Hjælp, jeg kan ikke nusse mine rotter :(

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
RotteNewbie
DTF Forum Medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: tors feb 06, 2014 6:08 pm
Geografisk sted: Jylland, Aalborg

Hjælp, jeg kan ikke nusse mine rotter :(

Indlæg af RotteNewbie » ons okt 15, 2014 10:15 am

Hejsa!
Jeg hentede tre rotter i søndags, og der forklarede opdrætteren mig at jeg ikke skulle tage rotterne ud af buret, men langsomt vænne dem til det, hvis i forstår? Altså så de frivilligt går ud på med, men man lokker dem med noget godbid, nus og kæl osv?
Ihvertfald, nu er det så sådan, at jeg har afprøvet nogen forskellige godbidder på dem, og de har spist af min hånd, alt sådan noget, men jeg kan bare ikke nusse dem! Altså jeg kan ikke sådan røre dem med min hånd, for at nusse lidt bag øret osv! Så dukker de sig, og kravler ned i en hule hvis der er en lige ved siden af :(
Så mit spørgsmål er, er der noget jeg kan gøre så de vænner sig til det? Eller kan jeg kun nusse dem når jeg holder dem?
På forhånd tak for hjælpen! :D
//RotteNewbien
Stolt rotte mor til tre små rotterunger; Elvis, Edward, og Edison <3

Brugeravatar
Hellsusan
Rotternes Herre
Indlæg: 1977
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 4:14 pm
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Hellsusan » ons okt 15, 2014 10:53 am

Nu ved jeg ikke hvem "opdrætteren" er, men generelt så plejer de gode opdrætter at aflevere sociale rotter der gerne vil røres ved og ikke er bange for berøring. Selvfølgelig gider alle unger ikke nusning i længere perioder, men vige væk fra berøring burde de ikke gøre.
Hilsen Hellrats
Tidligere Hellsus herinde
Billede

RotteNewbie
DTF Forum Medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: tors feb 06, 2014 6:08 pm
Geografisk sted: Jylland, Aalborg

Indlæg af RotteNewbie » ons okt 15, 2014 11:06 am

Hellsus skrev:Nu ved jeg ikke hvem "opdrætteren" er, men generelt så plejer de gode opdrætter at aflevere sociale rotter der gerne vil røres ved og ikke er bange for berøring. Selvfølgelig gider alle unger ikke nusning i længere perioder, men vige væk fra berøring burde de ikke gøre.
Da jeg var henne for at besøge dem var alle meget glade for at blive rørt osv, men så var køreturen på to timer, og rotterne blev lidt stressede, og der skulle fikses noget ved buret, da tremmeafstanden var for stor, så de blev lidt bange første dag, men det er de kommet over.
Men jeg tror bare jeg fortsætter som jeg gør, og så skal jeg huske at min hånd skal komme foran fra, og sådan.

Ellers kan det så have noget med det at gøre at de forbinder min hånd med mad? For når jeg vil kæle dem prøver de at tage fat i min hånd, og så leder de efter mad i den?
//RotteNewbien
Stolt rotte mor til tre små rotterunger; Elvis, Edward, og Edison <3

Brugeravatar
Hellsusan
Rotternes Herre
Indlæg: 1977
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 4:14 pm
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af Hellsusan » ons okt 15, 2014 11:08 am

Hvis de var glade for berøring hos opdrætteren, så skal ungerne nok bare lige vænne sig til det nye sted :-)
Hilsen Hellrats
Tidligere Hellsus herinde
Billede

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » ons okt 15, 2014 3:46 pm

Først og fremmest: Fjern deres hule fra buret. En tryg hule er yderst velegnet til at gøre nervøse rotter ENDNU mere nervøse... fordi det er meget nemmere at gemme sig i den, frem for at skulle forholde sig til "det store og potentielt farlige menneske". Jo længere tid de har mulighed for at gemme sig, desto sværere bliver det at gøre dem helt trygge ved dig.
Sæt i stedet en masse ekstra hængekøjer op, så buret nærmest er overfyldt med dem. Det vil give dem tryghed, uden at de af dén grund er HELT skjult... og så er de mere tilbøjelige til at ville undersøge, hvad du nu er for en fætter. :wink:

Da jeg fik mine første rotter, var jeg selv yderst forsigtig med at lade dem få ro, og undgik at forskrække dem med hurtige bevægelser og høje lyde - uden at tænke over, at så opførte jeg mig faktisk nøjagtigt, som et rovdyr altid gør overfor et bytte i naturen. De blev mere og mere nervøse overfor mig, og løb rædselsslagne væk, når jeg stak hånden forsigtigt ind til dem. Men min store, overenergiske colliehund lærte mig at det var den HELT forkerte måde at gøre dem trygge. HAN hoppede vildt rundt om buret - bankede næsen imod det, så tremmerne sang, og gøede så rungende ind i ansigtet på rotterne, at de nærmest blev blæst baglæns... og alligevel ELSKEDE de ham, og kom løbende så snart han nærmede sig buret - så han kunne slikke på dem igennem tremmerne, mens de ivrigt forsøgte at fange hans tunge. :lol:

Når du er tæt på buret - så dans og syng for rotterne, og stik hånden ind igennem lågen så tit, du overhovedet gider - også UDEN godbidder, så de vænner sig til, at din hånd er en "naturlig besøgende", som aldeles ikke er interesseret i at genere dem. En god ting er at lege "vanskabt rotte". Bare lad, som om din hånd er en venlig og legesyg rotte, som er totalt uinteresseret i ungerne (så opfører du dig nemlig som en voksen, dominerende og venligsindet rotte - som ville være en perfekt ven og allieret for et par små rotteunger at få).
Brug fingrene som rotteben, og grav vildt i bundlaget - gerne så vildt, at du smider det op i luften. Lad fingrene "løbe" op og ned ad tremmerne, stik en finger ned i deres madskål og rod rundt i den, som om du er i gang med at spise - krat på grene, hylder og lignende, som om du gnaver i dem, og lad din hånd "løbe" hurtigt og vildt rundt i bunden af buret.
Babyerne vi helt sikkert blive skræmte og suse op i det fjerneste hjørne af buret... men fordi de ikke har en hule at gemme sig i, vil du hurtigt kunne se at de forsigtigt kigger ud over kanten af deres gemmested for at holde øje med, hvad du laver. Du vil nemlig have vakt deres nysgerrighed, og nysgerrighed er det modsatte af nervøsitet. Efter kort tid vil de blive så nysgerrige, at de langsomt vil nærme sig din hånd. Så skal du spille kostbar, og lade som om de ikke interesserer dig en døjt - ihvertfald ikke, før de kommer helt tæt på for forsigtigt at mærke på din hånd med tænderne (et forsigtigt kontaktforsøg). Så kan du stikke en finger frem og nusse dem kort på halsen, inden du fortsætter med at lege vanskabt rotte... eller du kan tage hånden ud, snuppe en godbid og stikke den ind til dem - og SÅ fortsætte din rotteleg.
Fjern hånden fra buret, mens ungerne stadig er LIDT nysgerrige. Dét vil give dem mere lyst til at komme hen til dig næste gang. (always leave them hungry for more) :wink:

Dén metode har før vist sig yderst effektiv til at gøre selv MEGET skræmte og usociale rotteunger interesserede i deres ejer. Og dine små nye totter er jo endda kun nervøse i ret mild grad, så de burde hurtigt forstå, at du ikke er farlig - men nærmere en sjov legekammerat. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar