kommoder med hobby olie maling haha :lol: :| 8-[ #-o Jeg sad lige i 5 minutter og tænkte over det, og så kiggede jeg ham i munden igen, og da havde han selv vasket det væk. Kan det have skadet ham?
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af Lylle My » tirs mar 17, 2015 2:49 am

karolinekiel skrev: basserne har desværre ikke fået så meget opmærksomhed de sidste par dage fordi jeg maler kommode. Og tror det var i går de var ude og jeg havde pakket poser rundt om kommoderne. De var stadig våde af maling og Boris fandt en vej ind til malingen og da jeg opdagede det kiggede jeg ham i munden. Han havde oliemaling rundt om munden og indeni munden :'( Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre, jeg ringede ikke til dyrlægen, ved ikke hvorfor, vidste ikke om man bare kunne det. Olie maling kan ikke skylles væk med vand, kun serpentin. Og det er vådt i lang tid. Ja jeg startede med at male mine kommoder med hobby olie maling haha :lol: :| 8-[ #-o Jeg sad lige i 5 minutter og tænkte over det, og så kiggede jeg ham i munden igen, og da havde han selv vasket det væk. Kan det have skadet ham?
:shock: KORS i hytten - dét må jeg desværre sige KLART ja til. Al maling er fyldt med forskellige meget giftige tungmetaller, og oliemaling indeholder desuden en masse organiske opløsningsmidler. Man bør faktisk aldrig male med oliemaling i et hjem med dyr, fordi alene dampene fra den våde maling og terpentinen kan give dem alvorlige og varige skader. Fordi rotter er så små og har så hurtigt et stofskifte, vil en forgiftning ramme dem langt hårdere, end det ville ramme et menneske - og hvis et menneske havde spist en tube oliemaling, ville øjeblikkelig lægehjælp være nødvendigt.

På miljøministeriets side står der bl.a. om oliemaling:
Mal og lakér udendørs: Tag om muligt det, der skal males, udenfor.
Sørg for god ventilation: Hvis malerarbejdet eller lakeringen udføres indendørs, skal du sørge for god ventilation og afskærme arbejdsområdet fra den øvrige del af hjemmet. Hold altid pause med arbejdet, hvis du føler nogen former for ubehag som fx svimmelhed, kvalme eller hovedpine. Bruger du maling eller lak, der indeholder organiske opløsningsmidler (MAL-kode 2- eller højere), bør du beskytte dig med åndedrætsværn.
Jeg hygger mig også selv med lidt kunstmaling i ny og næ, men bruger udelukkende akrylmaling, som ikke udvikler giftige dampe... og så foregår det i et andet rum end dét, hvor dyrene befinder sig i - af sikkerhedshensyn, så ingen af mine dyr kan komme i kontakt med det. Hvis jeg skal male møbler eller lignende med oliemaling, foregår det ALTID udendørs, for uanset hvor god en udluftning jeg har, vil dampene alligevel brede sig i hele huset, og kan give dyrene en alvorlig forgiftning.
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » ons mar 18, 2015 2:45 pm

Fuck fuck fuck - Undskyld mit sprog. Vidste ikke at dampene var SÅ giftige. Ej nej nej. Så jeg skulle have ringet til dyrlægen omgående? Og han fik det i munden :'( Han vaskede det selv væk, tror du han kan have nået at få det ned i maven?

Du siger det kan give varige mén. Ved du hvad jeg skal holde øje med? Eller skal jeg lige kontakte dyrlægen?
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » ons mar 18, 2015 2:51 pm

Bruger normalt ikke oliemaling. Men det var det jeg lige havde, endte med at købe noget ordentligt maling til træ møbler. Var bare desperat for at få dem malet ;-)
Jeg brugte ikke terpentin. kun malingen. Men det er jo selvfølgelig stadig meget giftigt, især hvis han har spist det.
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » ons mar 18, 2015 3:30 pm

