Lange negle

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Ingwar
DTF Forum Medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons okt 01, 2014 12:58 pm
Geografisk sted: København SV

Lange negle

Indlæg af Ingwar » man nov 17, 2014 8:19 pm

Hej alle sammen :)
Hvordan vedligeholder man en rottes negle? skal de klippes eller kan man få en slibesten af en art?

MVH
Ingwar

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lange negle

Indlæg af Lylle My » man nov 17, 2014 9:30 pm

:) For rotternes egen skyld er det slet ikke nødvendigt at trimme deres negle - dét klarer de selv med tænderne.
Men specielt, mens de er unge, kan kløerne godt være ret skarpe og give kradsemærker, når de løber rundt på én - og så vælger mange at klippe spidsen af kløerne med en tre-i-én. Jeg har aldrig gjort det, for jeg ville være MEGET nervøs for at klippe for meget af... eller at rotten pludselig trækker poten til sig, så jeg klipper forkert.
I stedet fulgte jeg et råd, jeg fik af flere andre rotteejere, og lagde en ru mursten ind i buret lige foran lågen. (nogen lægger den under vandbeholderen, så rotterne træder op på den hver gang de drikker) Så bliver neglene slidt naturligt.

Når jeg har ungrotter, synes jeg godtnok stadig, at deres negle er lidt skarpe - men det lever jeg bare med. (og tager en langærmet trøje på, når de er løber rundt på mig) Det er normalt kun et spørgsmål om tid, før problemet løser sig selv... Når rotten bliver ældre, bliver dens negle en smule grovere. De er stadig skarpe nok til at kunne ridse, men med alderen lærer en rotte faktisk at træde lidt mere forsigtigt, når den går på éns bare hud. Den opdager jo at vi gisper, skærer ansigt og flytter den væk, når den kradser os - og så finder den efterhånden ud af at bevæge sig rundt på en mere hensynsfuld måde, når den går på bar hud.
Det er ihvertfald min personlige erfaring, at voksne rotter fint kan gå på min bare mave - men at hvis jeg lader en ungrotte gøre det samme, så kommer mit maveskind straks til at ligne et landkort, der er blevet tegnet af en hel masse kløende og smertefulde rifter og huller. :shock:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar