Kludetæpper?

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Brugeravatar
Shackleton92
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 75
Tilmeldt: ons nov 28, 2012 10:38 am

Kludetæpper?

Indlæg af Shackleton92 » tors sep 11, 2014 5:16 pm

Jeg leger lidt med ideen om at bruge fleece som bundmateriale, men da mine bundbakker har en kant på ca 2 cm skal der noget i for at fylde den lidt ud. Jeg har fået muligheden for at få nogle kludetæpper billigt, som ville kunne ligge under fleecen.

Er der nogen der har prøvet dette før?

Er der nogen der har kludetæpper? Der står de kan vaskes ved 30C, men jeg kunne godt tænke mig at vaske dem ved lidt højere temperaturer, er der nogen der ved om det bare slet ikke går?

Er der nogen der bare ved at det er en skidedårlig idé?

Jeg tror selv det kunne være meget fint, da de er billige, nemme at vaske, men også sørger for at fleecen ikke glider rundt på metalbunden.

http://bit.ly/1tNeRyD Billede af den type tæppe jeg snakker om.

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tors sep 11, 2014 6:24 pm

Hmm... Jeg har aldrig lige overvejet at bruge dem inde i rotteburene - men jeg har nogle tæpper i samme stil, som jeg har lagt på sofapuderne (som beskyttelse mod rottetis), og hvis det ER det samme princip, så er de lavet af striber af optrevlet kludestof, som bliver holdt sammen ved at man har syet striber af en solid sytråd på tværs af kludestrimlerne... Samme princip som i de populære hundetæpper. http://dyrenesnetsalg.dk/images/Hundet% ... %C3%A5.jpg

Hvis det ER det samme, ville jeg nok være lidt forsigtig med at bruge det i burene. Jeg HAR nemlig været ude for, at enkelte af mine drenge (fortrinsvis de ældre, der ikke var så mobile længere) havde problemer med, at den stærke sytråd i tæpperne viklede sig om deres kløer, så de ikke kunne få poten fri. Men eftersom det var på sofaen, sad jeg jo lige ved siden af - og kunne hurtigt vikle dem fri.
Jeg forestiller mig, at en rotte, der inde i buret kommer til at sidde fast, vil trække og vride for at komme fri, og måske skade poten i forsøget. Samtidig VIL rotterne jo gerne gnave huller i stof - og da sådan nogle kludetæpper ikke er særlig elastiske, kan det muligvis give problemer for en tot, der kravler halvt igennem et gnavet hul, og sidder fast.

Men som sagt har jeg ikke prøvet at have dé tæpper inde i buret, så om jeg bare er bekymret, fordi jeg er en paranoid hønemor, eller der REELT ville være grund til bekymring... Det véd jeg sørme ikke. Det KAN jo også bare være, at det udelukkende er min "nervøse hønemor-fantasi", der er på overarbejde. :|
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Shackleton92
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 75
Tilmeldt: ons nov 28, 2012 10:38 am

Indlæg af Shackleton92 » tors sep 11, 2014 6:31 pm

Hov, tror ikke jeg har fået det forklaret helt ordentligt så, jeg vil have et eller to lag fleece ovenover tæppet - så indvikling af poterne når de pibler hen over bunden burde ikke være et problem, men det er bestemt også værd at have med i overvejelserne.

Mit problem ligger lidt i, at jeg har nogle speciallavede bundbakker i min Savic Royal, som har en kan på omkring to cm, så jeg skal have noget der fylder dem lidt ud, da jeg gerne vil have fleecen rundt om bakken (så jeg kan stikke den ind under den tunge bakke, så de ikke bare ender med at hive det op og rundt i hele buret.

Det med om de kan sidde fast i det er tilgengæld noget jeg ikke har tænkt over før! Jeg må lige ud at hive lidt i tæpperne tror jeg.

Brugeravatar
Shackleton92
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 75
Tilmeldt: ons nov 28, 2012 10:38 am

Indlæg af Shackleton92 » tors sep 11, 2014 6:34 pm

Jeg har før læst at folk har haft avispapir liggende under fleecen, men jeg skulle godt nok have meget af det og det er ikke lige noget jeg kan genbruge, så det afskrækker mig lidt.

Måske kludetæpper med avis ovenpå?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » tors sep 11, 2014 6:56 pm

Jeg véd sørme ikke - måske ville avispapiret ikke blive liggende ovenpå kludetæpperne RET længe, når de små vandaler har moret sig lidt med det. :lol:

Nu ER det jo også bare min hyperaktive katastrofe-fantasi, jeg beskriver. Om det virkelig VIL give problemer i praksis, kan jeg ikke sige. :wink: Jeg lægger selv et halvt fleecetæppe i bunden af buret, men ja - efter højst 5 minutter er det rullet sammen til en pølse, som alle rotterne ligger UNDER. Så for at de ikke skal ligge direkte på den kolde bund, får de samtidig en hel køkkenrulle ind, som jeg har revet i stykker efter perforeringerne, og har krøllet hvert stykke løst sammen, så de kan gemme sig i papirdyngerne eller slæbe dem rundt, som de selv har lyst til. Så skifter jeg det våde papir ud med noget friskt og tørt en gang hver eller hver anden dag... og så ligger halvdelen af det normalt under fleecetæppet, så de RIGTIG kan hygge sig dernede. :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Shackleton92
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 75
Tilmeldt: ons nov 28, 2012 10:38 am

Indlæg af Shackleton92 » fre sep 12, 2014 6:40 am

Mine fyre har bare ikke en særlig stærk trang til at redesigne deres bur - den klud jeg lagde i deres trådkurv har endda fået lov at ligge der i hele fire dage! ;)
Der er en enkelt af dem, som bygger fine små reder af avisstrimler, som de andre prompte kommer og træder flade.

Men jeg kan også godt se, at et kludetæppe nok har for mange løse ender til sådan små dyr. Måske foldede håndklæder ville være en bedre løsning?

Nu skriver du netop også at du lægger køkkenrulle ind, så de ikke ligger på den bare bund, og det er også mit dilemma.
Min bund er lavet af stål, og kan jo blive rigtig kold at ligge på. De er vilde med det om sommeren, men her til vinter tror jeg bare at det bliver alt for koldt til at et eller to lag fleece (som de nok ikke lader ligge) er nok.

Der kommer uanset hvad til at være fleece henover hvadend jeg får fyldt bunden ud med - det skal bare gerne være noget der isolerer lidt, som jeg også kan genbruge.

Og forresten, køkkenrullen, lægger du bare sådan en hel en ind?! Mine ville nok bare splitte den halvt, og så tisse på resten :D

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » fre sep 12, 2014 10:17 am

Shackleton92 skrev:Mine fyre har bare ikke en særlig stærk trang til at redesigne deres bur - den klud jeg lagde i deres trådkurv har endda fået lov at ligge der i hele fire dage! ;)
Der er en enkelt af dem, som bygger fine små reder af avisstrimler, som de andre prompte kommer og træder flade.
:shock: Orv mand, det var da nogle utroligt pæne og velopdragne dyr, du har. Mine har altid været helt vilde med at rode og ødelægge alt, hvad jeg har lagt pænt og ordenligt ind til dem. Øøøeehhh... Du ER helt sikker på, at der er rotter, du har? :lol: :P
Shackleton92 skrev:Men jeg kan også godt se, at et kludetæppe nok har for mange løse ender til sådan små dyr. Måske foldede håndklæder ville være en bedre løsning?
Ja, måske... hvis de er så tilstrækkeligt velopdragne, at de ikke bare kravler ned under DET også. :|
Måske, hvis du fik lavet en ekstra bund i plexiglas eller hård plastik, som du kunne folde håndklæde eller fleecetæppe rundt om, så det ligger fast?? Så kunne du måske ligefrem sy stoffet til en lille "pose", som den løse bund kunne puttes ind i, så det ligger 100% fast, og samtidig er nemt at skifte ud under rengøringen? Bare en lille strøtanke, jeg lige fik, men jeg véd ikke om det vil kunne fungere rent praktisk. :|
Shackleton92 skrev:Nu skriver du netop også at du lægger køkkenrulle ind, så de ikke ligger på den bare bund, og det er også mit dilemma.
Min bund er lavet af stål, og kan jo blive rigtig kold at ligge på. De er vilde med det om sommeren, men her til vinter tror jeg bare at det bliver alt for koldt til at et eller to lag fleece (som de nok ikke lader ligge) er nok.

Der kommer uanset hvad til at være fleece henover hvadend jeg får fyldt bunden ud med - det skal bare gerne være noget der isolerer lidt, som jeg også kan genbruge.
Av ja, jeg kan godt se at en stålbund er en hel del koldere end plastik. Jeg begyndte netop med fleece, fordi mine drenge hver vinter fik den ene lungebetændelse efter den anden... Sidste efterår lagde jeg så et fleecetæppe i bunden sammen med køkkenrullen (samtidig med, at jeg flyttede al min rygning til køkkenet :P ) Siden da har jeg kun haft en enkelt rotte, der begyndte at grynte lidt hér i foråret - og det var lynhurtig fjernet.
Så ja - en kold bund HAR åbenbart rigtig meget at sige for deres helbredstilstand, så jeg kan godt forestille mig at en metalbund må være ENDNU værre. :|
..så måske ville tanken om en ekstra plastikbund med en "pose" af lunt, vaskbart stof omkring alligevel ikke være SÅ dum igen?
Shackleton92 skrev:Og forresten, køkkenrullen, lægger du bare sådan en hel en ind?! Mine ville nok bare splitte den halvt, og så tisse på resten :D
Nej, jeg lægger ikke bare hele rullen ind. Jeg river papiret af ved perforeringerne, så der bliver en masse små firkanter... Dem skrøller jeg så sammen enkeltvis og giver til totterne (de ELSKER dem).
I øjeblikket har jeg en flok DOVNE rotter, der forventer at jeg smider alle papirkuglerne ind i bunden af buret til dem - men når jeg har yngre og mere legesyge drenge, er det ENDNU nemmere... Så smider jeg bare de sammenkrøllede papirstykker ved siden af mig på sofaen. Så sørger de energiske knægte STRAKS for, at det hele bliver flyttet ind i buret - sådan hér: https://www.youtube.com/watch?v=PwO5yRNtm3E :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Lollo
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn jun 02, 2013 5:27 pm

Indlæg af Lollo » man sep 15, 2014 6:51 pm

Min helt personlige mening: Jeg HADEDE det.
Det virker let at bare kunne skifte fleecen ud med noget andet, men man skal gøre det flere gange om ugen, ellers lugtede det virkelig dårligt meget hurtigt, og man skal regne med at give omkring 10 kroner (det skulle jeg i hvert fald), for hver skiftning.
Det er bare min egen mening :)

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Indlæg af Lord Crimson » tirs sep 16, 2014 8:14 am

Jeg må erklærer mig enig med lollo.. Jeg har samme erfaring at fleece kommer til at lugte lynhurtigt, og det lugter virkelig meget..

Jeg havde lavet til 2 skiftninger, og de var brugt på mindre end en uge, og gik der efter tilbage til bøgeflis..

Brugeravatar
Shackleton92
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 75
Tilmeldt: ons nov 28, 2012 10:38 am

Indlæg af Shackleton92 » ons sep 17, 2014 3:57 pm

Vasker I ikke fleecetæpperne? (Umiddelbart lyder det på jeres indlæg, som om de blev smidt ud efter brug?)

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af Lylle My » ons sep 17, 2014 9:55 pm

Shackleton92 skrev:Vasker I ikke fleecetæpperne? (Umiddelbart lyder det på jeres indlæg, som om de blev smidt ud efter brug?)
I vinterhalvåret bruger jeg ekstra tykke (og noget dyrere) fleecetæpper, og et halvt tæppe kan så gerne holde til to burskift, selv om det har en del bidhuller... men i sommerhalvåret bruger jeg de billige, som er noget tyndere - og de plejer at være så gennemgnavede ved næste burskift, at det er håbløst at prøve at vaske dem - hvis jeg prøver, vikler de sørgelige tæpperester sig bare sammen til en filtret klump, der er stort set umulig at genbruge.
Samtidig har mine drenge en forbistret mani med at gemme mad under tæppet - og derefter tisse på det, så madrester, papirstumper, våde rottepøller og småstykker fra deres gnavepinde bliver klistret uhjælpeligt fast i stoffet. Så det er kun de ekstratykke og dyre tæpper, jeg genbruger en enkelt gang. Jeg synes simpelthen, at der er for meget arbejde ved at pille alt det ulækre fra, vaske tæppet, vikle det ud for at få de trevlede rester til at tørre fladt, folde det sammen og ligge det ind igen.
I stedet køber jeg stort hjem af fleecetæpper, hver gang jeg ser et godt tilbud på dem ét eller andet sted. Hvert tæppe bliver klippet i to, og så klipper jeg også lige den syede kant af, så der ingen sytråde er i stoffet, som totterne kan vikle kløerne ind i... og så lægger jeg et nyt ind, hver gang jeg gør buret rent.

Men det KAN jo være, at dine knægte ikke har HELT samme trang til at rode rundt under tæppet, flå det i stumper og stykker og derefter svine det til med madrester og pøller. MINE drenge er ihvertfald nogle små svinske vandaler. :lol:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Indlæg af Lord Crimson » tors sep 18, 2014 8:33 am

Shackleton92 skrev:Vasker I ikke fleecetæpperne? (Umiddelbart lyder det på jeres indlæg, som om de blev smidt ud efter brug?)
Jo jeg prøvede også at vaske første gang jeg skiftede, men som lylle my skriver så var det virkelig ulækkert og med alle mulige ting klistret fast.. Anden gang jeg skiftede på en uge smed jeg hele lortet ud, og gik tilbage til bøgeflis..

Til sammenligning kunne jeg vente i 14 dage med at skifte bøgeflis, hvor jeg skulle skifte 2-4 gange om ugen med fleece som samtidigt stank langt langt mere..

For mig var fleece en kæmpe fiasko..

Brugeravatar
Shackleton92
1 Stjernet Rottemedlem *
Indlæg: 75
Tilmeldt: ons nov 28, 2012 10:38 am

Indlæg af Shackleton92 » fre sep 19, 2014 7:19 am

Hold da op! :o

Jeg giver det nu et skud alligevel, når biobasen løber tør. Mine drenge gnaver stortset ikke i hængekøjerne, og lader de klude/håndklæder jeg lægger ind i kurvene/sputnikkerne ligge - men jeg kan da høre, at de må være nogle helt særlig typer! :p (Jeg er altså sikker på, at der ér rotter!)

Brugeravatar
Lord Crimson
Rotternes Herre
Indlæg: 1001
Tilmeldt: søn feb 13, 2011 10:14 pm
Geografisk sted: Odense C
Kontakt:

Indlæg af Lord Crimson » fre sep 19, 2014 7:58 am

Shackleton92 skrev:Hold da op! :o

Jeg giver det nu et skud alligevel, når biobasen løber tør. Mine drenge gnaver stortset ikke i hængekøjerne, og lader de klude/håndklæder jeg lægger ind i kurvene/sputnikkerne ligge - men jeg kan da høre, at de må være nogle helt særlig typer! :p (Jeg er altså sikker på, at der ér rotter!)
Hmm.. Jeg kan se at det er dværg-rotter du har (Dwalin, Balin, Fili, Kili og Dori), så det kan da godt være at de ikke gnaver så meget som almindelige rotter.. :P

Ejj gas til side.. Jeg synes da helt sikkert at du skal prøve, for der er da andre der har haft god succes med at bruge fleece i buret.. :)

Jeg købte engang nogle rimelig dyre hængekøjer i en dyrehandel, og de fik ikke lov til at leve i mere end en enkelt dag, så kunne jeg så tage dem ud og smide dem i skralde spanden.. :lol:
Derefter brugte jeg gamle stofklude som hængekøjer, og dem gnaskede de også i stykker i løbet af kort tid..
Jeg købte så en "blæksprutte-hule" i stof hos lux til når de var ude, og jeg frygtede at de ville gnave den i stumper og stykker, men det gjorde de ikke.. Faktisk har de aldrig gnavet i den hverken indvendigt eller udvendigt, og de elskede den hule.. :)
Men alt stof jeg puttede ind i buret, eller de tæpper jeg havde på sofaen var fyldt med små og store huller.. :lol:

Da jeg så fik 10-15 hængekøjer fra Pet-Pile (eksistere ikke længere), var jeg meget nervøs for at de hurtigt ville gnaske dem i stykker også da de var i en noget bedre kvalitet end dem jeg havde købt tidligere, men jeg tror de havde sans for kvalitet, for dem gnavede de heller ikke i, overhovedet!..

De er nu sjove de små... :lol:

Lollo
2 Stjernet Rottemedlem **
Indlæg: 113
Tilmeldt: søn jun 02, 2013 5:27 pm

Indlæg af Lollo » fre sep 19, 2014 5:47 pm

Shackleton92 skrev:Vasker I ikke fleecetæpperne? (Umiddelbart lyder det på jeres indlæg, som om de blev smidt ud efter brug?)
Jeg gjorde men de kunne ikke bruges mere efter 2 vask, for så var de alt for gennemhullede :)

Besvar