Nu har jeg snakket med en fra dyrehospitalet, og hun sagde at hvis det bare er et tungeslik så er det fint nok, skal bare prøve at fortynde det ved at give ham en masse vand. Og holde øje med om han spiser som han plejer, og holde øje med hans afføring og sådan. Der var ikke så meget de kunne gøre, andet end hvis han får dårlig mave, kan jeg komme hen og få noget medicin til ham. Jeg glemte at sige til hende at det var for et par dage siden at de skete. Ville se om det gik bedre og holdte øje med ham, men efter det du skrev, måtte jeg altså lige ringe! Men han spiser ganske normalt og løber rundt som han plejer, og hans afføring har ikke set smattet ud eller noget.
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af Lylle My » ons mar 18, 2015 6:36 pm

Nej, når skaden ER sket, så er der ikke meget at gøre ved det. Forebyggelse er den eneste måde, så jeg vil anbefale dig at gemme oliemalingen LANGT væk og ikke bruge det, så længe du har dyr i huset.

HVOR giftigt det er for ham at have slikket det i sig, er svært at sige, for dét kommer helt an på hvilke indholdsstoffer, der er i malingen. Farvepigmentet i malingen er jo lavet af forskellige stoffer, og nogen af dem er mere giftige end andre. (gudskelov er de allermest giftige af dem blevet forbudt af hensyn til de mennesker, der skal arbejde med dem). Jeg vil tro, at han er sluppet heldigt fra det, siden han ikke har vist nogle tegn på forgiftning efter flere dage.

De varige skader ved at indånde dampene fra oliemaling er dét, man hos mennesker kalder "malersyndromet". http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyk ... lersyndrom De sker fortrinsvis hos mennesker, der på deres arbejde har indåndet dampene fra malingen i årevis, og er grunden til at der i sin tid blev udviklet vandbaserede maling, som ikke afgiver de samme kraftige dampe. Hos små dyr sker skaden selvfølgelig en hel del hurtigere end hos mennesker - men nu hvor det ER sket, er der ikke rigtig noget at gøre ved det. Det vigtigste er at lære af det - og i fremtiden lade være med at male med oliemaling, gulvlak eller lignende i et hjem, hvor der er dyr. :wink:

Vi har alle lavet bommerter, og jeg kan huske dengang jeg selv sad i et døgn og stirrede rædselssagent ind i rotteburet efter tegn på forgiftning - og med telefonnummeret på vagtdyrlægen parat, efter at jeg havde opdaget at én af mine drenge havde været nede i min taske - og havde fundet to panodiler. Han havde ædt over halvdelen af begge piller, inden jeg opdagede det og hev resterne af dem ud ad munden på ham... men KORS, hvor gav det mig grå hår i hovedet i et helt døgn, indtil jeg kunne være sikker på at han var ude af farezonen. :shock:

Der er mange ting i vores dagligdag, som kan være farlige for vores små totter, uden at vi tænker over det... Bare en simpel ting som et toilet kan være en dødsfælde for en nysgerrig lille tot, hvis man glemmer at lukke låget. Indenfor de sidste tre måneder har jeg i en facebook-gruppe snakket med to rotteejere, hvis rotter var sprunget op på toilettet og var faldet i. Den ene blev reddet op, inden der skete noget... men den anden blev ikke opdaget med det samme, og da den jo ikke kunne kravle op af de glatte sider, svømmede den i stedet igennem vandlåsen og ned i kloakken - og var væk for altid. Det var en MEGET ulykkelig rotteejer, der skrev indlægget. :cry:

Der er også en del mad, som man helst ikke skal give til rotter. f.eks. må de meget gerne få brød - men KUN, hvis det er 100% tørt. Blødt brød har nemlig en konsistens som gør, at det kan sætte sig fast i halsen på rotten, så den bliver kvalt. (har selv prøvet det, men i sidste øjeblik lykkedes det mig gudskelov at få fjernet brødstykket fra halsen af den bevidstløse rotte) Siden déngang har jeg altid sørget for, at mine totter KUN får brød, der er blevet tørret grundigt. :)
Du kan læse lidt om, hvad slags mad man godt må give rottene hér i vores "må-få-liste": viewtopic.php?f=29&t=23726
..og der er selvfølgelig også en liste over dét mad, som man IKKE skal give til sine rotter: viewtopic.php?f=29&t=21645
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » tors mar 19, 2015 1:37 am

Ja jeg havde ikke tænkt over at det var så giftigt at indånde. Men nu ved jeg det og skal nok ikke lige male ved siden af deres bur :-O Ja jeg kan dunke mig så meget i hovedet, men har lært gennem terapi at det er noget af det værste man kan gøre.

Puha, De 3 historier du kom med gav mig lige lidt tårer i øjnene :-(

stakkels små venner der ikke ved bedre :-( Tænker på hvis det var mine. Åh nej... Og så Boris som er så tyk at han sikkert ville sidde fast i røret.. Ej det ville han nok ikke. men puha kan ikke holde tanken ud. Jeg tror heldigvis ikke at mine ville drømme om at svømme under vandet, de er ikke ret glade for vand. Men åååh små venner. Tænkt at så komme om på den anden siden og hans flok er ikke til at finde og ingen til at passe på ham :-(

Ja har læst flere forskellige må få og må ikke få lister lige da jeg fik dem :-) Der er jo nogen som bare giver dem hvad som helst, fordi - rotter er altædende. Ja dem i naturen er. Mine er helt pjattede med havregrød og med rugbrød og kaffe og cola, det fandt jeg ud af da jeg så en rotte halvt nede i min kop ;-) Men cola må de ikke få, og kaffe ved jeg ikke. Måske de bliver høje af det? :lol: Argh :-P

Billede
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af Lylle My » tors mar 19, 2015 10:28 am

Kaffe er ikke specielt godt for rotter, MEEEEN mine drenge får nu også i ny og næ lov til at smage lidt af min morgenkaffe - for hyggens skyld. Så længe man har sikret sig at dét, man giver totterne, ikke er direkte farligt, så må man bare følge reglen:"Alt med måde". :wink:
Cola er ikke det bedste at give dem, fordi det ætser tænderne... og rotter kan jo ikke børste tænder for at undgå at få huller. Men hvis du engang imellem lader dem smage en lille tår - så KAN du jo formindske risikoen for syreskade en lille smule ved at give dem hver et stykke tørrede rugbrød, når de har drukket det. Så kan de bruge det tørre brød som en slags "tandbørste" (men risikoen for syreskader på tænderne kan nu ikke helt fjernes på dén måde, så det bedste ville være at undgå cola mest muligt)
Når mine drenge har fået en lille tår af min morgenkaffe, giver jeg dem også altid hver sit rugbrødsstykke, så de kan få renset en god del af alt dét sukker væk, som jeg altid putter i kaffen.

Jeg tørrer for det meste mine rotters rugbrød i ovnen. Dét gør nemlig skiverne meget mere sprøde og "crispy", end hvis de bare ligger på bordet og tørrer, og rotterne ELSKER ovntørret rugbrød. Der skal bare tørres temmelig mange skiver ad gangen, fordi min søn OGSÅ elsker smagen af friskt, ovntørret rugbrød. :lol:
Jeg lægger bare et lag af rugbrødsskiver på ovnristen, sætter ovnen til 100 grader, lader ovnlågen stå åben - og så lader jeg dem tørre derinde i en times tid til halvanden. LÆÆÆKKERT. :mrgreen:

Ja, toiletter er desværre tit en overset fare for rotter, fordi ejeren ikke tror, at de kan hoppe så langt op - men de kan faktisk hoppe meget højere, end vi regner med... og hvis de ikke bliver opdaget straks, opgiver de efter kort tid at komme op ad de glatte sider, og begynder at lede efter en anden vej for ikke at drukne - og den eneste anden vej er igennem vandlåsen.
Rigtig mange gange ender det gudskelov med en "nær-døds-oplevelse", fordi rotten ikke er faldet helt ned i kloakken endnu, men stadig sidder inde i vandlåsen - og skynder sig tilbage, når den hører sit menneske.
Ét af de heldige eksempler på et rotte-toiletbesøg kan du f.eks. læse om i et opslag i en facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/2158672 ... 558027609/
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » tors mar 19, 2015 4:32 pm

Det er også virkelig sjældent jeg giver Boris cola, (ivan er lidt ligeglad med det) i starten da jeg fandt ud af han elskede det, hældede jeg lidt op i proppen så han kunne sidde med den prop i munden, eller dyppede min finger i cola så han kunne slikke det af. Så det er virkelig overdrevet lidt han får en sjælden gang ;-) Men mere af det skal han nok heller ikke have, ikke kun pga sukkeret, men også brusen.

Ja jeg rister også rugbrød i ovnen, uh de elsker det.

Heldigvis har jeg ikke noget badeværelse men et toilet ude på bagtrappen. Hehe. Men når jeg får badeværelse skal jeg huske at lukke døren altid!

Hvad er det ellers der skader rotterne når de drikker kaffe. Jeg bruger ikke noget i kaffen. Koffein selvfølgelig. Men ellers?
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » tors mar 19, 2015 7:30 pm

Hvis basserne skal have nogle grene, er det så ligemeget hvilke grene, bare det ikke er fra frugttræer med stenfrugter?
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » tors mar 19, 2015 7:50 pm

Har lige læst din historie om Blackie.. Sikke en rørende historie :-) Det giver mig også lidt håb med Boris. Og du har ret. Der var mange steder i starten af teksten hvor jeg så tydeligt kunne se Boris for mig ;-) Tak for det. Må jeg egentlig godt dele den på facebook?
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af Lylle My » tors mar 19, 2015 10:06 pm

karolinekiel skrev:Hvad er det ellers der skader rotterne når de drikker kaffe. Jeg bruger ikke noget i kaffen. Koffein selvfølgelig. Men ellers?
Hvis man hverken bruger sukker eller mælk i kaffen, vil jeg tro at det kun er koffeinen, der ikke er godt for dem - men jeg er faktisk ikke helt sikker, for jeg véd ikke meget om, hvad kaffe ellers indeholder af stoffer... men faktisk så ER koffein heller ikke specielt sundt. Det kan give dem temmelig meget mavekneb og tynd mave, hvis de får mere end bare en enkelt lille mundsmag i ny og næ.
Derfor er det så vigtigt at overholde reglen: "Alt med måde". :wink:
karolinekiel skrev:Hvis basserne skal have nogle grene, er det så ligemeget hvilke grene, bare det ikke er fra frugttræer med stenfrugter?
Ikke helt, der er faktisk ret mange træer, der er direkte giftige, så dem skal man holde sig langt fra.
Jeg bruger mest pilegrene, fordi jeg har så nem adgang til piletræer, og de er helt fine at bruge. Andre bruger bøgegrene - de er også rigtig gode. Men det bedste ER æble- eller pæregrene, hvis man kan få fat i dem. De er nemlig hårdere end bøg og pil, så rotternes tænder bliver slebet mere effektivt ved at gnave i dem.

karolinekiel skrev:Har lige læst din historie om Blackie.. Sikke en rørende historie :-) Det giver mig også lidt håb med Boris. Og du har ret. Der var mange steder i starten af teksten hvor jeg så tydeligt kunne se Boris for mig ;-) Tak for det. Må jeg egentlig godt dele den på facebook?
Hvor er det dejligt at du spørger, før du gør det. I dag deler folk jo ellers hvad som helst uden at de synes, at de behøver at spørge om lov først. Dejligt at der stadig er nogen der kender - og bruger - begrebet "almindelig høflighed".
Det må du selvfølgelig meget gerne, siden du spørger så pænt.
Hvis du bare linker til dén side historien er skrevet på, og siger til dine venner at de kan scrolle ned til slutningen af siden... så var det nu ikke engang nødvendigt at spørge først. Men hvis du gerne vil kopiere historien og skrive den ind som en note på din facebook-profil, så vil jeg gerne have at du LIGE skriver "skrevet af Lylle My" ved den. (Jeg hedder selvfølgelig ikke Lylle My i virkeligheden... men det er med tiden blevet dét navn, folk kender mig bedst under) :lol:

