min tot bider.

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
NatasjaB
DTF Forum Medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: lør aug 30, 2014 6:58 pm

min tot bider.

Indlæg af NatasjaB » søn sep 21, 2014 8:35 pm

Hey allesammen. som overskriften lyder så er en af mine hunner begyndt at bide helt sindssygt, er der på nogen måde en chance for at lære den ikke at bide mere, hvis ja hvad kan jeg så gøre???

erfort
Rotteforum afhængig
Indlæg: 3756
Tilmeldt: søn jan 23, 2011 7:38 pm
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af erfort » søn sep 21, 2014 9:30 pm

Hvem bider hun? Dig eller dem hun går sammen med? I hvilke situationer bider hun? Og hvor hårdt bider hun? Altså går der hun eller ej?

Min første indskydelse når en rotte ændrer så drastisk sind, er altid at tage den til dyrlægen, for som oftest er der noget galt et sted.
Mvh. Puk
Som synes hun er heldig, fordi hun deler hjem med: Cloak, Panda, Gandalf & Dobby <3

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » søn sep 21, 2014 9:40 pm

Hvis det ikke ligefrem er på grund af smerter fra en uopdaget sygdom, at en rotte bider - så er der rigtig gode muligheder for, at der kan rettes op på dens opførsel. Det eneste det kræver er at man finder den helt rigtige grund til, at den overhovedet er begyndt at bide.
Der kan nemlig være rigtig mange grunde til, at en rotte bider - angst, aggression, misforståelser imellem rotte og ejer - eller den kan have smerter på grund af en skade eller en sygdom, som man ikke har opdaget endnu. Så for at kunne give dig de helt rigtige råd til lige netop DIN lille pige, er vi nødt til at få lidt flere enkeltheder at vide, f.eks.:

1: Hvor gammel er hun? Og hvor gammel er hendes burkammerat? (bare sådan ca. - er det små unger, teenage-rotter, fuldvoksne rotter eller gamle rotter))
2: Hvor stort er deres bur, og hvordan er det indrettet? (er der rigeligt af hængekøjer, klatre- og gnavepinde eller andre sjove ting derinde?)
3: Har pigerne et lille hus eller hule at gemme sig i? (ikke det bedste at have i buret, hvis man har en bidsk og/eller nervøs rotte)
4: Kommer de ud at lege udenfor buret en gang imellem, så de kan stresse lidt af og samtidig få styret deres eventyrlyst?
5: Er der mulighed for, at hun kan være gravid?
6: Når hun bider - bider hun så hårdt og dybt, så blodet flyder? Eller er det nærmere et lille nap?
7: Giver du nogensinde dine rotter godbidder igennem tremmerne?
8: Er det den samme pige, som du havde problemer med, fordi hun og hendes burkammerat slåssede?


Hvis du lige kan svare på dé spørgsmål, skulle der nok være en rimelig chance for, at vi kan finde ud af grunden til at hun bider - og derefter give dig nogle råd om, hvad du evt. vil kunne gøre for at hjælpe hende. :)
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Besvar