Sammenføring af rotteunger

Artikler om pasning og pleje af tamrotter, ideer til foder, forslag til forbyggelse af sygdomme, hvilken medicin du plejer at benytte? Tips og ideer, buropbygning osv. Kun fantasien sætter grænsen.

Redaktør: Lylle My

Besvar
Dip
DTF Forum Medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør apr 03, 2021 11:55 pm

Sammenføring af rotteunger

Indlæg af Dip » ons apr 14, 2021 9:52 pm

I weekenden får jeg 2 nye rottepiger på 5 uger som skal sættes sammen med de 4 jeg har, som er ca 12 uger. De skal gå i et helt nyt zeno 3 bur og alt i buret er helt nyt. Nu er mit spørgsmål så, kan jeg bare sætte dem alle i zeno 3 buret med det samme, dels pga alle rotterne er så unge og buret jo for dem alle er neutral grund ? Eller skal de først mødes udenfor buret og så bruge hamsterbur metoden,med kun bundlag,mad og vand, før de sættes i deres blivende bur ?

Brugeravatar
Lylle My
Site Admin
Indlæg: 5937
Tilmeldt: lør jul 24, 2010 10:40 am
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sammenføring af rotteunger

Indlæg af Lylle My » fre apr 16, 2021 12:22 am

Når jeg skal sammenføre nye rotteunger med en eksisterende flok, plejer jeg at lade dem mødes på neutral grund først (jeg bruger for det meste badeværelsesgulvet eller min seng). Så spreder og gemmer jeg en masse lækre godbidder rundt omkring på stedet og lægger nogle bløde stofstykker, rør, papkasser (med MINDST to åbninger i - både en indgang og en udgang) eller andre sjove former for legetøj, som hverken de gamle eller de nye kender i forvejen.
Så sætter jeg mig sammen med dem og hygger mig, mens de lærer de nye små at kende. Somme tider kan de gamle godt blive lidt voldsomme i deres velkomst, men det er helt normalt, så længe der ikke ligefrem bliver bidt hul... og hvis der ligger godbidder og en masse sjovt legetøj på området, vil det distrahere dem så tilpas meget, at de ikke bliver ALT for overgearede overfor de små nye - men i stedet lærer dem at kende på en hyggelig måde med leg og guf.

Hvis én af de gamle alligevel skulle blive en smule for voldsom efter min smag, så distraherer jeg den med guf, kæl og snak, så den lille ny kan få en smule fred en gang imellem, inden det igen er tid for den til at blive sniffet og tumlet med. :lol:

Mens jeg sidder dér og hygger om dem, tager jeg med mellemrum rotterne op én ad gangen på skift - både de nye og de gamle - og kæler og sludrer med den. På dén måde vil jeg nemlig afsætte lidt af MIN kropsduft på de nye, og samtidig vil mine hænder komme til at lugte af en blanding af både mig, de nye unger og de gamle. Så ved at kæle flere gange med allesammen på skift, sørger jeg for at de allesammen - og også mig - får en mere eller mindre fælles duft. For rotter er sådan en "fælles duft" et sikkert tegn på, at de allesammen tilhører den samme flok - også de nye. Og på grund af den delvist fælles duft vil de gamle være lidt hurtigere til at acceptere ungerne som nye flokmedlemmer.

Når alle rotterne har tumlet og leget i et godt stykke tid (kan tage ½ - 1 time), og alle rotterne virker en hel del mere afslappede end i begyndelsen, hvor de mødte de nye unger, så sætter jeg dem allesammen ind i buret - de nye unger først, og derefter de gamle. Og for at være på den HELT sikre side, holder jeg et vågent øje med, hvordan de nu omgås hinanden. De gamle skal dominere ungerne, vælte dem om på ryggen og tvangsgroome dem, mens ungerne piver som tegn på, at de anerkender de ældres dominans.

Efter et stykke tid vil de allesammen falde til ro, fordi de er trætte efter den lange legetime... og når jeg på et tidspunkt ser ungerne ligge og sove hyggeligt i en bunke sammen med de gamle - så kan jeg slappe fuldstændigt af og lade dem være i fred, for så ER de nye små blevet fuldt anerkendt som højtelskede familiemedlemmer. :mrgreen:
4 lækre hanrotter, 2 dværgpapegøjer, 4 nymfeparakitter og 1 fritgående kanin

Erling
3 Stjernet Rottemedlem ***
Indlæg: 155
Tilmeldt: tors maj 09, 2013 7:56 pm
Geografisk sted: Esbjerg, VestJylland

Re: Sammenføring af rotteunger

Indlæg af Erling » tors jul 01, 2021 12:20 pm

Jeg har også altid tidligere brugt et neutralt sted til dem. Men synes de er for meget optaget af mig, end af at lære hinanden at kende. Så jeg er ofte endt med at stå oppe på toilettet (hvilket man IKKE må, da toiletbrættet ikke kan klare samme vægt, som sædet!)

De sidste par gange har jeg i stedet været "ond" og puttet dem alle ned i en transportbox. Det er nok lige stressende for dem alle, så de glemmer alle, at der er kommet nye. Og efter blot få minutter, ligger de alle stille og roligt og putter sammen, da der jo ikke er så meget andet de kan gøre. Herefter er de blevet sat sammen i mit reservebur, hvor ungerne har boet et par dage. Dog med en første etage KUN fyldt med hængekøjer, så de ikke kan gemme sig! Og ligeledes er ALT fjernet fra bunden! Når de "gamle" har været grundigt rundt og studere buret, med lugten fra de nye - Og med de nye løbende lige bagefter de gamle, ender de som regel med at lægge sig til at sove sammen i de mange hængekøjer i toppen, hvor hængekøjerne nærmest danner en stor sammenhængende hængekøje. Og afslutningsvist, efter en dag eller to, er de alle flyttet ind i det store bur. Dog igen KUN med hængekøjer, og INGEN huse eller andet at gemme sig i!!!

Om jeg så har været særlig heldig med mine piger, ved jeg ikke? Men har ALDRIG tidligere haft nogle sammenføringer der er gået så let og smertefrit - For ALLE parter! Det eneste virkeligt stressende er nok den "lille" transportkasse. Og her er de kun stresset relativt kort tid, inden de alle ligger og putter sammen.

Erling

Besvar