Efterhånden har vi jo bevæget os lidt væk fra dét emne, du oprettede tråden om - nemlig en aggressiv rotte... så fra nu af vil det nok være bedst, hvis du begynder at oprette nye tråde, når du løber ind i problemer med drengene - og så opretter trådene i dé kategorier, der passer til dét emne, du lige vil snakke om. Tråden hér er jo ved at blive RET lang og uoverskuelig... og den handler efterhånden om rigtig mange andre ting end aggression.
Så bare lav nye tråde hver gang du får nye problemer med drengene - eller bare har et spørgsmål. Det er meget mere overskueligt hvis man laver halvtreds korte tråde om hvert enkelt problem - frem for at lave én lang tråd om halvtreds problemer.
..men du HAVDE jo også haft rigtig mange forskellige problemer med basserne, da du startede denne tråd - så indtil nu HAR det jo været temmelig vigtigt at få vendt og drejet det hele - for at se, om man kunne finde nogle løsninger, der kunne bruges. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » tors mar 19, 2015 10:40 pm

Tak :-)

Jeg spørger altid først, det er kun rimeligt. :-)
Hvad er det for en hjemmeside jeg skal linke til?

Ja har også tænkt på at nu er den her samtale godt nok lang og uoverskuelig :lol:
Hver gang der var noget jeg ville spørge om tænkte jeg bare at jeg ligeså godt kunne spørge dig, og tænkte at hvis du så mit spørgsmål et andet sted, at så ville du nok tænkte 'hvorfor spørger hun ikke bare mig?' hehe. Men godt det gør jeg fremover det med at stille spørgsmålene i de rigtige tråde :-)

Før jeg fik en profil herinde havde jeg også glæde af at hvis jeg søgte på google så kom der en tråd frem fra tamrotte forum. Det er rart, at man ligesom kan søge på det og så kommer der bare fantastiske råd herfra, så det er nok også godt hvis jeg havde gjort det, hvis der er andre der har brug for de råd du har givet mig :-)
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af Lylle My » lør mar 21, 2015 9:53 am

karolinekiel skrev: Hvad er det for en hjemmeside jeg skal linke til?
Jeg har jo desværre ikke en hjemmeside længere. (den blev hacket, så jeg måtte simpelthen opgive den) Det eneste sted på nettet historien ligger, er dér hvor jeg selv forsøgte at linke til den - og dét link kunne du jo desværre ikke bruge, selv om du forsøgte. :|
Men du KAN jo linke til side 2 i tråden hér, hvor mit indlæg med historien står skrevet - og så kan du skrive ved linket, at folk kan læse historien om pitbull-rotten Blackie, hvis de scroller ned til bunden af siden. Hvis du vil gøre det på dén måde, skal du bare åbne side 2 i den hér tråd, og så kopiere linket fra adressefeltet øverst på dén side.
Men ellers KAN du jo også nøjes med at markere hele historien i mit indlæg, kopiere den - og derefter sætte den ind i en note på din egen facebook-profil. (så vil jeg bare gerne have, at du LIGE skriver "skrevet af Lylle My" under historiens overskriften). På dén måde får du godtnok ikke billederne med, men dine venner vil ihvertfald kunne læse historien, så de kan høre at DIN pitbullrotte, Boris, bestemt ikke er den eneste af sin slags i verden. :wink:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

karolinekiel
DTF Forum Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: søn feb 22, 2015 11:59 pm

Re: Agressiv rotte evt. dyrepsykolog?

Indlæg af karolinekiel » tirs mar 24, 2015 2:42 pm

Tak :-) Jeg finder ud af det
Ejer to dejlige tyksakker, Ivan og Boris

Besvar