'ny' alpha - ændret personlighed

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Mcdild
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 62
Tilmeldt: man aug 05, 2013 7:52 pm
Geografisk sted: Århus C

'ny' alpha - ændret personlighed

Indlæg af Mcdild » man sep 29, 2014 10:10 pm

Hej

Efter Morbo, min alpha blev aflivet, så har Nibbler taget over.
Før var han rolig og afslappet med meget få undtagelser, men nu da han er blevet chef, så er han blevet lidt mere en bølle og holder tropperne i kort snor.

Er det normalt eller ?
Morbo var stort set kun efter Nibbler - jeg ved ikke om det har nogen betydning.

René

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tirs sep 30, 2014 1:24 am

Det er helt normalt.
Ikke alle alfaer regerer sin flok på en stille og afbalanceret måde... og når den opfører sig lidt som en bølle, er det gerne et tegn på at den dybest set føler sig usikker i sin nye rolle - men bestemt ikke vil vise det til sine burkammerater. Så bliver rotten tit lidt for ivrig efter at sørge for, at alle i buret véd, hvem der nu bestemmer. Men der er stadig en god mulighed for, at han med tiden lærer at sætte sig i respekt på en mindre bølleagtig måde.

Jeg fik selv problemet, da min gamle afslappede alfa måtte aflives. Han havde styret flokken med ro og venlighed, godt hjulpet af sin endnu mere godmodige næstkommanderende... Men da han forsvandt, var det den yngste og mest hidsige, der overtog kommandoen - ved at overfalde enhver, der satte spørgsmålstegn ved hans autoritet. Den godmodige næstkommanderende endte straks i bunden af hierakiet, og der var konstant uro i buret - indtil de andre fandt ud af, at han faktisk var lidt af en kylling, når det kom til stykket.
Så satte de sig til modværge og gav ham en solid afklapsning, hver gang han angreb dem, og nu er han rykket ned på den næstlaveste plads i hierakiet. (den eneste, der ligger lavere end ham, er den gamle næstkommanderende. Han er nemlig så godmodig, at han pure nægter at slås for sin ret, og derfor er han blevet bundrotte)

Det giver god mening, at Morbo næsten udelukkende var efter Nibbler, mens han levede... Åbenbart har det været ham, der har været mest opsat på at udfordre hans alfatitel - og er derfor også dén, der nu har overtaget pladsen efter hans død.

Nogle alfaer er så trygge ved deres egen styrke, at de faktisk aldrig behøver at vise den. De kan styre resten af flokken stort set uden magtanvendelse - mens en "dårlig" alfa hele tiden er nødt til at vise sin styrke til de andre for at sikre sig, at ingen forsøger at fravriste ham titlen som "Den Store Boss".
Men sandsynligvis vil han med tiden bliver en bedre og mere afslappet alfa... når han engang begynder at føle sig lidt mere sikker i sin nye rolle. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Indlæg af Lord Crimson » tirs sep 30, 2014 7:13 am

jeg havde også en alfahan der var rigtig meget efter de andre.. faktisk var det så slemt at jeg på et tidspunkt overvejede aflivning pga aggressivitet, indtil jeg fik en unge der viste alfa potentiale allerede fra helt lille af, og tog kampen op med den store.. Da den nye endeligt var blevet større end den gamle alfa, kom det til drabelige kampe, for den gamle ville ikke bare give magten fra sig.. Den nye fik nogle dybe skrammer, men han lod sig ikke gå på af det, og de helede også pænt.. Normalt ville den gamle nok have været enten kastreret eller aflivet, men gav ham en chance..

Efter kampene og den gamle måtte indse at han ikke kunne kue den nye, blev han den mest kærlige rotte man kan tænke sig, også overfor sine bur venner.. Han ændrede fuldstændig karakter nærmest fra den ene dag til den anden.. Den nye alfa var en fantastisk alfa, der styrede det hele med empati og forståelse.. Selvfølgelig skulle de andre sættes på plads en gang i mellem, men det blev aldrig vildt igen..

Besvar